رئیس هیات مدیره جامعه دندانپزشكی ایران دلیل تعرفههای متغیر دندانپزشكی در نقاط مختلف شهر را تشریح كرد.
علی تاجرنیا رئیس هیات مدیره جامعه دندانپزشكی ایران در برنامه تهران كلینیك رادیو تهران در خصوص اظهارات برخی دندانپرشكان در مورد قرار گرفتن در خطر وركشستگی و نداشتن توانایی كافی برای خرید مواد مصرفی باكیفیت گفت: چیزی كه در افكار عمومی شكل میگیرد با واقعیت متفاوت است و اكثر مواد مصرفی كه در حوزه دندانپزشكی مصرف میشود وارداتی است.
وی با بیان اینكه این مواد وارداتی بدون مجوز دولت و وزارت بهداشت توزیع نمیشود افزود: بیشتر دندانپزشكان خریدهای خود را از طریق شركتهای مجاز دندانپزشكی با اخذ فاكتور انجام میدهند و در این فضا خرید مواد مصرفی با كیفیت پایین خیلی كم است و این مسئله در دندانپزشكی به ندرت مشاهده میشود چون برای ما جلب رضایتمندی بیماران بسیار مهم است تا افراد بتوانند دوباره به این پزشكان مراجعه كنند.
رئیس هیات مدیره جامعه دندانپزشكی ایران باتوجه به نرخهای مختلفی كه دندانپزشكان برای هزینه درمان تعیین میكنند گفت: هر تعرفهای كه در دندانپزشكی استفاده میشود از 3 جزء تشكیل می شود؛ جزء حرفهای بخاطر كاری كه همكار انجام میدهد، جزء فنی كه به مجموعه تجهیزات و نوع فعالیت و درمان كه براساس یكسرى استانداردهاى بین المللى صورت مىگیرد برمیگردد و جزء دیگر مواد مصرفی است بنابراین در دندانپزشكی چند برابر شدن مواد مصرفی به چند برابر شدن تعرفه ها منتهى نشده و فقط بخشی از تعرفه را در بر میگیرد. متاسفانه مواد مصرفی چون به شدت وابسته به ارز است ، در چند سال اخیر بخش مهمی از مشكلات ما در این خصوص بوده است.
تاجرنیا گفت: اینكه دندانپزشكان فقط این موضوع را بهانه كنند و تعرفههای زیاد از بیماران بگیرند درست نیست ولی قسمت فنی كه به محل دندانپزشكی و تجهیزات آن بستگی دارد طبق قانون ممكن است متغیر باشد.
وی در خصوص خدمات بیمه تكمیلی در حوزه ی دندانپزشكی بیان كرد: بیمه یك صنعت است و با برآوردهای انجام شده و هزینههای اثربخشی انجام میشود مثلا در حوزه هایی كه مراجع كمتری در سال وجود دارد اثربخشی خوبی دارد اما در دندانپزشكی چون میزان پوسیدگی در كشور ما بسیار زیاد است اگر فردی بخواهد از بیمه تكمیلی استفاده كند هزینه بالاتر از سطح بیمه اوست و بنابراین زیاد از بیمه تكمیلی دندانپزشكی استفاده نمیشود. نیاز است كه دولت در حوزه دندانپزشكی نیز بودجه ای را درنظر بگیرد و چاره ای بیندیشد.
وی در پایان به مشكل نداشتن كارتخوان برخی مطب ها و واریز هزینه درمان به كارت منشی پزشكان اشاره كرد و گفت: یك چالشی بین سازمان مالیاتی و جامعه پزشكی در دوره گذشته بوده است و بعد از بحثهایی كه انجام شده ما از تمامی دندانپزشكان خواستار نصب كارتخوان در مطب های خود را بوده ایم و اگر هنوز برخی مطب ها این اقدام را انجام ندادهاند بیماران می توانند با مطالبه گری خواسته خود را بیان كنند و اطلاع دهند.