وزیر علوم با اشاره به پذیرش دانشجو در شیوه جدید كنكور گفت: این شیوه جدید برگزاری كنكور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است. ما نقطه نظرات كارشناسی خود را ارائه داده ایم . اما ما صرفا مجری هستیم و مصوبات را اجرا میكنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ساعتی بعد از برگزاری پنجاه و دومین كنكور سراسری كشور با حضور در استودیو پخش زنده رادیو تهران با برنامه سعادت آباد گفت و گو كرد.
دیپلماسی علمی كشور در سال گذشته موفق بوده است
وزیرعلوم با بیان اینكه در راستای توسعه دیپلماسی علمی، گامهای ارزشمندی درسالهای اخیر برداشته شده است، از رشد انتشار مقالات علمی اساتید دانشگاهی و اعضای هیئت علمی درمجلات معتبر بینالمللی خبر داد و گفت: در سال 2021 بیش از 76 هزار سند علمی بینالمللی ازسوی دانشمندان ما در مجلات علمی معتبر دنیا منتشر شده است كه از این تعداد 35 درصد آن با مشاركت بینالمللی بوده است.
زلفیگل خاطرنشان كرد: انتشار این تعداد مقالات علمی در مجلات معتبر دنیا نشان از پذیرش مرجعیت علمی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاههای كشور و مشاركت دانشمندان دیگر كشورها در تدوین چنین مقالاتی با دانشمندان ایرانی دارد. مسئلهای كه موفقیت سیاست توسعه دیپلماسی علمی وزارت علوم را نشان میدهد.
وزیر علوم به سیاستهای دیگر این وزارتخانه در دولت سیزدهم اشاره كرد و افزود: انجام پژوهشهای هدفمند و آموزش آن، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، تولید ثروت و خدمت و سرمایه از دانش، ارتقاء جایگاه دانشگاههای كشور به عنوان دانشگاههای مرجع و افزایش استناد به آنها در مجامع بینالمللی و نیز توجه به شاگرد پروری و فناورپروری از موضوعات و اولویتهای دیگری است كه در این وزارتخانه در دولت سیزدهم پیگیری میشود.
وی در توضیح برنامههای وزارت علوم در حوزه فعالیت شركتهای دانش بنیان و پیوند دادن صنعت به دانشگاه نیز گفت: حمایت از شركتهای دانش بنیان از سوی صندوق نوآوری وشكوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری میشود و وزارت علوم نیز زایش و رویش شركتهای دانش پایه و دانش بنیان است.در حال حاضر 49 پارك علم و فناوری و 225 مركز رشد داریم. وظیفه ما جذب افراد صاحب ایده وحمایت مالی از آنها است تا بتوانند ایدههای خود را به شكل آزمایشگاهی و نیمه صنعتی به تولید برسانند تا ایده به هسته فناور و هسته فناور به شركت دانش پایه تبدیل شود. هم اكنون 10 هزار هسته فناور كه قابلیت تبدیل شدن به شركتهای دانش بنیان را دارند ایجاد شده است و امیدواریم بخشی از آنها بتوانند در آینده به شركتهای دانش بنیان تبدیل شوند.
زلفیگل به جلسه اخیر شورای علی فناوری به ریاست رئیس جمهور و تصمیماتی كه در حوزه فعالیت شركتهای دانش پایه گرفته شده است اشاره كرد و افزود: پاركهای پیشرفته ، مجوز شركتهای دانشبنیان نوع 3 را با شرایطی كه معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام میكند، صادر كنند. حمایت از ایدهها قبل ازتجاری شدن وظیفه ما است و تبدیل به تجاری شدن نیز به عهده معاونت علمی ریاست جمهوری است.
