سهم ایران در تجارت بین كشورهای همسایه كمتر از 1 درصد و معادل 22 میلیارد دلار است، گفت: باید برنامههای تجاری خود با این كشورهای همسایه را اصلاح كنیم.
علیرضا پیمان پاك معاون وزیر و رئیسكل سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با پارك شهر رادیو تهران در خصوص معاهدات دوطرفه با 22 كشور تحریم شده توسط دولت آمریكا یا همان باشگاه تحریم شدگان، گفت: تحریمها سطوح مختلف دارد و اغلب این كشورها از شرایط تحریم ناراضی هستند و به دنبال راهكارهایی برای رفع موانع هستند. برخی از این كشورها همچون روسیه، كوبا، ونزوئلا و سوریه با ما در تعامل هستند.
در دولت سیزدهم روابط تجاری را تسریع كردیم
وی افزود: دو دولت جدید روابط را تسریع كردیم و سعی كردیم قالب این روابط بهصورت زیرساختی، قاعدهمند و در قالب تعهدات و توافقات جدی و عملیاتی دنبال شود.
تجارت 500 میلیارد دلاری ایران با اتحادیه اوراسیا
معاون وزیر صمت اظهار داشت: در دو ماه اخیر دو نشست با نمایندگان كشورهای اوراسیا داشتیم و به دنبال تسریع در انجام معاهدات اوراسیا هستیم. توافق تجارت آزاد میان ایران و كشورهای اوراسیا كه متشكل از ارمنستان، بلاروس، روسیه، قزاقستان، و قرقیزستان است، فضای تجارتی 500 میلیارد دلاری را برای ایران به ارمغان میآورد. با پیوستن به این معاهده و بدون ایجاد یك فضای رقابتی، حداقل بازار10 الی 15 میلیارد دلاری را پیش رو خواهیم داشت و ما باید تلاش كنیم با اصلاح و استانداردسازی تولیداتمان، ایجاد شبكه لُجستیك و اصلاح سامانه پولی و بانكی این عدد را افزایش دهیم.
مشكل بازگشت ارز در بحث صادرات را با تهاتر رفع كردیم
وی اظهار داشت: چالشهایی در تجارت با كشور ونزوئلا ازجمله بازگشت ارز و مشكلات خطوط كشتیرانی وجود داشت كه مشكل بازگشت ارز را از طریق تهاتر رفع كردیم و خطوط كشتیرانی را منظم كردیم. اما برخی از كشورهای اوراسیا مثل سوریه ازنظر اقتصادی دچار مشكل هستند و ما باید تلاش كنیم با یك برنامهریزی درست این تجارت برای هر دو طرف سودآور باشد.
سهم ایران در گردش مالی كشورهای همسایه كمتر از 1 درصد است
این مقام مسئول تصریح كرد: گردش مالی در 15 كشور همسایه ایران هزار میلیارد دلار است ایران از این گردش مالی چه سهمی دارد؟ تصریح كرد: واردات این كشورها 1200 میلیارد دلار است و سهم ایران از این میزان خیلی كم و طبق آمار سال گذشته كمتر از 1 درصد معادل 22 میلیارد دلار است. نیاز داریم برنامههای تجاری خود با این كشورها را اصلاح كنیم.
صادرات 300 میلیون دلاری میوه و صیفی جات به كشور روسیه
پیمان پاك در ادامه بیان كرد: ما بخشی از این كشورها كه ممكن است ازنظر سیاسی با آنها همسو نباشیم را كنار گذاشتهایم ما میتوانیم با سایر كشورها كه با توسعه تجارتی به ایران تمایل دارند میتوانیم با آنها تعامل كنیم و بازار آنها را در اختیار بگیریم كه لازمه این تعامل اصلاح مسیرهای لُجستیكی است. بهطور مثال معادل 300 میلیون دلار صادرات میوه و صیفی جات به كشور روسیه داریم كه عمدتا این محصولات از طریق كشور آذربایجان به روسیه ارسال میشود كه در این مسیر مشكلات متعددی همچون مسائل سیاسی وجود دارد. درصورتیكه با دولت آذربایجان هم همسو باشیم، اگر بخواهیم ظرفیت صادرات را افزایش دهیم زیرساختها فعلی معابر، جادهها و پایانههای فعلی پاسخگو نخواهد بود در شرایط فعلی روی خطوط دریایی متمركزشدهایم.
