سعادت آباد شنبه تا پنجشنبه از ساعت 14:45 به مدت 70 دقیقه

قیمت 8 هزار قلم كالا در 6 ماه اخیر كاهش یافته است+فایل صوتی

مدیركل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كنندگان ادعا كرد: قیمت بیش از 8 هزار قلم كالا در 6 ماه اخیر با اجرای طرح درج قیمت بر روی كالا ثابت مانده یا كاهش یافته است.

1401/02/07
|
13:04
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محسن حسین‌لویی مدیركل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كنندگان درباره طرح درج نرخ تولیدكننده و مصرف كننده بر روی كالاها گفت: درج قیمت تولیدكننده و مصرف‌كننده از هفته جاری برای لبنیات اعمال می‌شود. طی دهه‌های گذشته، قیمت بر روی بیش از 80 درصد كالاها به ویژه كالاهای سرمایه‌ای مثل یخچال و تلویزیون و جاروبرقی، لوازم یدكی، كالاهای وارداتی درج نمی‌شد و فقط تعدادی كالاهای سوپرماركتی بودند كه قیمت برای مصرف‌كننده داشتند. كالاهایی كه قیمت مصرف كننده نداشتند با نوسان ارز تغییر قیمت پیدا می‌كردند.

پیش از این، قیمت كالاها در هماهنگی با واسطه‌ها تعیین می‌شد
وی با اشاره به اینكه یكی از مزایای این طرح این است كه همه كالاها مشمول این قانون شدند گفت: درج قیمت مصرف كننده بر روی این كالاهای محدود هم تناسبی با قیمت‌های واقعی نداشت. بلكه با هماهنگی واسطه‌ها و با سودهای بالا بر روی كالاها درج و از مردم دریافت می‌شد.

طی اجرای طرح درج قیمت بر روی كالاها، قیمت‌ها كاهشی و منطقی شده است
او اذعان داشت: با شروع این طرح اگر قیمت مصرف كننده و تولیدكننده بر روی كالا درج می شد، این افراد (تولیدكنندگان و توزیع‌كنندگان)مهندسی معكوس می‌كردند و با استفاده از قیمت مصرف‌كننده و كم كردن درصدی از آن، قیمت تولیدكننده را تعیین می‌كردند. در این بین بر اساس قرارداد بین تولیدكننده و توزیع كننده، بیش از 50 درصد سود نصیب شبكه توزیع كالا می‌شد. ما می‌خواستیم این روابط ناسالم بین تولیدكنندگان و حلقه توزیع به هم ریخته شود به همین دلیل در مدتی محدود تعداد كالایی محدود با درج قیمت تولیدكننده به بازار وارد شد. در این مدت قیمت این كالاها منطقی‌تر و كاهشی شد.

درج قیمت مصرف‌كننده وظیفه واحد صنفی(خرده فروش) است
حسین‌لویی در پاسخ به اظهارات گوینده برنامه مبنی بر اینكه اگر شما به قیمت تمام شده تولید اشراف دارید پس دلیلی ندارد فقط قیمت مصرف‌كننده بر روی كالا درج شود گفت: طبق قانون درج قیمت مصرف كننده وظیفه واحد صنفی(خرده فروش) است. حدود 60 درصد از واحدهای صنفی این كار را انجام می‌دانند اما باید در بازه ای بقیه این واحدها هم اقدام به درج قیمت می‌كردند.

هیچ كجای دنیا قیمت مصرف‌كننده و تولیدكننده بر روی كالا درج نمی‌شود
مدیركل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كنندگان در پاسخ به اینكه اگر نظارت درستی انجام شود و قیمت تولید و حاشیه سود مشخص باشد، تولیدكننده نمی‌تواند، قیمتی فراتر داشته باشد گفت: اطلاعات حدود 80 هزار كالا را داشتیم. در هیچ كجای دنیا قیمت مصرف كننده و تولیدكننده بر روی كالا درج نمی‌شود چون بیشتر شبكه توزیع آنها مدرن است اما بیشتر شبكه توزیع در كشور ما سنتی است.

