رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: دولت قول داده حدود 1 هزار تا 1200 دستگاه اتوبوس را به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه كند ما روی قول دولت حساب كرده ایم اما نمیتوانیم مدیران را به محضر ببریم و از آنها تعهد محضری بگیریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سیدجعفر تشكری هاشمی رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران در خصوص افزایش كرایه حمل و نقل عمومی در تهران گفت: این بحث اسفندماه سال گذشته بر اساس قاعده كلی كه هرساله وجود دارد به تصویب رسید و از اول اردیبهشتماه برای تمامی وسایل حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاكسی لازم الاجرا است.
كارت بلیت مترو تا 25 درصد تخفیف سفر دریافت میكند
وی با اشاره به اینكه آنچه به عنوان یك دوفوریتی در روز یكشنبه 21 فروردین در شورای شهر مطرح و تصویب شد اصلاح اشتباه سهوی بود كه در رابطه با مصوبه قیمت بلیت مترو رخ داده بود گفت: معمولا در ابتدای سفر با مترو مبلغی به عنوان عدد پایه از كارتبلیت در هنگام استفاده از دستگاه كارتخوان كسر میشود و در پایان سفر با ثبت خروج، مسافت پیموده شده، محاسبه شده و حداقلی كه در ابتدا كسر شده بود مبلغی هم بابت پیمایش از كارتبلیت كسر میشود. این مصوبه خدمتی است به شهروندانی كه مسافت كمتری را با مترو طی می كنند. قیمت بلیت تكسفره 2500 تومان است. افرادی كه كارت بلیت مترو دارند اگر مسافت كمی را طی كنند از بلیت تك سفره آنها تخفیفی 20 درصدی در زمان استفاده از كارت و تخفیفی 5 درصدی در زمان شارژ را دریافت خواهند كرد. افرادی كه طولانیترین مسیر را با كارت بلیت بروند و یا بیش از 2 ساعت در مترو بمانند فقط از تخفیف 5 درصدی زمان شارژ برخوردار می شوند.
كرایه حمل و نقل عمومی در تهران 25 درصد افزایش یافته است
تشكری افزود: بر اساس مصوبه شورای شهر كلیه كرایه وسایل حمل و نقل عمومی 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
بلیتهای تك سفره، هیچ تخفیفی ندارند
رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاكید بر اینكه بلیت تكسفره هیچ تخفیفی ندارد گفت: افرادی كه از این بلیت استفاده میكنند در هر شرایط 2500 تومان پرداخت خواهند كرد و از هیچ تخفیفی برخوردار نمیشوند.
استفاده آسان از تاكسیهای خطی باركددار
وی درباره نرخ تاكسیهای باركددار گفت: تاكسیهای خطی مبدا و مقصد مشخصی دارند و شهروندان میتوانند به راحتی از این تاكسی های باركددار با نرخ مصوب استفاده كنند ولی برای استفاده از تاكسیهای گردشی نرخ سفر طبق دستورالعمل(كیلومتر پیمایش و مبلغ ورودی) صورت خواهد گرفت.
تشكری در پاسخ به اینكه چرا تخفیفهای مترو بر اساس پیمایش مسافت برای اتوبوسهای بی آر تی دارای كارتخوان استفاده نمیشود گفت: این مطالبه درستی است. با كمی اضافه كردن تجهیزات حتما این قابلیت هم وجود خواهد داشت.
دولت برای افزایش ناوگان اتوبوسرانی تهران، قولهایی به شهرداری داده است
وی در پاسخ به اینكه چرا مسئولان شهری به افزایش قیمت 25 درصدی سفرهای درون شهری پایبند هستند اما به تامین وسایل حمل و نقل عمومی پایبند نیستند گفت: مبلغی كه مردم بابت سفر با مترو و اتوبوس پرداخت می كنند معادل 10 درصد بهای تمام شده این ناوگان است. این مبلغ حقوق پرسنل را هم تامین نمی كند بلكه منابع مورد نیاز توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باید از جای دیگری تامین شود و باید در بودجه هر سال منبعی برای این توسعه در نظر گرفته شود. با توجه به اینكه حمل و نقل عمومی شهر تهران با عوارض مردم اداره می شود؛ منابع شهرداری تهران بر نگهداری و تعمیر و بهبود آنچه در اختیار داریم متمركز شده است و دولت برای تامین آن قولهایی به شهرداری داده است.
بنابر قول دولت 1200 اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه میشود
رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به اینكه دولت برای گسترش وسایل حمل و نقل عمومی بودجه دارد اما اینكار معمولا انجام نمی شود. برنامه شورای شهر برای این فرآیند چیست؟ گفت: دولت قول داده حدود 1 هزار تا 1200 دستگاه اتوبوس را به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه كند ما روی قول دولت حساب كرده ایم اما نمیتوانیم مدیران را به محضر ببریم و از آنها تعهد محضری بگیریم.
وی افزود: وظایفی در قانون برای نظارت بر عملكرد شهرداری و دولت پیش بینی شده اما وزیر كشور در جلساتی كه در همین خصوص تشكیل شده به شهردار تهران قول داده اند تا این تعداد اتوبوس را تامین كنند و افزایش اتوبوسها تهران رسانه ای هم شده است.
وزارت كشور پیش پرداخت خرید 630 واگن مترو را پرداخت میكند
رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بااظهار تاسف گفت: متاسفانه آخرین خرید واگن مترو در سال 94 یا 95 بوده و مجدد از آن رونمایی شده است اما در روزهای آخر دولت گذشته قرار شد وزارت كشور پیش پرداختی برای خرید 630 واگن به شهرداری تهران بدهد. این موضوع در مجلس مطرح شده است و فراكسیون مدیریت شهری قول داده مبلغ پیش پرداختی معادل 100 میلیون دلار به سازنده پرداخت كنند تا این واگن ها به مترو اضافه شود.
با توجه به اینكه در آغاز سال هستیم و در دوماه اول بودجه به طور طبیعی در دستگاههای دولتی جاری نمیشود در دوماه پیش رو این فرآیند را پیگیری میكنیم و پایان خردادماه زمان مناسبی برای ارزیابی این روند خواهد بود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.