فرمانده پلیس راهور ناجا ضمن انتقاد از عملكرد دولت در جهت نوسازی ناوگان عمومی گفت:فرسودگی خودرو مختص مربیان آموزش راهنمایی و رانندگی نیست بلكه بخش زیادی از مردم خوروی فرسوده دارند كه دولت باید با تسهیلات بانكی به روند نوسازی خودروها كمك كند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سردار كمال هادیان فر فرمانده پلیس راهور ناجا در گفتگو با برنامه پارك شهر ضمن تبریك عید سعید فطر درباره نوسازی ناوگان آموزشگاه های راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: بیش از 140 هزار نفر در ماه، متقاضی آموزش راهنمایی و رانندگی داریم كه حدود 82 درصد آنها نیاز جدی به آموزش ها تئوری دارند. بر اساس آیین نامه مصوب سال 98 آموزش نظری اجباری نیست اما بر اساس آنچه در آزمونها می بینیم حدود 30 درصد از متقاضیان در آزمون نظری پذیرفته می شوند و مابقی ریزش دارند.
وی افزود: مربیان و مدرسان پایه های مختلف باید وسیله نقلیه سالم و ایمن داشته باشند. این خودروها نباید فرسوده باشند چون به صورت مستمر بین هنرجوها میچرخند و استهلاك زیادی دارند و بر اساس قانون باید هر 7 سال یكبار بروز رسانی شوند ولی آنچه كه مربیان به آن اذعان دارند این است كه تسهیلات تعویض وسیله نقلیه برای آنها وجود ندارد كما اینكه ناوگان عمومی هم به دلیل شرایط موجود در نوسازی دچار مشكل است. در ماده 8 قانون هوای پاك بندهایی پیش بینی شده تا وسایل حمل و نقل عمومی نوسازی شود و فقط بخشی پیش بینی شده كه خودروی فاقد معاینه باید روزی 50 هزار تومان جریمه شود و این تعارضی در قانون است چون دولت هیچ تسهیلاتی برای مالكان وسیله نقلیه فرسوده ندارد. در این مورد باید تجدید نظر انجام شود.
در ادامه این گفتگوی رادیویی فرهاد حقیقی رئیس اتحادیه آموزشگاه های رانندگی با تایید اظهارات سردار هادیان فر گفت: طبق قانون عمر مفید خودروهای آموزشی 7 سال است .از طریق دولت برای اصلاح قانون اقدام شده اما تقاضای ما این است كه برای مربیانی كه عمر خودروی آنها تمام شده مساعدتی در نظر گرفته شود تا قانون مذكور اصلاح گردد.
سردار هادیان فر در پاسخ گفت: ما نمی توانیم از آنچه كه در قانون آمده عدول كنیم و نمی توانیم تغییراتی در قانون انجام دهیم اما من به همكارانم اعلام كرده ام به صورت سختگیرانه با مربیان برخورد نكنند اگرچه این مشكل ویژه مربیان نیست بلكه بخش زیادی از مردم مشمول ماده 8 قانون هوای پاك می شوند كه دولت باید با تسهیلات بانكی و شرایط ویژه به روند نوسازی خودروها كمك كند. محیط زیست به ما انتقاد دارد چرا برخی خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی مشمول این قانون به صورت روزانه جریمه نمی شوند؟
وی افزود: در مكاتبه با وزارت كشور و دولت خواسته ایم تا خودروهای فرسوده جایگزین شوند. آموزش و مهارت برای رانندگان بسیار مهم است. جدی ترین بحث رعایت استاندارها ی یورو 5 برای خودروهای آموزشی است. ان شاء الله دولت تسهیلات خاص را به آموزشگاه ها و تاكسی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی بدهد.
سردار هادیانفر درباره آموزش مجازی تئوری های راهنمایی و رانندگی گفت: این نوع آموزش در 100 آموزشگاه پایه 3 شهر تهران و برای حدود 28 هزار نفر به صورت پایلوت در حال اجراست كه اگرچه با مشكلاتی همراه است اما سعی داریم با استفاده از فرصت كرونا بتوانیم این آموزش مجازی را به تمامی كشور تسری دهیم.
حقیقی مسئول اتحادیه آموزشگاه های رانندگی در پایان این گفتگوی رادیویی از سردار هادیانفر خواست: بر اساس جلسه های متعدد كه در خصوص اصلاح آیین نامه برگزار شده است در آخرین جلسه قرار شد هر كدام از اعضاء موارد اصلاحی را به وزارت كشور اصلاح كنند و هنوز معاون پلیس راهور مكاتبات مربوط را انجام نداده از ایشان خواستند دستور بدهند تا این مساعدت انجام شود.
سردار هادیانفر در پاسخ گفت: در سال گذشته و سال جاری با همكاری كمیسیون زیربنایی دولت بر روی 26 ماده از آیین نامه اصلاحات اساسی انجام و مصوب شد و برای تصویب نهایی به هیات دولت رفت. بر موضوع مد نظر آقای حقیقی هم تأكید خواهم كرد تا هرچه سریعتر اقدام شود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.