معاون اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران گفت: اتاق اصناف ایران بهمنظور اصلاح نظام توزیع كالا تعدیل و واقعی نمودن قیمتها، دستورالعمل عرضه 14 قلم كالا را به اتحادیهها و اتاقهای اصناف سراسر كشور اعلام كرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، احسان سقایی معاون اقتصادی و برنامهریزی اتاق اصناف ایران درباره شفافسازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر 14 قلم كالا، در گفتگو با پارك شهر رادیو تهران گفت: بر اساس بند 23 سیاستهای كلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی نمودن قیمتها، اصلاح نظام توزیع كالا و جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی ضروری است.
وی افزود: تا امروز قیمت اغلب كالاها بهخصوص كالاهای بستهبندیشده توسط تولیدكننده انجام میشد بدون اینكه در نظر گرفته شود هزینههای تمامشده این كالا پس از خروج از كارخانه بر اساس چه مواردی بوده است.
معاون برنامهریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران تصریح كرد: در این شیوه، تولیدكننده قیمت تمام شده تولید كالا در كارخانه را بر روی كالا درج میكند و پسازآن توزیعكننده با در نظر گرفتن سایر هزینهها ازجمله انبارداری، حملونقل، بازاریابی و سایر هزینههای جانبی و با در نظر گرفتن سود مصوب و قانونی عدد نهایی را به قیمت تولیدكننده اضافه می كند. بر این اساس در كنار قیمت درجشده بر روی كالا توسط تولیدكننده باید قیمت نهایی مصرفكننده توسط فروشنده نیز درج شود.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا با اعمال این روش، شاهد یكسان سازی قیمتها خواهیم بود یا خیر؟ گفت: تقریبا قیمتها یكسان خواهد بود و طبق این دستورالعمل، حداكثر مبلغی كه توسط مجموع حلقههای توزیعی از تأمینكننده تا مصرفكننده میتواند به قیمت تولیدكننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (10 درصد) و سود خردهفروشی (برای كالاهای اعلامشده 15-10 درصد منطبق با ضرایب خردهفروشی مصوب) باشد. اگر از طریق عمدهفروشهای كالا توزیع شود سود آن 15-10 درصد خواهد بود.
سقایی در ادامه افزود: درمجموع بین 17 تا 26 درصد سود داریم كه به قیمت تمامشده در كارخانه اضافه میشود كه سود عمدهفروشی 3 درصد و خردهفروشی بین 15-7 درصد است و بین 18-10 درصد سود كلی است كه هزینه حمل نیز به آن اضافه خواهد شد.
وی افزود: این 14 قلم كالا به دودسته كالاهای FMCG یا همان كالاهای "تند مصرف" و دسته دیگر كالاهای بادوام و لوازمخانگی تقسیم میشوند.
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش كه اگر این دستورالعمل رعایت نشود مصرفكننده چه اقدامی میتواند بكند؟ تصریح كرد: مابهالتفاوت قیمت درجشده بر روی كالا توسط تولیدكننده و قیمت نهایی برای مصرفكننده یك عدد مشخصی خواهد بود كه باید این مبلغ بر روی كالا درج شود و در صورت اجرا نشدن آن واحد صنفی كه مرتكب تخلف شده است توسط بازرسان اصناف و وزارت صمت جریمه خواهد شد.
وی تاكید كرد: این طرح به مدت 6 ماه و بهصورت موقت بر روی 14 قلم كالا كه تاثیر چندانی در زندگی مردم ندارد اجرا خواهد شد تا مشكلات این سیستم شناسایی و رفع شود.
سقایی در پاسخ به اینكه چرا پس از اظهارنظرهای برخی از مسئولان در خصوص قیمت برخی از كالاهای اساسی همچون مرغ و تخممرغ قیمت همان كالا بهطور عجیبی در بازار افزایش پیدا میكند؟ چطور باید این مقوله را مدیریت كرد تا شاهد چنین مواردی نباشیم؟ تصریح كرد: در بازار مرغ و تخممرغ مشكلات متعددی مثل كمبود كالا، كاهش ارزش پول ملی، تورم و افزایش نرخ ارز وجود دارد كه باعث میشود كالایی كه در بازار فراوان است نیز افزایش قیمت داشته باشد.
سقایی معاون اقتصادی و برنامهریزی اتاق اصناف ایران گفت: یكی از فاكتورهای منفی كه بهخوبی در ایران رعایت میشود این است كه با افزایش قیمت ارز، كالا گران میشود ولی با كاهش قیمت ارز دیگر ارزان نمیشود.
مجری برنامه در ادامه به اظهارنظرهای آقای نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران اشاره كرد و گفت ایشان بر افزایش قیمت تخممرغ تاكید میكنند چطور میشود یك مسئول با اظهارنظرهایش موجب التهاب در بازار شود و هیچ نظارتی بر گفتههای این مسئول صورت نگیرد؟ گفت: هركسی آزاد است صحبت كند و پسازآن هم باید پاسخگوی اظهارات خود باشد ما نمیتوانیم مانع صحبت كردن مسئولان باشیم.ما پیگیری میكنیم ولی خودشان باید پاسخگوی اظهارنظرهایشان باشند.
سازمان حمایت از تولیدكننده و مصرفكننده بر نرخهای تولیدكننده تا عرضهكننده نظارت دارد و اگر قیمت تخممرغ بهصورت یكباره افزایش پیداكرده باشد موظف است رسیدگی كند.
سقایی در پاسخ به این پرسش كه آیا بر تخلف رئیسهای اتحادیه نظارتی صورت نمیگیرد؟ گفت: حتما نظارت میشود و كمیسیون نظارت شهرستان مربوطه میتواند با رئیسهای اتحادیه كه مرتكب تخلف میشوند برخورد قانونی كند.
این مقام مسئول در ادامه افزود: سازمان حمایت از تولیدكننده و مصرفكننده بر قیمت ثبت شده در تولیدیها نظارت میكند ضمن اینكه تنظیم بازار كلیه محصولات خوراكی و غذایی در اختیار وزارت جهاد كشاورزی است، اتاق اصناف تنها میتواند بر قیمت عرضه كه مربوط به كمفروشی و گرانفروشی است نظارت كند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.