وزارت علوم، مجری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برگزاری كنكور است
وی درباره شیوه پذیرش جدید دانشجویان كه درباره آن خبرهای زیادی منتشر میشود متذكر شد: دو مرجع رسمی برای كنكور قانونگذاری و سیاستگذاری كردهاند. یكی مجلس شورای اسلامی و اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی است كه اخیرا به این مقوله وارد شده است. شیوهای كه تاكنون اجرا می شد این بود كه معدل تاثیر مثبتی در كارنامه كنكور داشته است. تاثیر مثبت این است كه اگر رتبه كنكور كسی كم باشد اما معدل بالایی داشته باشد این معدل، رتبه كنكور وی را ارتقاء میدهد. اگر رتبه كنكور كسی بالا باشد اما معدل پایینی داشته باشد این مسئله تاثیر منفی در رتبه كنكور وی ندارد.
نگرانی منتقدان شیوه جدید برگزاری كنكور از رقابت نابرابر دانش آموزان
وی با اشاره به پذیرش دانشجو در شیوه تاثیر قطعی معدل بر رتبه كنكور گفت: این شیوه جدید برگزاری كنكور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است. ما نقطه نظرات كارشناسی خود را ارائه داده ایم . اما ما صرفا مجری هستیم و مصوبات را اجرا میكنیم.
زلفی گل در توضیح شیوه برگزاری كنكور با شیوه تاثیر قطعی معدل در انتخاب دانشجو گفت: در این روش اگر فردی نمره معدل خوبی نداشته باشد اما نمره كنكور او خوب باشد رتبه كنكور بواسطه معدل پایین، كاهش مییابد. منتقدان تاكید دارند كه همه دبیرستانها، مدارس، آزمایشگاهها، كارگاهها و امكانات یكسانی ندارند. از سوی دیگر چون قرار است معدل تاثیر قطعی بر كنكور داشته باشد؛ سوالات امتحان نهایی برای تمامی دانش آموزان یكسان خواهد بود. این روش از نظر منتقدان عادلانه نیست و دبیرستانهایی كه امكانات و دبیران بهتری دارند نمرات امتحان پایانی آنها بالاتر و مدارس ضعیفتر و كمبرخوردار در رقابتی نابرابر، همیشه بازنده خواهند بود.
وزیرعلوم اضافه كرد: از طرف دیگر موافقان این طرح مدعی هستند؛ در حال حاضر و با شیوه فعلی كنكور افرادی رتبههای برتر را دارند كه معدلهای بالاتر دارند و میگویند با شیوه فعلی كنكور دانشآموزان دروس دبیرستانی را جدی نگرفته و مطالعه عمیق ندارند و بیشتر دنبال تستزنی و آمادگی برای كنكور هستند . وقتی معدل ملاك عمل باشد دانش آموزان مجبور هستند كتاب ها را با عمق بیشتری مطالعه كنند و موضوع تعلیم و تربیت و تسلط به مفاهیم علمی جدی باشد.
زلفیگل تاكید كرد: یكی از نویدهای جمهوری اسلامی حمایت از مستضعفان و اجرای عدالت است و درتلاشیم همه دانشآموزان با رعایت عدالت آموزشی و حمایت از اقشار كم برخوردارتر بتوانند در این رقابت علمی شركت كنند.
«هدایت تحمیلی» جای «هدایت تحصیلی» را گرفته است
وزیرعلوم در پاسخ به این سوال كه چرا تعداد شركت كنندگان در برخی گروههای آزمایشی كنكور روند كاهشی دارد؟ خاطرنشان كرد: تغییر اقلیم آموزشی یكی از دلایل كاهش داوطلبان در برخی گروه های آموزشی كنكور است. متناسب نبودن استعدادها در رشتههای مختلف و توزیع نامناسب آن در كشور، هدایت تحمیلی رشتههای آموزشی به جای هدایت تحصیلی و بیتوجهی به استعدادهای دانشآموزان برای انتخاب رشتههای تحصیلی از چالشهایی است كه اكنون با آن روبهرو هستیم.
