حریری رئیس اتاق مشترك بازرگانی ایران و چین گفت: حذف ارز ترجیحی باید در مدتزمانی كوتاه ولی تدریجی صورت بگیرد. قطعا برخی از ذینفعان ارز ترجیحی در بازار اختلالهایی ایجاد میكنند كه دود این اختلال به چشم مصرفكننده میرود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترك بازرگانی ایران و چین در گفتگو با پارك شهر رادیو تهران گفت: در مقاطع مختلف وقتی ما با بحران ارزی مواجه شدیم یك ارز ارزان قیمت تعریف كردیم كه آخرین آن اوایل دهه 90 بود كه ارز 1226 تومانی بهعنوان ارز مرجع و 2400 تومانی بهعنوان ارز ترجیحی تعریف شد درحالیكه ارز در بازار نزدیك به 4000 تومان بود.
هربار پس از اختصاص ارز ترجیحی گفتیم كه اشتباه كردیم
وی با اشاره به اینكه در تمام دورهها ارز ارزانقیمت را برای حمایت از مصرفكننده در مقابل افزایش قیمت دلار تعریف كردیم، گفت: در این چهار دهه بیش از 10 بار این ارز را تخصیص دادیم ولی پس از 2 سال اعلام كردیم كه اقدام اشتباهی بوده است. اطمینانی نیست كه اگر در آینده نیز با بحران ارزی مواجه شویم ارز 30 هزارتومانی را بهعنوان ارز ترجیحی در نظر بگیریم درحالیكه ارز در بازار آزاد 60 هزار تومان باشد.
رئیس اتاق مشترك بازرگانی ایران و چین گفت: در ادبیات فارسی ما یك مَثَل وجود دارد كه میگوید آدم عاقل، دو بار از یك سوراخ گزیده نمیشود، ولی سیاستگذاری ما در زمینه ارز، نشان داد كه این مثل درباره ما صدق نمیكند.
حمایت از مصرفكننده بهانهای برای تداوم ارز ترجیحی است
حریری در ادامه افزود: خوشبختانه اجماعی به وجود آمده است كه این شیوه تخصیص ارز اشتباه است، یعنی اگر میخواهیم از 80 میلیون مصرفكننده حمایت كنیم نباید ارز ارزانقیمت كه بهطور متوسط 15 تا 20 میلیارد دلار در سال است را حداكثر به چندصد واردكننده اختصاص بدهیم.
ارز ترجیحی بستری برای ایجاد فساد اقتصادی است
این مقام مسئول تصریح كرد: زمانی كه ارز را تخصیص میدهیم، فردی كه میتواند ارز بگیرد و كسی كه میتواند امضا كند تا ارز ارزان بدهد، در معرض فساد هستند. آیا با ارز ترجیحی اختصاص كالا وارد میشود؟ اگر وارد میشود همان كالایی است كه به آن ارز تعلقگرفته است یا كالای دیگری است؟ آیا به قیمت مشخصشده به دست مردم میرسد یا خیر؟ ما مجبوریم برای هركدام از این گذرگاهها یك گردان ناظر و پلیس بگذاریم تا صحت این اقدامات را رصد كنیم كه درنتیجه همان گردان ناظر را نیز در معرض فساد قرار میدهیم و هماكنون پروندههای متعددی در این خصوص وجود دارد.
نمیتوانیم ارز ترجیحی را یكباره حذف كنیم
حریری اظهار داشت: اینكه به این نتیجه رسیدیم ایجاد ارز ارزانقیمت اشتباه است یك پله جلو هستیم، اما اینكه تصمیم بگیریم به یكباره این شیوه اختصاص ارز را حذف بكنیم قطعا برخی از ذینفعان ارز ارزانقیمت در بازار اختلالهایی ایجاد میكنند كه دود این اختلال به چشم مصرفكننده میرود. ما باید دو نكته را در مورد حذف ارز ترجیحی در نظر داشته باشیم، اول اینكه این ارز به شیوهای حذف شود كه موجب فشار مضاعف به مصرفكننده بیش از آن چیزی كه امروز وجود ندارد نشود و دوم اینكه مراقب باشیم حمایت از مصرفكننده به شكی نباشد كه موجب تورم شود.
حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه، تورمزا است
وی افزود: اگر قرار است ارز ترجیحی را حذف كنیم و یارانه به مصرفكننده بدهیم، باید تدابیر لازم را برای مقابله با اثرات تورمی آن اندیشیده باشیم اگر بخواهیم چنین پولی را بهعنوان پول پرقدرت به جامعه تزریق كنیم مطمئن باشیم ظرف چند ماه تورم موجود آن مقدار پول را از نیز بیارزش میكند.
حریری در پاسخ به این پرسش كه ارز ترجیحی در چه مدتزمانی باید حذف شود؟ اظهار داشت: این زمانبندی نیاز به كارشناسی دارد اما باید در مدتزمانی كوتاه ولی تدریجی این حذف صورت بگیرد. مهمتر از این باید برای جبران این باید چه كنیم اگر پول نقد بدهیم ایجاد تورم میكند و به مرور زمان ارزش مادی آن یارانه از بین میبرد.
امروز ارزش یارانه معادل 4 هزار و 500 تومان است
بهطور مثال در سال 91 چهلوپنج هزار تومان یارانه میگرفتیم كه امروز ارزش واقعی این یارانه معادل 4هزار و 500 تومان است و 10 برابر كاهش داشته است اگر بازهم بخواهیم این روش را با شرایط تورمی و تورم اضافهای كه به وجود خواهد آمد ادامه دهیم اثر آن از بین میرود و یك نقدینگی مداوم به نقدینگی موجود كه خود غیرقابلكنترل است اضافه میشود.
سه دهك نیازمند جامعه باید جایگزین سه دهك برخوردار شوند
وی گفت: بر اساس مصوبه مجلس باید سه دهك برخوردار جامعه از لیست دریافتكنندگان یارانه حذف شوند كه بهسرعت باید اجرا شود. كمهزینهترین و كمخطرترین راه برای حذف ارز ترجیحی این است كه ما ابتدا سه دهك بالایی را حذف كنیم و در مقابل سه دهك پایین كه فقیرترین دهكهای جامعه هستند و با شرایط موجود زیرخط فقر هستند را جایگزین آنها كنیم.
مابهالتفاوت ارز را باید در قالب كمكهای غیرنقدی به جامعه تزریق كنیم
وی اذعان داشت: مابهالتفاوت ارز ترجیحی و نرخ نیمایی كه به واردكنندگان میدهیم سالی حدود 200 هزار میلیارد تومان است، باید این مبلغ را در قالب كمكهای غیرنقدی به جامعه تزریق كنیم. 4 دهك میانی جامعه، نیازهایشان منحصر به این نیست كه در ماه 50 هزار تومان بهعنوان یارانه دریافت كنند این یارانه را میشود در قالبهای مختلف بهعنوان خدمات رایگان و باكیفیت به مردم ارائه كرد. بهطور مثال میتوانیم از مبلغ مابهالتفاوت ارز، برای سرویس رایگان حملونقل شهری استفاده كنیم.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.