پارك شهر پنجشنبه از ساعت 6:30 به مدت 3 ساعت و نیم

رئیس كمیته ملی موزه‌های ایران: ساخت فیلم در بناهای تاریخی به این بناها آسیب وارد می‌كند+فایل صوتی



رئیس كمیته ملی موزه‌های ایران (ایكوم) گفت: فیلم‌سازی در مكان‌های تاریخی به این بناها آسیب وارد می‌كند. هم اكنون فیلم‌های مطرح دنیا در قالب دكورسازی و بازسازی صحنه‌ها ساخته می‌شوند نه در خود بناهای تاریخی.

1400/10/20
|
15:23
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سید احمد محیط طباطبایی رئیس كمیته ملی موزه‌های ایران (ایكوم) در گفتگو با پارك شهر رادیو تهران در پاسخ به این پرسش كه ساخت فیلم ها و سریال‌های تاریخی در بناهای تاریخی و موزه‌ها چه آسیب‌هایی به این بناها وارد می‌كند؟ گفت: عكاسی و فیلم‌برداری در موزه‌ها و بناهای تاریخی ضوابط و قوانینی دارد كه باید رعایت شود.

وی افزود: عكاسی در بناهای تاریخی و موزه‌ها باید در شرایط خاص و زمانی كه بازدیدكنندگان حضور ندارند انجام شود همچنین باید قوانین تنظیم‌شده درباره استفاده از نور قوی و فلاش‌ها رعایت شود تا آسیبی به آثار تاریخی وارد نشود.

رئیس ایكوم گفت: فیلم‌برداری خبری و یا مستندسازی و معرفی آثار تاریخی نه‌تنها مانعی ندارد بلكه در معرفی بیشتر این آثار موثر است.

محیط طباطبایی در ادامه گفت: فیلم‌برداری فیلم‌های سینمایی در مكان‌های تاریخی و یا موزه‌ها عمل درستی نیست حتی اگر تولیدكنندگان فیلم‌ها ازنظر مالی مبلغی را برای آسیب‌های احتمالی این آثار تاریخی در نظر بگیرند. ویژگی آثار تاریخی این است كه در صورت آسیب دیدن غیرقابل بازگشت هستند. نباید یك بنای تاریخی آتش بگیرد تا با بیمه آتش سوری دوباره ساخته شود چون بنای ترمیمی دیگر ارزش بنای قبلی را ندارد باید سعی و تلاشمان در جهت پیشگیری از بروز تخریب در این بناهای تاریخی باشد.

رئیس كمیته ملی موزه‌های ایران اظهار داشت: پیشرفت تكنولوژی در سال‌های اخیر تفاوت‌هایی را به وجود آورده و فیلم‌های مطرح دنیا در قالب دكورسازی و بازسازی صحنه‌ها ساخته می‌شود در ایران هم كارگردانان به نامی مثل علی حاتمی با ایجاد شهرك‌های سینمایی و فضاهای مصنوعی فیلم خود را ساختند. نمونه این فیلم‌ها هم فیلم های محمد رسول‌الله(ص) و هزاردستان است. با این امكانات و پیشرفت فناوری نمی‌توان همچون 40 سال گذشته فكر كرد و فیلم را در بنای تاریخی واقعی ضبط كرد.

وی به آتش‌سوزی شومینه خانه وثوق توسط تیم فیلم‌برداری اشاره كرد و گفت: در بازدیدی كه از این خانه داشتم متوجه تغییرات زیادی در معماری این خانه شدم كه دلیل آن هم فیلم‌برداری در این بنای تاریخی بود.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش كه چرا ضبط فیلم در بناهای تاریخی ممنوع نمی‌شود؛ قبلا این قانون اجرا می‌شد ولی هم‌اكنون با لابی، اجرای این قانون فراموش‌شده است گفت: این مواردی كه عنوان كردم آیین‌نامه عكاسی و فیلم‌برداری بود كه در سال 82-81 توسط سازمان میراث فرهنگی ابلاغ‌شده بود. گاهی برخی از این قوانین با تغییر و تحولات فراموش می‌شوند. امیدوارم مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجرای این قانون را با جدیت دنبال كند.

محیط طباطبایی گفت: فراموش نكنیم مهم‌ترین عنصر در موزه و بناهای تاریخی بازدیدكننده است و بازدیدكنندگان می‌توانند با استفاده از موبایل عكاسی و فیلم‌برداری كنند درصورتی‌كه مانع حركت دیگران نشوند ضمن اینكه از نور آسیب‌زننده به این بنا و آثار تاریخی استفاده نكنند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.


دسترسی سریع
پارك شهر