سعادت آباد شنبه تا پنجشنبه از ساعت 14:45 به مدت 70 دقیقه

عضو شورای شهر تهران: بازار سنتی تهران باید حفظ شود+فایل صوتی

نایب رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاكید بر اینكه بازار سنتی تهران باید حفظ شود گفت: برنامه ریزی‌هایی انجام شده تا نوسازی بافت بازار تهران به صورت جزیره ای انجام شود.

1401/04/14
|
14:38
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سیدمحمد آقامیری نایب رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با برنامه سعادت آباد روز 13 تیرماه با اشاره به 129 ساختمان ناایمن شهر تهران كه اسامی آنها پیش از این اعلام شده ساختمان‌هایی هستند كه استاندارهای لازم آتش نشانی را ندارند و سازمان آتش نشانی آنها را نا ایمن تشخیص داده است اما این ساختمان های بلندمرتبه از نظر سازه ای و استحكام بنا بررسی نشده اند.

سازه‌های بافت فرسوده تهران، به دلیل قدیمی بودن، استاندارهای لازم آتش نشانی را ندارند
آقامیری در پاسخ به اینكه هنوز بخش زیادی از ساختمان‌های تهران در بافت فرسوده قرار دارند و ناایمن هستند، شورای شهر برای ایمن كردن این بافت چه اقداماتی در دست كار دارد؟ اظهار داشت: تهران بافت فرسوده زیادی به ویژه در جنوب شهر دارد. طول عمر مفید این ساختمان ها تمام شده و بیش از 40 سال عمر دارند ضمن اینكه به دلیل قدیمی بودن، استاندارهای لازم آتش نشانی را هم ندارند. چون این ساختمان ها توسط معماران تجربی ساخته می شدند.

مالكان ساختمان‌های ناایمن 6 ماه برای ایمن‌سازی فرصت دارند
وی متذكر شد: شورای شهر دو نگاه به ناایمنی ساختمانهای ناایمن دارد. نگاه اول به ساختمان هایی است كه استانداردهای لازم حریق را ندارند. هر هفته مالكان ساختمان های ناایمن با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران و رئیس سازمان آتش نشانی در دفتر دادستان های مناطق مختلف تهران حاضر می‌شوند و صورتجلسه تنظیم می‌شود. مالكان 6 ماه فرصت دارند استانداردهای اعلام و اطفاء حریق را در ساختمان‌های تجاری و اداری و سیستم های اعلام حریق در ساختمان های مسكونی را فراهم نمایند.

تعداد ساختمان های ناایمن تهران از 129 به كمتر از 100 رسیده است
رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اعلام این خبر كه تعداد ساختمان های ناایمن شهر تهران كه استانداردهای مناسب حریق را ندارند از 129 به زیر 100 ساختمان رسیده است گفت: تعامل برای بهبود وضعیت ساختمان های دولتی بسیار راحت تر است اما برای ساختمان های مسكونی یا اداری و تجاری شخصی به دلیل تعدد مالك، كار سخت تر می‌شود و نیاز است تا با تمامی مالكان توافق شود.

بازار تهران به روش جزیره ای نوسازی می‌شود
وی درباره اقدامات شورای شهر و آتش نشانی در بافت فرسوده بازار گفت: لوله كشی هایی در بازار تهران انجام شده و آتش نشانی در سالهای اخیر به طور مستمر بر بازار نظارت دارد. به طوریكه در آتش‌سوزی‌های اخیر بدون اینكه آتش به تمام بازار گسترش یابد فوری مهار می شود. البته بازار بسیار بزرگ است و تعداد مالكان بسیار زیاد است. تعدادی از مالكان از دنیا رفته اند و برخی از مغازه ها وقف شده اند. بازار مشكلات زیادی دارد و نمی توان آن را به راحتی خراب كرده و نوسازی كرد. اما برنامه ریزی‌هایی انجام شده تا نوسازی بافت بازار به صورت جزیره ای انجام شود.

آتش نشانی تهران، دسترسی های هر محله را شناسایی كرده است
آقامیری در پاسخ به اینكه آیا برای زودتر رسیدن خودروهای آتش نشانی به محل هایی كه دچار حریق شده اند كاری انجام شده و یا اقداماتی كه در دست دارید چیست؟ گفت: سازمان آتش نشانی پایگاه های متعددی در تهران دارد در سالهای اخیر سازمان آتش نشانی كارهای مثبت زیادی انجام داده است. دسترسی های هر محله را شناسایی كرده است و لوله كشی های زیادی انجام شده و شیرفلكه های آتش نشانی كار گذاشته شده است.

