چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه در طی 8 سال گذشته دولت هیچگونه بودجه ای برای گسترش حمل و نقل عمومی كشور اختصاص نداده است. تهران به 2000 دستگاه اتوبوس دیگر نیاز دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مهندس مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص معضل ترافیك و آلودگی این روزهای پایتخت در گفتگو با پارك شهر رادیو تهران گفت: ترافیك این روزها قاعدتا طبیعی نیست و متاسفانه سالهاست كه با این معضل دستبهگریبان هستیم.
وی افزود: شهرداری، شورای شهر و در حدود 20 سازمان دیگر در حل معضل ترافیك تهران دخیل هستند و قاعدتا همه نهادها باید در كنار هم یك اقدام جدی برای رفع این مشكل داشته باشند.
چمران تصریح كرد: باید برای حل معضل ترافیك به گونهای رفتار كنیم كه مردم بتوانند از وسایل نقلیه عمومی بهجای وسیله نقلیه شخصی استفاده كنند. البته امسال و سالهای گذشته به دلیل بیماری كوید 19 نمیتوانیم به مردم بگوییم سوار وسیله نقلیه عمومی شوند.
رئیس شورای شهر تصریح كرد: ما بهطور متوسط 1000 دستگاه واگن برای خطوط مترو نیاز داریم. تامین این میزان واگن همانند اتومبیلسواری از نمایشگاه نیست بلكه باید این تعداد واگن سفارش داده شود و درنهایت در كشور مونتاژ شود. این پروسه یك تا دو سال زمانبر است تا این واگنها به چرخه سامانه مترو كشور وارد شود.
چمران اظهار داشت: تامین اتوبوس مورد نیاز ناوگان شهری چند ما زمان میبرد به شرطی كه پول آن تامین شود. در صورت تامین این امكانات میتوانیم از مردم بخواهیم كه از وسایل حملونقل عمومی استفاده كنند. در شرایط پیش از كرونا روزانه بیش از 2 میلیون نفر از مترو استفاده میكردند.
رئیس شورای شهر تاكید كرد: متاسفانه در این چند سال نه واگن و نه اتوبوس به چرخه ناوگان حملونقل عمومی اضافه نشده است این توقف در تأمین واگن و اتوبوس، خود عاملی در بروز برخی از این مشكلات است.
چمران در پاسخ به پرسش آقای حسینی كارشناس مجری برنامه مبنی بر اینكه آیا تجمع در سامانه اتوبوسرانی بی آر تی را مشاهده كردهاید یا خیر؟ تصریح كرد: بله میزان تجمع را دیده ام. متاسفانه مردم بهقدری در ترافیك معطل میشوند كه حداكثر ظرفیت وسیله نقلیه را در نه مترو و نه در اتوبوس رعایت نمیكنند و در چنین شرایطی جز اینكه بخواهند از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده كنند چاره دیگری ندارند.
وی در پاسخ به اظهارات كارشناس مجری برنامه مبنی بر اینكه رهبری در دیدار با نخبگان عنوان كردند موضوع بحران آب و ترافیك راهحل علمی دارد؛ آیا شورای شهر یا شهرداری تلاشی كرده است تا ازنظر نخبگان برای رفع این دو معضل استفاده كند؟ و پرسش دیگر اینكه برای حل معضل ترافیك بیش از 20 ارگان مسئولیت دارند آیا این تعدد باعث نمیشود كه هیچكدام به وظایف خود برای رفع مشكلات موجود در این حوزه عمل نكنند؟ اظهار داشت: این نیست كه مسئولیت خود را نپذیرند آنها برای اجرای وظایف خود مشكل دارند.
رئیس شورای شهر اذعان داشت: زمانی كه در شورای شهر نبودم در مصاحبهها و گفتگو با همكارانمان یادآوری كردم كه به دنبال خرید واگن مترو و اتوبوس باشید اگر این كار را نكنید در سالهای آینده دچار مشكل میشویم آنها در پاسخ به این اظهارات من عنوان میكردند كه دولت به آنها بودجه ای برای تامین این موارد نمیدهد. دولت گذشته در طی 8 سال هیچ بودجهای برای خرید واگن مترو اختصاص نداد. حتی یك واگن هم در این سالها خریداری نشد. بیش از 10 سال بود كه اتوبوسی خریداری نشده بود تا تابستان امسال كه 165 دستگاه اتوبوس وارد شد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران شد كه این تعداد برای ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، رقمی نیست. هم اكنون دو هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم. وقتی شورا و شهرداری را تحویل دادیم نزدیك به 7 هزار دستگاه اتوبوس در خطوط حملونقل عمومی وجود داشت كه هماكنون این تعداد به 2 هزار و 200 دستگاه رسیده است.
فشار كمبود وسیله نقلیه عمومی به مردم وارد میشود. امیدواریم بتوانیم واگن مترو و اتوبوس بخریم تا آیندگان به ما نگویند كه كمكاری كردهایم و نیاز ناوگان حملونقل عمومی را تامین نكردیم. خوشبختانه دولت همكاری خود را اعلام كرده است.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا شورایاریهای محله منحل شده است؟ اظهار داشت: از سال 1382 شورایاریهای محلی به وجود آمد. هر بار كه میخواستیم انتخابات آن را انجام دهیم با مخالفتهای قانونی مواجه میشدیم ولی بالاخره این كار انجام میشد تا چندی پیش كه مخالفت جدی برای حذف شورایاری ها به وجود آمد و دیوان عدالت اداری در جلسه عمومی كه بیش از 100 قاضی در آن حضور دارند مطابق موازین قانونی عنوان كردند كه این انتخابات قانونی نبوده و دیگر اجازه برگزاری انتخابات شورایاری های محله وجود ندارد.
چمران با تاكید بر اینكه شورایاریها چشمان شورای شهر در محلهها هستند؛ اظهار داشت: ما مشكلی نداریم با اعضای شورایاریها همكاری میكنیم چون خود ما به دنبال به وجود آمدن این شورایاری بودیم بحث خلاف قانون بودن آن است كه ما تلاش میكنیم این مشكل قانونی را حل كنیم و شورایاری را احیا كنیم.
با توجه به آلودگی هوای تهران آیا شورای شهر اقدام فوری همچون طرح زوج و فرد برای بهبود شرایط دارد یا خیر؟گفت: اینگونه تصمیمات در شورای خاصی در استانداری اتخاذ میشود و شورای شهر بهعنوان ناظر در این شورا حضور دارد ضمن اینكه تصمیمات این چنینی كه تاكنون در سالهای گذشته اتخاذشده بود؛ موثر نبوده است. ما كارگروه تخصصی در شورای شهر تشكیل دادیم و این گروه تخصصی با حضور صاحبنظران این حوزه تشكیل میشود تا بتوانیم معضل بزرگ ترافیك را حل كنیم.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.