رئیس سازمان ملی استاندار گفت: استانداردهای 9 گانهای كه طی دو سال اخیر از تولیدات خودرو حذف شدند دوباره به جمع استانداردهای 85 گانه پیوستند و خودروسازان موظف به اجرای كامل آنها هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندار در گفت و گو با برنامه سعادت آباد با تاكید بر اینكه خودروهای تولید داخل در شأن مردم ایران نیست گفت: سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان یك دستگاه حاكمیتی استاندارد 85 گانه اجباری را برای تولید خودرو در نظر گرفته است . طبق قانون شركتهای بازرسی خصوصی از طرف سازمان استاندارد مامور هستند بر فرآیند تولید خودرو نظارت كنند.
وی با اشاره به ضعف خودروسازان در حوزه زیرساختها و پلتفرمهای و امكانات مورد نیاز تولید خودرو گفت: این مولفهها در استانداردهای 85 گانه اجباری نیستند. اما در سال 98 مسئولان و زمامداران حوزه صنعتی وزارت صمت و ایران خودرو و برخی نهادهای دیگر با چانهزنی و مذاكره توانستند 9 مورد اصلی از استانداردهای 85 گانه مثل بخشهای الكترونیكی، مقاومت كابین و بدنه را به بهانههای مختلف معلق كنند. كاهش كیفیت خودروهای تولید داخل طی این سالها به همین دلیل است. در همین راستا با خودروسازان و مونتاژكاران مواجهه داشته ایم.
رئیس سازمان ملی استاندار با اشاره به تصادف بهبهان و استانداردهایی كه باید توسط خودروسازان رعایت شوند كه نمیشوند گفت: ما به خودروسازان اعلام كردیم این تولیدات كه با قرعهكشی و با سختی با كف كیفیت به مردم فروخته می شود، زیبنده مردم نیست. ما وكیل مردم هستیم و پیگیریهایی را انجام دادیم. در چند مرحله به آنها اعلام شد جلوی پلاك خوردن تولیدات بیكیفیت گرفته میشود اما به دنبال ایجاد هیجان در بازار نیستیم چون در نهایت تبعات آن را مرم باید تحمل كنند.
اسلام پناه به بازدید كاملا سرزده رئیس جمهور از شركت ایران خودرو اشاره كرد و گفت: نگاه دولت، ارتقاء كیفیت تولیدات داخلی است. در این بازدید كاملا سرزده مدیرعامل شركت هم حضور نداشت. 8 فرمان در این بازدید توسط رئیس جمهور صادر شد.
رئیس سازمان ملی استاندار با اشاره به اینكه قبل از این بازدید، استانداردهای 9 گانه ای كه در سال 98 معلق شده بود در جلسه شورای استاندارد رفع تعلیق و استاندارد اجباری خدمات پس از فروش مصوب شد و دستور اكید رئیس جمهور بر اجرای آن است گفت: قانون برای رفاه مردم است و خودروسازان باید از آن تمكین كنند. خودروساز موظف به ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان است اما امسال اعمال نشد. حتی طول دوران خدمات باید هر روز بیشتر شود. بر اساس فرمان 8 ماده ای رئیس جمهور، تعدادی از خودروها در سال آینده از رده تولید باید خارج شوند.
وی در پاسخ به اینكه آیا در حال حاضر خودروسازان استانداردهای 9 گانه را رعایت می كنند؟ گفت: این كار مشمول فرآیندی است و در طول یك دوره باید اتفاق بیفتد. طی این دوسال تولیداتی بدون استانداردهای 9 گانه انجام شده اما پس از این مصوبه، اگر خودروسازی با علم و آگاهی از مواد قانون از جمله ماده 47 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد به تعهدات خود عمل نكند، تمامی تعهدات ناشی از عدم تامین الزامات استاندارد و خسارت وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی را باید متقبل شود و این اشخاص میتوانند در صورت زیان از خودروسازی شكایت كنند.
وی در پایان این گفتگوی رادیویی تاكید كرد: باید خودروسازیها واگذار شوند ولی نظارت دولتی همچنان وجود داشته باشد. دولت باید پای خود را از تولید خودرو بیرون بكشد تا تولید و بهره وری بیشتر شود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.