وی توضیح داد: متاسفانه شرایطی در آینده شغلی كشور حاكم است كه داوطلبان ما براساس اینكه چه رشتهای آینده شغلی بهتری دارد تلاش میكنند وارد آن رشته شده و تحصیلات خود را بر مبنای چنین رشتههایی بگذرانند. در چنین شرایطی، استعداد و انگیزه فرد برای تحصیل در رشتههای مورد علاقه ذاتی فرد، حداقلی شده است و به این دلیل شاهد كاهش اقبال به برخی رشتهها هستیم. موضوعی كه استمرار آن میتواند به شخصیت علمی كشور در آینده صدمات جدی وارد كند كه رفع این معضل به عزمی فرابخشی نیازمند خواهد بود.
زلفیگل، بیكاری میان فارغ التحصیلان برخی رشتهها و وجود بازار كار مناسب در برخی رشتههای دیگر را عامل تغییر اقلیم آموزشی كشور عنوان كرد و افزود: اكنون حدود 15 درصد از رشتههای تحصیلی دانشگاهها پرطرفدارند و این رشتهها هستند كه سبب افزایش تعداد متقاضیان شدهاند چرا كه بازار كار خوبی دارند و میتوان از آن درآمد بالایی كسب كرد. از این رو، بسیاری تنها با توجه به این ویژگی دست به انتخاب این رشتهها میزنند كه بدون شك میتواند منجر به افت تعداد متقاضی در سایر رشتهها شود.
دارندگان مدالهای المپیادهای علمی بورسیه و استخدام میشوند
وزیر علوم در پاسخ به این سوال كه چه برنامهای برای حمایت از نخبگان و برطرف كردن دغدغههای شغلی آنان دارید؟ از امضای تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت جدی از مدالآوران المپیادهای علمی كشور خبر داد و اظهار داشت: اگر دانش آموزان ما در رقابتهای جهانی مدالهای طلا، نقره و برنز كسب كنند به شرط اینكه در همان رشتهای كه مدال كسب كرده اند به تحصیل خود ادامه دهند ازسوی بنیاد ملی نخبگان بورسیه تحصیلی دریافت میكنند.
وی اضافه كرد: این دسته از دانشجویان بعد از فارغالتحصیلی و كسب مدرك دكتری در رشته خود نیز به عنوان اعضای هیئت علمی جذب میشوند. بنابراین افرادی كه در المپیادهای جهانی مدال برای كشور كسب میكنند نباید دغدغه شغلی یا تحصیلی داشته باشند.
حذف برخی رشتههای دانشگاهی شدنی یا نشدنی؟
زلفیگل در پاسخ به این سوال كه آیا وقت آن نرسیده است كه در برخی رشتههای دانشگاهی كه متقاضی ندارند بازنگری انجام و رشتههایی متناسب با نیازهای كشور ایجاد شود؟ اظهار داشت: باید تلاش كنیم تغییر اقلیم را خودمان مطابق با نیازهای كشورمان رقم بزنیم. دو دیدگاه وجود دارد كه یكی آن است كه آموزش عالی را به دو بخش دولتی و غیردولتی تقسیم میكند. در بخش دولتی باید بر اساس نیازهای جامعه آموزش ارایه كند كه این اتفاق در حال حاضر رخ نمیدهد و ما در دانشگاههای دولتی خودمان به دلیل استفاده از بودجه دولتی براساس نیازهای جامعه به افراد آموزش نمیدهیم.
وی اضافه كرد: براساس اصل 30 قانون اساسی باید آموزش عالی تا سرحد خودكفایی باشد اما این سرحد خودكفایی تعریف نشده است كه این تعریف باید انجام شود.
وزیر علوم با بیان اینكه در نگاه دوم، موضوع ارایه آموزش عالی غیردولتی مورد توجه قرار دارد افزود: در این نگاه افراد با پرداخت شهریه علاقه دارند نیازهای آموزشی خود را تامین كنند و این كار را در مراكز غیر دولتی و براساس استانداردها و اصل عرضه و تقاضا انجام میدهند.
