سعادت آباد شنبه تا پنجشنبه از ساعت 14:45 به مدت 70 دقیقه

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با فهرستی از 16 هزار ساختمان نا‌ایمن+فایل صوتی

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: فهرست 129 ساختمان نا ایمن شهر تهران مربوط به آتشنشانی است اما 16 هزار ساختمان ناایمن در فهرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران وجود دارد كه در حال رصد آنها هستیم.

1401/11/03
|
13:47
|

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو تهران، علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت وگو با برنامه «سعادت آباد» 2 بهمن با بیان اینكه آلودگی هوا از نظر علمی یك بحران‌ است اما چون آلودگی هوا ذیل قانون هوای پاك عنوان شده و قانون جداگانه ای دارد به لحاظ اجرایی به این حوزه ورود نداریم گفت: معمولا در كمیته‌های مربوطه به جز كمیته اضطرار حضور نداریم. خواهش كردیم با توجه به ساختار خاص مدیریت بحران استان تهران در كمیته اضطرار آلودگی هوا كه به ریاست استاندار و دبیری اداره كل محیط زیست استان حضور داشته باشیم.مصوبات این كمیته در حد مسكن كوتاه‌مدت عمل می‌كند. افرادی كه در این كمیته عضو هستند مسئول نیستند بلكه مسئول تصمیم‌گیری هستند.

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران نمی‌تواند به موضوع آلودگی هوا ورود كند
وی در پاسخ به اینكه رئیس فراكسیون محیط زیست مجلس مدعی است برخی از این جلسات به صورت تلفنی برگزار می‌شود افزود: همیشه اینطور نیست اما برخی مواقع به شكل مجازی و تلفنی هم برگزار می شود.اگر ماموریتی به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران واگذار شود ما هم طرح‌هایی خواهیم داشت اما با اینكه آلودگی هوا یكی از بحران‌های شناخته شده است اما تصمیم‌گیری در سطوح بالاتر مثل خودروسازی ها و حمل و نقل عمومی باید انجام شود. سالهاست كه بودجه ای برای خرید اتوبوس به شهرداری داده نشده تا ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود.

امسال دولت برای توسعه مترو؛ به اندازه ساخت 40 تا 50 متر تونل به شهرداری بودجه داد
نصیری افزود: سالهاست كه از شهرداری تهران توقع می‌شود مترو را با بودجه ای كه توسط مردم دریافت می كند احداث كند در حالیكه ساخت مترو وظیفه ای حاكمیتی است. بودجه ای كه امسال دولت برای توسعه مترو به شهرداری تهران داد به اندازه ساخت 40 تا 50 متر تونل مترو بود. پیش از این احداث هر متر تونل مترو حدود 1 میلیارد و 500 میلیون هزینه بر می‌داشت اما در حال حاضر به بیش از دو میلیارد تومان رسیده است.طبیعی است كه طی سالهای سال شهر تهران كه به بیش از 10 هزار اتوبوس نیاز دارد ؛ حدود 2 هزار اتوبوس دارد و تهرانی كه خطوط متروی آن باید تا خط 11 تكمیل می‌شده و نشده است؛ با این وضعیت روبرو است. به طور كلی مشكلات آلودگی ما محصول یك روز و دو روز نیست.

افرادی كه خودشان از مقصران آلودگی هوا هستند در جایگاه مطالبه گر ایستاده اند
او تاكید كرد: بسیاری از افرادی كه مقصر آلودگی هوای تهران هستند در جایگاه مدعی ایستاده اند و طلبكار و به جای اینكه پاسخگوی مردم باشند؛ مطالبه‌گری می‌كنند. این رفتار واقعا تعجب آور است. مردم هم واقعا خسته شده اند و حق هم دارند. ما نباید حرف‌هایی كه طی سالها زده ایم را ادامه دهیم ما باید عمل كنیم.

شهرداری و شورای شهر ؛ بضاعت اندكی برای بهبود وضعیت آلودگی هوا دارند
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به اظهارات رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینكه از روی مردم تهران به خاطر آلودگی هوا شرمنده هستیم چون علیرغم كارهایی كه انجام شده باز هم كاری انجام نشده گفت: شهرداری و شورای شهر بضاعت اندكی دارند. بودجه امسال شهرداری تهران 50 هزار میلیارد تومان بوده كه بخش عظیمی از این بودجه برای حقوق كاركنان صرف می‌شود. حدود 60 هزار نفر به طور مستقیم و چند ده هزار نفر به طور غیر مستقیم با شهرداری در ارتباط هستند. ضمن اینكه فقط نقصان حمل و نقل عمومی، عامل اصلی آلودگی هوای تهران نیست اگرچه نقش بسیار مهمی دارد. كیفیت بنزین، زیرساخت‌های دولت الكترونیك و فرهنگ مردم از دیگر مولفه‌هایی است كه موجب آلودگی بیشتر هوا شده است.

