مدیر اتحادیه صنف تعمیركاران خودروی تهران با تاكید بر اینكه عمده شكایات مردمی در حوزه خودرو به گرانی و كیفیت پایین لوازم یدكی باز می گردد گفت: اتحادیه لوازم یدكی اجازه واردات ندارد و شركت های خودروساز هم نمیتوانند نیاز بازار را تأمین كنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، علیرضا نیك آیین مدیر اتحادیه صنف تعمیركاران خودروی تهران در گفتگو با پارك شهر رادیو تهران، در پاسخ به این پرسش كه افزایش نرخ فعالیت های تعمیركاران بر چه مبنایی صورت میگیرد؟ گفت: در ابتدا باید از این دید به افزایش قیمت نگاه كرد كه در ابتدای سال تمام خدمات دولتی كه به ما تعلق میگیرد افزایش قیمت پیدا میكند و همچنین دستمزد كارگر نیز تغییر میكند. امسال نیز 35درصد دستمزد افزایش پیدا كرد و علاوه بر این موارد بحث حق بیمه ی كاركنان است كه برای هر نفر یك میلیون و200هزار تومان است و هزینه ی برق و مالیات نیز به سایر موارد اضافه میشود و با توجه به این موارد افزایش نرخ صورت میگیرد.
وی در ادامه افزود: دولت هیچگونه تسهیلاتی در وضعیت كرونا برای ما قائل نشده و وعده هایی كه دادند هیچ كدام را عملی نكردند بنابراین اتحادیه تصمیم گرفت قیمت ها را بازنگری كند. این افزایش از ابتدای سال اعلام شد و دستمزد تعمیركاران از ابتدای سال 20درصد افزایش پیدا كرد.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا افزایش قیمت جدید به واحدهای امور صنفی ابلاغ شده است؟ و مشتری ها از این افزایش قیمت چگونه باید مطلع شوند؟ گفت: افزایش قیمت به واحدهای صنفی چهار ماه پیش اعلام شده است و این واحدها باید اطلاعیه هایی كه ما توزیع كرده ایم را باید در معرض دید مشتریان قرار دهند.
نیك آیین در پاسخ به این پرسش كه چند درصد از واحدهای صنفی طبق اعلامیهای كه شما ارسال میكنید عمل میكنند؟ گفت: واحدهای صنفی تعمیركار به دو دسته تقسیم میشوند؛ یا جواز دارند یا جواز ندارند. ما هر روز شاهد افتتاح واحدهای صنفی هستیم كه بدون مجوز شروع به فعالیت میكنند. درصد بالایی از واحدهای صنفی كه جواز دارند نرخ ها را تحویل گرفته اند و طبق قوانین عمل میكنند ولی در واحدهای صنفی بدون جواز و برخی از جواز دارها متأسفانه نرخهای جدید در معرض دید مردم قرار نگرفته است.
مدیر اتحادیه ی تعمیركاران در پاسخ به این پرسش كه آیا اتحادیه نمیتواند تعمیركاران را رصد كرده و از فعالیت كسانی كه مجوز ندارند جلوگیری كند؟ بیان كرد: متأسفانه در كشور ما ضعف قانون نظام صنفی است در جوامع دیگر قبل از اینكه مغازه ای باز شود ابتدا مجوز میگیرند و بعد مغازه افتتاح میشود ولی در جامعه ما مخصوصا تهران عكس این مسأله اتفاق میافتد مغازه افتتاح میشود و اگر اتحادیه و اماكن توانست اینها را پیدا كند به دنبال كسب مجوز میروند.
وی خاطرنشان كرد: ما 120نفر بازرس از داخل خود صنف به صورت خودجوش استفاده كردیم و بدون دریافت مزدی در مناطق خود گشتزنی میكنند تا مراكز بدون مجوز را مشخص و به ما اعلام كنند.
نیك آیین در پاسخ به این پرسش كه اگر مردم با تخلف مغازه دار مواجه شدند چگونه باید حق خود را مطالبه و پیگیری كنند؟ اظهار داشت: در اطلاعیه های ابلاغ شده به تعمیركاران ذكر شده كه در صورت تخلف آن واحد صنفی مشتریان میتوانند با شماره 77646060 اتحادیه و یا با شماره 124 تعزیرات تماس بگیرند. ما سه واحد رسیدگی به شكایات داریم و اتحادیه، شكایات را بررسی میكند.
وی در ادامه اظهار داشت: متأسفانه بیشترین شكایت ها در حوزه لوازم یدكی، گرانی و بی كیفیتی لوازم یدكی است.
وی در پاسخ به این پرسش كه برای حل مشكلات موجود درحوزه لوازم یدكی اتحادیه تعمیركاران چه اقداماتی داشته است؟ اظهار داشت: بزرگترین چالش تعمیرات خودرو بحث لوازم یدكی خودرو است. درست است كه اتحادیه لوازم یدكی تهران و شهرستان ها خودشان مشكلات را رصد میكنند و تحت پوشش ما نیستند ولی ما جلساتی را با آنها داشتیم تا بتوانیم مشكلات را مرتفع كنیم ولی آنها هم مشكلاتی را بیان میكنند از جمله اینكه متأسفانه قطعات اصلی را به آنها نمیدهند و اجازه واردات ندارد و شركت های خودروساز هم نمیتوانند نیاز بازار را تأمین كنند.
نیك آیین افزود: ما باید قطعات اصل را از شركت های سازنده خودرو بخریم و آنها این قطعات را به ما نمیفروشند و اگر هم به تاجر ما بفروشند قطعات وارداتی در گمرك گیر میكند. بزرگترین مشكل این است كه قطعات در گمرك دپو شده و رسوب میكند و زمان زیادی میبرد تا وارد بازار شود و این قطعات در نهایت فرسوده میشود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.