وی اضافه كرد: این دو دیدگاه درست است و ما در وزارت علوم در تلاش هستیم تا آموزش عالی را طوری مدیریت كنیم كه آموزش بر اساس نیازها باشد. گرچه دیدگاهی نیز وجود دارد كه با افزایش آگاهی مردم، سطح سواد و فرهنگ جامعه افزایش پیدا خواهد كرد و این برای كشور حُسن است.
دانشجویان مشغول تحصیل در اوكراین تعیین تكلیف شده اند
وی درباره آخرین وضعیت دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اوكراین كه به دلیل جنگ در این كشور مجبور به بازگشت به كشور شدهاند و مسئله ادامه تحصیل آنان در داخل كشور گفت: دانشجویانی كه در اوكراین تحصیل میكردند شامل دو گروه پزشكی و غیر پزشكی بودند. در گروه غیر پزشكی كه مربوط به آموزش عالی بود بخشنامه صادر شد و افراد علاقهمند در داخل میتوانند ادامه تحصیل دهند اما در مورد رشتههای پزشكی به دلیل اینكه این موضوع درحیطه اختیارات وزیر بهداشت است باید این موضوع از سوی وزارت بهداشت پیگیری شود.
طراحان سوال كنكور برای 6 ماه قرنطینه هستند
وزیر علوم، تحقیقات و فنائری كه ساعتی پس از پایان پنجاه و دومین كنكور سراسری كشور با رادیو تهران گفت و گو میكرد در پاسخ به سوالی در مورد حاشیههای ایجاد شده در فضای مجازی درباره كنكور 1401 خصوصا در برخی رشتههای پرمتقاضی و طرح شبهاتی در این زمینه گفت: در كنكور یك میلیون و 500 هزار نفر داوطلب داریم كه اگر هر داوطلب در خانوادهای 4 نفره زندگی كند این عدد به 6 میلیون نفر و اگر هر یك از این افراد پدر بزرگ و مادر بزرگ داشته باشند در مجموع جمعیتی كه از كنكور متاثر میشود به 12 میلیون نفر میرسد. بنابراین كنكور بحثی ملی است و باید در آن عدالت آموزشی رعایت شود.
وی افزود: در فرایند اجرا و برگزاری كنكور 124 هزار نفر مشاركت دارند و این نشان دهنده سطح بالای كار است و سوالات كاملا در قرنطینه است و طراحان سوال در طول 6 ماه از سال كاملا در قرنطینه هستند و در زیر زمین قرار دارند و حتی آفتاب را نمیبینند.
زلفیگل با اشاره به اینكه مسئله سوالات كنكور و امنیت آن در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح میشود، افزود: باحجم بالای كار تلاش كردهایم عیبی در كار نباشد اما كشور ما بدخواهانی دارد كه دوست دارند كه نقطه سیاهی در جریان علمی بزرگ كشور ایجاد كنند.
وزیر علوم ادامه داد: تلاش كردهایم اگر سوالات درز كرد راهی برای انتقال پاسخ به داخل جلسات وجود نداشته باشد و حقوق داوطلبان حفظ شود. از سوی دیگر با ورود جدی شورای امنیت كشور و قوه قضائیه تعداد قابل توجهی از افرادی كه قصد داشتند به كنكور و امنیت و جایگاه علمی آن ضربه بزنند، دستگیر شدهاند و حتما برخورد متناسب با آنها انجام می شود.
وی خطاب به داوطلبان كنكور گفت: تمام تلاشمان را كردهایم حقوق داوطلبان حفظ شود و كسی نتواند حقشان را ضایع كند و نهایت تلاش خود را می كنیم كه اگر اتفاقات رخ داده باشد آن را بررسی میكنیم و نمی گذاریم كسی به روند برگزاری كنكور خدشهای وارد كند.