بسیاری از نقاط مركز شهر تهران ، زیرساخت حمل و نقل عمومی مناسبی ندارند
وی با تاكید بر اینكه حمل و نقل عمومی باید به گونه ای باشد كه مردم بتوانند در تمام مكان ها از آن استفاده كنند اظهار داشت: حتی بسیاری از نقاط در مركز شهر هم هست كه زیرساخت حمل و نقل عمومی مناسبی ندارند. نمی‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم در نبود ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب از دوچرخه استفاده كنند یا از خودروی تك‌سرنشین استفاده نكنند. تمامی كشورهای اروپایی، اول به تكمیل حمل و نقل عمومی پرداخته و سپس راه‌های دوچرخه سواری را احداث كرده‌اند.

شهرداری تلاش می‌كند؛ خطوط 8 تا 11 متروی تهران را با سرعت تكمیل كند
نصیری با اشاره به تلاش شهرداری تهران برای تكمیل مترو و اتوبوس، علیرغم تمامی كاستی‌ها گفت: شهرداری تلاش می‌كند تا تكمیل خطوط متروی 8 تا 11 را در كمترین زمان به اتمام برساند.

119 ساختمان ناایمن مهم از منظر حریق در تهران وجود دارد
او در پاسخ به اظهارات محمدحسین هاشمی مجری «سعادت آباد» مبنی بر اینكه احساس می‌كنم در مورد ساختمان‌های ناایمن شهر تهران سر كار گذاشته شده ایم؛ گفت: مثل فیل در شعر مولوی است. كل قضیه باید توضیح داده شود.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: آتشنشانی در طول سالهای گذشته با مسئولیت‌پذیری ساختمان‌های ناایمن در حوزه ایمنی حریق را مشخص كرده‌اند. 129 ساختمان پر خطر كه 10 ساختمان آن ایمن‌سازی شده معرفی شدند. برخی از این ساختمان‌ها خصوصی و برخی دولتی هستند. در حال حاضر طی جلساتی كه با دادستان كل كشور گذاشته می‌شود مالكان و متولیان حضور می‌یابند و حتی در برخی موارد معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی تهران ورود كرده اند و كار ارزشمندی هم هست.

16 هزار ساختمان ناایمن در فهرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران وجود دارد
وی با اشاره به اینكه ما ایمنی همه جانبه را با اولویت بندی ساختمان‌های بلندمرتبه(6 طبقه با بیش از 5 هزار متر مربع مساحت) و مهم(بیمارستان ها، مراكز تجاری و...) دنبال می‌كنیم اظهار داشت: در این لیست 16 هزار ساختمان ناایمن وجود دارد. تیم هایی از 7 دستگاه با چك لیست 17 صفحه‌ای همه ساختمان‌های ناایمن تمامی مناطق تهران را به صورت روزانه رصد می كنند. این فرآیند حدود 1 سال و نیم طول می‌كشد و تا كنون 600 ساختمان رصد شده اند. ما از تمامی رسانه‌ها دعوت می‌كنیم تا كنار این تیم ها باشند.

شناسایی ساختمان‌های ناایمن به معنای ناایمن بودن تمام ساختمان‌ها نیست
او تاكید كرد: وضعیت كشور از نظر ایمنی بهتر شده است و شناسایی این ساختمان‌ها به معنای ناایمن بودن تمام ساختمان‌ها نیست. كار ما در میدان شروع شده و در حد مصاحبه نمانده است.

طرح «حذف گاز از شهر تهران»در مرحله مطالعه قرار دارد
نصیری درباره مطالعه بر روی طرح «حذف گاز از شهر تهران» كه بواسطه گسلهای زیاد شهر تهران به دستور شهردار تهران در حال انجام است گفت: ما افتخار می‌كنیم بیشترین گازرسانی را در كشور داریم چون آسایش را به همراه دارد. اما در بسیاری از كشورهای پیشرفته این كار انجام نمی‌شود گاز گران قیمت است و سوزاندن آن تبعات زیست محیطی دارد. ضمن اینكه هرچند دوستان شركت گاز در راستای جلوگیری از بحران در زمان زلزله احتمالی اقدامات بسیاری انجام داده اند اما از آنجا كه تهران شهری لرزشی و پر از گسل است اگر مطالعات ما به نتیجه برسد به جای اینكه گاز را به خانه ها برسانیم؛ نیروگاه‌هایی می‌سازیم و گاز را به نیروگاه ها انتقال می‌دهیم تا مردم از برق به جای گاز استفاده كنند. این طرح به معنای حذف شبكه گازرسانی در تهران نیست. شبكه موجود حفظ می‌شود اما در زمانیكه به تعمیرات می‌افتد از طرح حذف گاز استفاده می‌شود. مصرف گاز در كشور ما از چین با جمعیت میلیاردی پیشی گرفته است.اگرچه كه گاز هم روزی تمام خواهد شد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی @tehran360 جستجو كنید.
علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

دسترسی سریع
سعادت آباد