مصرف كننده از تولیدكننده جدا نیست
حسین لویی افزود: طی مدت اجرای طرح كه قیمت مصرف‌كننده روی كالا خورده ، برای مردم شفافیت ایجاد شده از این پس قیمت تولیدكننده هم بر روی كالا درج می‌شود تا هم مردم و هم ناظران و بازرسان به اطلاعات كاملی دسترسی داشته باشند و شفافیت لازم هم وجود داشته باشد.
وی با تاكید بر اینكه وظیفه ما در سازمان حمایت از مصرف كننده و تولیدكننده، ایجاد عدالت بین این دو طرف است گفت: بخشی‌نگری موجب ظلم می‌شود. مصرف كننده جدا از تولیدكننده نیست.راهكار دیگری هم وجود ندارد.

وظیفه سازمان حمایت، نظارت و جلوگیری از گرانفروشی است
مدیركل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كنندگان در پاسخ به اظهارات مجری برنامه مبنی بر اینكه تعادل قیمت در كشور ما وجود ندارد اما قیمت كالاها در كشورهای دیگر ثابت است. انتهای این طرح به درگیری بین مردم می‌انجامد. آیا نمی‌توان ثباتی به بازار داد تا بازی تولیدكننده و مصرف كننده جمع شود؟ گفت: نظارت، وظیفه سازمان من است نه تامین كالا. نرخ ارز در دست ما نیست. مواد اولیه مثل آرد و روغن در همه جای دنیا متناسب با شرایط گران شده و ایران هم از این امر مستثنی نیست.وظیفه ما جلوگیری از گرانفروشی است. حقوق كارگران بیش از 50 درصد افزایش یافته ما نمی‌توانیم به واحد تولیدكننده بگوییم حق نداری قیمت تولید را افزایش دهی. همه جای دنیا حقوق كارگر به یكباره 57 درصد افزایش نمی‌یابد. همه جای دنیا نرخ ارز بیكباره تغییر پیدا نمی‌كند. وقتی عوامل موثر در بهای تمام شده تولید كالا تغییر می‌كند قیمت نهایی آن هم تغییر می‌كند.

قیمت بسیاری از كالاها ثابت مانده یا كاهش داشته است
حسین‌لویی در پاسخ به اظهارات مجری برنامه مبنی بر اینكه نظارت كار سازمان شما است و نیازی نیست مردم بدانند قیمت تمام شده چقدر است. گفت: این طرح از آبانماه اجرایی شده است. كالاهایی كه مشمول این طرح شده اند نه تنها افزایش قیمت نداشته اند بلكه كاهش قیمت نسبی داشته و یا قیمت آنها ثابت مانده است . اگرچه قیمت برخی كالاها تا 62 درصد هم كاهش داشته است. از بین 16 هزار كالایی كه مشمول این طرح شده اند 8 هزار قلم كالا طی این مدت یا ارزان شده‌اند و یا ثبات قیمت(كاهش حدود 1 درصد) داشته‌اند.2 تا 3 هزار قلم از این كالاها هم اصلا قیمت برای مصرف كننده نداشته اند.

قیمت كالاهای وارداتی با اجرای طرح درج قیمت، با هر شایعه‌ای گران نمی‌شود
مدیركل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كنندگان با تاكید بر اینكه وقتی قیمت روی كالا می‌خورد دیگر با هر شایعه ای تغییر پیدا نكرده و گران نمی‌شود گفت: قیمت كالاهای وارداتی تا زمانیكه محموله دیگر وارد نشود ثابت خواهد ماند. اگر ارز برای واردات بعدی ثابت باشد قیمت هم باید ثابت بماند. ضمن اینكه اگر قیمت واردكننده و مصرف‌كننده بر روی كالا درج شود راحت‌تر قابلیت پیگیری دارد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب‌سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره‌برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.


دسترسی سریع
سعادت آباد