سیاهكلی عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با انتقاد به اظهارات برخی مسئولان نسبت به تعریف خوردوهای لوكس خارجی گفت: خودروهای تا 50 هزار دلار، گاریهای خارجی هستند كه لوكس تعریف میشوند و فرقونهای خودمان را خودرو تعریف می كنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، لطف الله سیاهكلی عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در گفتگو با برنامه پارك شهر اول آذرماه در خصوص تصویب قانون ساماندهی خودرو توسط شورای نگهبان گفت: این قانون توسط مجلس دهم تصویب و به شورای نگهبان ارجاع شد ولی اشكالاتی به آن وارد و طبیعتا به مجلس بازگردانده شد. در مجلس یازدهم مواردی در قالب واردات خودرو به این قانون اضافه و برای تصویب به شورای نگهبان فرستاده شد كه مجددا به دلیل ابهام به مجلس بازگشت و پس از اصلاحاتی كه صورت گرفت دوباره به شورای نگهبان رفت و در حال حاضر در دست بررسی است.
صادرات تجهیزات نیرومحركه، منبعی برای تامین ارز واردات خودرو
وی در پاسخ به اینكه آیا ارز تامینی خودروهای وارداتی، صادرات خودرو یا قطعات خودرو است؟ گفت: صادرات خودرو، قطعات و تجهیزات نیرومحركه كه در حوزههای مختلف مثل كشتیرانی كاربرد دارد. بسیاری از قطعه سازیهای كشور در حوزه نیرو و خودرو، جایگاه مهمی در سطح بینالملل دارند. این موضوع مختص امروز نیست بلكه سالهاست كه صادرات این محصولات ایرانی در عرصه بین الملل وجود دارد.
هر فرد حقیقی و حقوقی میتواند به واردات خورو اقدام كند
سیاهكلی در پاسخ به این پرسش كه آیا با تصویب این قانون، انحصار واردات در اختیار خودروسازان قرار نمیگیرد؟ گفت: این قانون در خصوص قطعه سازان، خودرو سازان و سازندگان قطعات نیرو محركه است. اما هر فرد حقیقی و حقوقی میتواند به واردات اقدام كند. فرصت خوبی برای واردات فراهم شده است. این مصوبه مجلس دقیق است.این قانون میتوانست گسترده تر باشد اما به دلیل مشكلات ارزی كشور و سوء استفادههای احتمالی كه می توانست منجر به افزایش قیمت ارز شود به همین اندازه اكتفا شد. باید حواسمان به تنظیم بازار هم باشد.
قانون ساماندهی خودرو، انحصار را میشكند
این قانون انحصار را میشكند و رقابت نصفه نیمه ای را در بازار ایجاد میكند و برخی قیمتهای كاذب كاهش خواهند داشت. به عنوان مثال چون واردات خودرو نداریم خودروی وارداتی 7 سال پیش به دهها برابر قیمت خرید و فروش میشود اما با تصویب این قانون و واردات خودرو، قیمتهای كاذب از بین میروند.
تعیین میزان واردات خودرو بر عهده دولت است
وی افزود: مجوز میزان واردات ، كلاس، درجه خودرو و تعرفه ورودی در اختیار دولت است. با پیشنهاد وزیر صمت، دولت عددی را برای واردات سالانه اعلام میكند. وزارتخانه نمیتواند بگوید ما برنامه ای برای واردات نداریم چون موظف به اجرای قانون است. یك طرف تنظیم بازار واردات است اگر عرضه كمتر از تقاضا باشد با واردات باید تعادل ایجاد كرد.
وظیفه دولت تولید نیست بلكه تنظیم بازار است
وظیفه اصلی دولت تنظیم بازار است.یكی از كاركردهای این قانون تنظیم بازار است. برخی مواقع دولت وارد تولید می شود اما وظیفه دولت تولید نیست بلكه تنظیم بازار است. به عنوان مثال 6 درصد شركت های خودرو سازی به دولت تعلق دارد ولی دولت 100 درصد به این حوزه وارد شده و 100 درصد اعمال نظر می كند. مجلس به همین دلیل به این موضوع ورود كرده تا بشود مقداری بازار را تنظیم كرد.
گاریهای خارجی كه خودروی لوكس نیستند و فرقونهای داخلی كه خودرو نیستند!
برخی مواقع اظهارات و اقداماتی داریم كه باعث بر هم خوردن تعادل بازار می شود به عنوان مثال تمامی خودروهای خارجی لوكس فرض میشوند اما به اعتقاد من خودروهای تا 50 هزار دلار معمولی هستند و خودروهای لوكس خودروهایی هستند كه 50 تا 300 هزار دلار قیمت دارند. خودروی 15 هزار دلاری لوكس نیست. خودروهای تا 50 هزار دلار گاریهای خارجی هستند كه لوكس تعریف میشوند و فرقونهای خودمان را خودرو تعریف می كنیم.
مجلس به حقوق نجومی مدیران پتروشیمی ورود میكند
سیاهكلی در پایان این گفتگوی رادیویی بر ورود كمیسیون اصل 90 مجلس به حقوق فوق نجومی مدیران پتروشیمی تاكید كرد و گفت: ما هم دقت نظر داریم. اگر این اتفاق رخ داده باشد حتما برخورد میشود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.