زلفیگل خاطرنشان كرد: در كنكور امسال اقدامی كه انجام شد این بود كه دفترچه كنكور سال گذشته كه سه ساعت در اختیار داوطلبان بود امسال به 3 قطعه تقسیم كردیم تا زمان كاهش پیدا كند و كسی نتواند مفاد كامل دفترچه را برای مدت طولانی در اختیار داشته باشد.
در دانشگاهها؛ گشت ارشاد نداریم
وزیر علوم، در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ضوابط و الگوهای پوشش اسلامی در دانشگاه ها و برخی انتقادها نسبت به بیتوجهی به این موضوعات گفت: جامعه فرهیخته دانشگاهی شرایط دانشگاه را درك كرده و سعی میكنند ضوابط آن را رعایت كنند. علاوه بر این، رعایت قانون نیز بخشی از فرایند آموزشی در دانشگاه است و ویژگیهای پوششی را نیز در برمیگیرد. بر این اساس، در بدو ورود دانشجویان به محیطهای آموزشی، آیین نامهها و قوانین به آنها یادآوری می شود و هم ضوابط در معرض دید افراد قرار می گیرد. در هنگام ثبت نام نیز شرایط پوششی را به هر دانشجو ابلاغ كرده ایم.
وی با رد ادعای برخی مبنی بر وجود گشت ارشاد در دانشگاه ها گفت افزود: در دانشگاه گشت ارشاد نداریم. جامعه نخبگان دانشگاهی ما میدانند در محیط دانشگاه باید چه اصولی رعایت شود. اما اگر بعضی وقت ها كم توجهی می شود به مرور كه تجربه دانشجو بالا میرود این مشكلات نیز كمتر می شود و قوانین دانشگاه رعایت میشود.
وزیر علوم در پاسخ به اینكه چرا فوق العادههای كاركنان این وزارتخانه در حد كاركنان وزارت بهداشت افزایش نیافته است، گفت: پاسخ این پرسش را باید از رئیس سازمان برنامه و بودجه پرسید. تامین اعتبارات توسط سازمان برنامه و بودجه انجام میشود. كار در محیطهای مختلف، سختیهای خود را دارد و نباید خودمان را با جاهای دیگر مقایسه كنیم. البته عدالت حكم می كند در شرایط یكسان ، حقوقو هم یكسان باشد.
كرونا، خوابگاههای بخش خصوصی را تعطیل كرد
زلفیگل در پاسخ به این پرسش كه دانشجویان به دلیل افزایش اجارهبها با مشكل جدی خوابگاه رو بهرو هستند، وزارت علوم چه برنامهای برای كاهش دغدغه این دسته از دانشجویان دارد؟ گفت: یكی از اقدامات جدی كه در دستور كار قرار دارد احداث خوابگاههای متاهلی و مجردی است و در تمام دانشگاههای دولتی درصدد هستیم خوابگاه ها را تامین كنیم و اگر دانشگاه خوابگاه نداشته باشد آن را به شكل اجارهای تامین و در اختیار دانشجویان بگذاریم.
وزیر علوم اضافه كرد: به دلیل شیوع كرونا، بسیاری از خوابگاه های خصوصی تغییر كاربری داده اند و این موضوع به افزایش مشكلات دانشجویان برای تامین خوابگاه دامن زده است. از خیّران و افرادی كه می توانند در این زمینه به وزارت علم كمك كنند نیز می خواهیم در این برهه از دانشجویان و وزارت علوم پشتیبانی كنند.
وزیر علوم در پایان این گفت و گوی رادیویی در توضیح انواع وام های دانشجویی یادآور شد: 6 نوع وام دانشجویی( تحصیلی، ضروری، ودیعه مسكن، ویژه دكتری،شهریه و...) داریم كه مبلغ آن برای مقاطع مختلف متفات است و تقدیم دانشجویان می شود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.