منابع مالی شهرداری تهران محدود است و نمی‌تواند بیشتر از این خیابان‌ها را عریض كند
وی تاكید كرد: منابع مالی شهرداری محدود است و نمی تواند بیشتر از این خیابان ها را عریض كند. شهرداری امكان مالی برای خرید مغازه های اطراف خیابان ها را ندارد. طرح های شهرداری بیشتر ترافیكی است. طرح زوج و فرد و طرح ترافیك تهران و همینطور طرح برای عبور و مرور خودروهایی كه بار حمل می كنند برای كم كردن تراكم ترافیكی بافت اطراف بازار در حال اجرا است. استانداردسازی زمان بر است و باید در دوره ای دراز مدت حل شود. برای ساخت پاركینگ های عمومی اقدامات خوبی شروع شده است.

تهران به 5 هزار مجتمع پاركینگی نیاز دارد
آقامیری افزود: بر اساس آمار جهانی در هر 10 كیلومتر مربع باید 10 مجتمع پاركینگی با ظرفیت 300 خودرو ایجاد شود. این عدد در كشورهایی همچون تركیه، روسیه و چین بین 9 تا 13 مجتمع پاركینگی است در حالیكه تهران به ازاء هر 10 كیلومتر مربع فقط 3 پاركینگ دارد. در حال حاضر تهران برای 1 میلیون و 500 هزار خودرو پاركینگ عمومی ندارد و این كلانشهر به 5 هزار مجتمع پاركینگی نیاز دارد. اولویت های ما فعلا مناطق مركزی شهر هستند.

تا پایان دولت سیزدهم؛ 4 هزار اتوبوس به ناوگان حمل ونقل عمومی اضافه می‌شود
عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینكه مردم مجبورند به دلیل نداشتن پاركینگ خودروهای خود را گوشه خیابان پارك كنند وقتی مردم پاركینگ ندارند چرا پلیس آنها را جریمه می كند؟ اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی ها در زمان باقیمانده از 4 سال ریاست جمهوری بیش از 4 هزار اتوبوس توسط دولت و بخش خصوصی به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده می شود. در حال حاضر تهران فقط 2 هزار و 700 اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی دارد. اگر حداقل حتی 2 هزار اتوبوس هم به ناوگان اضافه شود ظرفیت ما 2 برابر خواهد شد. با این شرط دیگر در مركز تهران با مشكل روبرو نخواهیم بود و مردم می‌توانند به جای خودروی شخصی از ناوگان عمومی استفاده كنند.

1400 دستگاه اتوبوس از رده خارج شده ناوگان تهران، تعمیر و به روز رسانی می‌شود
آقامیری با اشاره به اینكه در سال 96 مدیریت قبلی شهرداری تهران 6 هزار اتوبوس تحویل گرفت .در این سال ها 4 هزار اتوبوس از رده خارج شدند و 2 هزار اتوبوس به ما تحویل داده شد گفت: همزمان با بازشدن مراكز عمومی پس از دو سال شیوع كرونا، سیستم حمل و نقل تهران آشفته شد كه با این حجم جمعیت باید چكار كند. به محض شروع شورای ششم ، 500 اتوبوسی كه از رده خارج شده بود را تعمیر و بروزرسانی كردیم. قرارداد خرید 150 اتوبوس با ایران خودرو بسته شده بود اما پولی برای آن پرداخت نشده بود كه بلافاصله 110 دستگاه از ایران خودرو خریداری و به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شد. در حال حاضر هم قراردادی داریم تا بتوانیم 1400 دستگاه دیگر از اتوبوس های خارج از رده را تعمیر و به روز رسانی كنیم. ضمن اینكه برای خرید اتوبوس، بخش خصوصی هم با ما مشاركت خواهیم داشت.تا دو سال آینده شرایط اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی ارتقاء خواهد یافت.