دریای خزر مسیر خوبی برای تجارت با كشور روسیه است
وی در ادامه تاكید كرد: دریای خزر مسیر خوبی برای تجارت است كه میتوانیم آن را فعالتر كنیم. میتوانیم بندرها و لنگرگاههای خودمان در كشور روسیه اصلاح كنیم و خطوط منظمی ایجاد كنیم. همین فرآیند در جنوب كشور و تجارت با كشورهای عمان و قطر هم وجود دارد.
كشور پاكستان بازار خوبی برای صادرات كالاهای ایرانی دارد
معاون وزیر صمت با اشاره به اینكه ماه گذشته نشستی با مشاور نخستوزیر پاكستان و نماینده دولت پاكستان در كمیسیون مشترك داشتیم گفت: بازار بسیار خوبی دارد و حداقل 10 میلیارد دلار پتانسیل برای صادرات كالای ایرانی به كشور پاكستان وجود دارد. همچنین كشور افغانستان حتی با وجود طالبان فرصت بسیار خوبی برای گسترش تعاملات تجاری ایران است. در ماههای ابتدایی ورود طالبان میزان تجارت این كشور با ایران كاهش داشت ولی در هفتههای گذشته این میزان تجارت با حضور كاظمی قمی نماینده رئیس جمهوری كشورمان در امور افغانستان در این كشور افزایش پیدا كرد. مساله اصلی این است كه دولت افغانستان منابع مالی قوی ندارد ولی منابع بسیار غنی معدنی دارد كه مورد نیاز كشورمان است توافق شد در قالب تهاتر ظرفیتهای خالی فولادی و صنعتی كشورمان را تامین كنیم و میتوانیم از منابع معدنی این كشور استفاده كنیم و منابع معدنی خود را برای سالهای آینده ذخیره میكنیم.
دولت وظیفه دارد زیرساخت های لازم برای تجارت را فراهم كند
رئیسكل سازمان توسعه تجارت ایران با تاكید بر اینكه دولت رویكرد ویژه به كشورهای همسایه دارد اظهار داشت: وظیفه دولت میدانیم تا زیرساختهای لازم را فراهم كند تا تجار بخش خصوصی بتوانند از این فرصت استفاده كنند تا میزان صادرات كشور افزایش پیدا كند.
وی در ادامه این گفتگو در خصوص قانون واردات خودرو به كشور گفت: ملاحظهای كه وزارت صمت برای واردات كوتاهمدت خودرو دارد مساله مدیریت ذخایر ارزی كشور است. اگر تفكرمان همچون سالها گذشته بخشی بود، تنها به دنبال این بودیم كه خودرو وارد كنیم، قیمت خودرو بهطور مقطعی كاهش پیدا كند و وزارت صمت نیز در گزارش برنامههای خود نتیجه واردات خودرو را اعلام كند اما هماكنون این دیدگاه بخشی در وزارتخانهها حذفشده است.
پیمانپاك با تاكید بر اینكه ما محدودیت ارزی داریم، اظهار داشت: این ذخایر ارزی اندك اگر برای واردات كالاهایی اختصاص پیدا كند كه بالانس ارزی كشور را مختل كند، كل كشور دچار مشكلاتی چون تورم و افزایش نرخ خواهد شد.
واردات خودرو از ابتدای سال 1401 آغاز میشود
این مقام مسئول گفت: آقای فاطمی امین وزیر صمت بارها عنوان كردند كه واردات خودرو میتواند از پایان سال و باهدف تنظیم بازار آغاز شود نه اینكه به دنبال واردات خودروهای لوكس باشیم و بخشی از مردم جامعه به بهانه تنظیم بازار از فرصت پیشآمده منتفع بشوند و ما درنهایت به این نتیجه برسیم كه ذخایر ارزی را استفاده كردیم اما عدهای خاص از آن بهرهمند شدند مثل عمده یارانههایی كه پرداخت میشود و نه تنها در زندگی مردم عادی اتفاقی نیفتاد بلكه تورم مضاعفی به آنها تحمیل شد. این برنامه باید دقیق و با كارشناسی اصولی انجام شود.
وزیر صمت واردات خودرو را از سال 1401 اعلام كردند و تاكید رئیسجمهوری این است كه عمل فقط مور قانون باشد ولو برخلاف نظرات كارشناسی افراد باشد و عمل باید در چارچوب قانون باشد.