از دو سال آینده هر سه ماه یكبار به ظرفیت ناوگان مترو اضافه خواهد شد
وی با اعلام این خبر كه قصد خرید 640 واگن مترو را داریم به همشهریان تهرانی نوید داد: از دو سال آینده هر سه ماه یكبار به ظرفیت ناوگان مترو اضافه خواهد شد. بر اساس برنامه های ما تا دو سال آینده ظرفیت اتوبوس های شهر تهران به 6 هزار دستگاه و بلكه بیشتر خواهد شد تا مردم نیازی به استفاده از خودروی شخصی در بخش مركزی شهر نداشته باشند.

بازار سنتی تهران باید حفظ شود
رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره احیاء بافت شهری تهران ، جابجایی بازارها، وزارتخانه ها و سازمان ها و نهادهای مختلف به حاشیه تهران و در نتیجه باز شدن راه ها گفت: برای تهران طرح جامع شهری، تفضیلی و مدیریت شهری داریم كه در گذشته تهیه شده اند. برای تمامی تغییرات در تهران به این طرح ها مراجعه می كنیم. مجتمع های بزرگ تجاری در حال حاضر در مناطق دور از مركز ساخته می شوند كه به شاهراه های رفت و آمدی دسترسی دارند اما بازار سنتی تهران باید حفظ شود. این بازار وسعت زیادی در حد صد هكتار دارد و قشر زیادی از جامعه در آن فعالیت دارند. ما ضمن مراعات حال مردم، باید مخاطرات بافت‌های فرسوده را در بخش های حریق و ایمنی سازه ای مرتفع كنیم كه كارهای خوبی در حال انجام است.

مجوز ساخت یك طبقه بیشتر در بافت فرسوده مشوق سرمایه گذاری در این بخش است
آقا میری با اشاره به اینكه بیش از 46 درصد برخی مناطق تهران در بافت فرسوده است گفت: سالهاست كه سرمایه گذاران در این مناطق سرمایه گذاری نكرده اند و رغبتی هم برای اینكار ندارند. برای احیاء این بافت به مشاركت سرمایه گذاران نیازمندیم. در این بافت می‌توان ساختمان های مسكونی با 4 طبقه روی پیلوت ساخت كه برای سرمایه گذاران هم رغبتی به همراه داشته باشد. ضمن اینكه عریض كردن معابر در این بافت هم در حال انجام است.

از این پس؛ ساختمانی كه گواهی عدم خلاف نداشته باشد، انشعاب آب، گاز و برق دریافت نمی كند
وی در توضیح جمعبندی جلسات شورای شهر پس از حادثه متروپل گفت: شرایط متروپل آبادان با ساختمان های بلندمرتبه تهران متفاوت است و 99 درصد این اتفاقات در تهران روی نمی دهد. آبادان پیش از متروپل تجربه زیادی از ساخت و سازهای بلندمرتبه نداشته است. پیمانكاران با تجربه ای هم نداشته و ضوابط خوبی هم حاكم نبوده است. در تهران ساختمان هایی نداریم كه مثل متروپل باشند.اما این اتفاق زنگ خطری برای جامعه مهندسان و سازندگان ساختمان های كشور بوده است.نظرات كارفرما‌ها نباید نظرات خود را به نظرات تخصصی حاكم كنند. موارد متعددی برای شهر تهران پس از حادثه متروپل در نظر گرفته شده است. یكی از موارد آن دریافت گواهی بهره برداری پس از دریافت گواهی عدم خلاف نازك كاری است. اگر پروژه ساختمانی عدم خلاف را دریافت نكرده باشد نمی تواند جواز آب و برق و گاز بگیرد. متروپل هنوز عدم خلاف نداشت ولی انشعاب آب و برق گرفته و بسیاری در آن فعالیت می‌كردند در تهران هم همین‌گونه است. برخی ساختمان ها در مرحله اسكلت یا نازك كاری هستند و مجوزهای انشعاب آب و برق و گاز می‌گیرند. اما اگر دریافت انشعابات منوط به دریافت عدم خلاف باشد نمی‌تواند كسی را در این ساختمان ساكن كند.

با مشاركت سرمایه گذاران در نوسازی بافت فرسوده تهران، 5 هزار واحد مسكونی اضافه خواهد شد
آقامیری در پایان این گفت و گوی رادیویی بیان كرد: با مشاركت سرمایه گزاران در بخش بافت فرسوده تهران و افزایش یك طبقه به شرط عریض كردن معابر به ساختمان مسكونی می توان 5 هزار واحد مسكونی به ساختمان های تهران اضافه كرد.

با مراجعه به وب‌سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره‌برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.



دسترسی سریع
سعادت آباد