معاون برنامهریزی سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران با اشاره به اینكه طرح آموزش تاكسیرانها با موضوعات جدید از ماه آینده عملیاتی میشود گفت: آزمون این طرح به صورت حضوری برگزار میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، امیر بیات معاون برنامهریزی سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران در گفت و گو با برنامه «سعادت آباد» 10 اردیبهشت در پاسخ به اینكه با توجه به نرخ افزایش حقوق كاركنان دولت و كارگران آیا افزایش نرخ كرایههای تاكسی منطقی است و تناسبی با افزایش حقوقها دارد؟ اظهار داشت: اصل تیتری كه در خبر رسانهها زده شد برداشتی نادرست از صحبتهای بنده بود. امسال با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران به طور متوسط كرایه تاكسیها 45 درصد افزایش یافته است. ولی 60 درصد افزایش كرایه در زمان بارش باران و برف ، برداشت غلطی است.
وی افزود: ذیل مصوبه شورای شهر تهران برای افزایش نرخ تاكسی در سال جاری، این اجازه به تاكسیرانی داده شده تا در شرایط خاص آب و هوایی میتوانند 15 درصد افزایش قیمت داشته باشند. با توجه به تبصره این قانون مجموع افزایش بعلاوه تبصرهها بیش از 60 درصد نخواهد بود.
افزایش پرداخت كرایههای تاكسی در هوای نامساعد، فقط باید الكترونیكی باشد
بیات تاكید كرد: 15 درصد افزایش در شرایط خاص منوط به ایجاد زیرساختهای هوشمند و پرداخت الكترونیك است. هیچ راننده تاكسی حق ندارد به محض اینكه مقداری هوا بارانی شد از مردم بخواهد مبلغ بیشتری پرداخت كنند. این افزایش پرداخت باید به صورت یكپارچه از طریق سامانههای هوشمند بر بستر پرداخت الكترونیك فراهم شود و خود رانندگان شخصا اجازه دریافت افزایش كرایه را ندارند.
از سال گذشته پرداخت از طریق QR Code در تاكسیها فعال شده است
معاون برنامهریزی سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران در پاسخ به اینكه مردم چگونه باید از طریق سامانه های هوشمند كرایه خود را پرداخت كنند؟ گفت: از سال گذشته پرداخت از طریق QR Code فعال شده و این برچسبها بر روی شیشه خودروها و بر روی تابلوها نصب شده اند و مردم میتوانند با این روش، پرداخت الكترونیك داشته باشند. در حال حاضر شهروندان تمایل بیشتری دارند تا كرایه تاكسی را به صورت الكترونیكی پرداخت كنند. این زیرساخت هم از طرف شهرداری تهران فعال شده است. برای رانندگان هم روشهای تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته میشود تا آنها از روش الكترونیكی استفاده كنند. اگر قرار باشد نرخ شناوری اعمال شود باید از بستر الكترونیك باشد و رانندگان تاكسی فقط از طریق این بستر امكان دریافت افزایش كرایه را خواهند داشت.
امسال؛ نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی؛ شدت مییابد
معاون برنامهریزی سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی در خصوص تمهیداتی كه برای تعویض خودروهای نو با خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده اظهار داشت: ابتدای سال؛ جلسه مشترك شهردار تهران و وزیر صمت برای حل این موضوع و استفاده از ظرفیت خودروسازیهای داخلی برگزار شد . شرایط دریافت تسهیلات برای جایگزینی تاكسیهای نو با تاكسیهای فرسوده هم اطلاع رسانی شده است. فعلا در حال مذاكره با وزارت صمت و خودروسازیها هستیم اما امسال نوسازی ناوگان؛ بیشتر از سالهای گذشته خواهد بود.
طرح آموزش تاكسیرانها از ماه آینده عملیاتی میشود
وی در پاسخ به اظهارات محمدحسین هاشمی مبنی بر اینكه برخی اعتقاد دارند اگر آزمون رانندگی برای رانندگان تاكسی برگزار شود تعدادی از آنها در این آزمون رد خواهند شد. آیا فكری برای بهبود رانندگی رانندگان تاكسی كرده اید ؟ گفت: در سازمان تاكسیرانی مجموعه آموزشی داریم كه امسال طرح جامع آموزشی برای تاكسیرانها آماده شده است. در سالهای گذشته رانندگان تاكسی برای دریافت پروانه باید دوره آموزشی میدیدند اما در این طرح برای تمدید پردانه حتما باید آموزشهای جدید و به روز ببینند كه شهرشناسی و رانندگی و موضوعات مربوط به شهروندان در این طرح آموزشی گنجانده شده است. این طرح از ماه آینده عملیاتی میشود.
آزمونهای تاكسیرانها؛ حضوری برگزار میشود
وی تاكید كرد: این كلاسهای آموزشی و آزمونها كاملا به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
بیات در پاسخ به اظهارات مجری برنامه «سعادت آباد» مبنی بر اینكه شغل تاكسیرانی شغل سختی است اما آنها(برخی از تاكسیرانها) نباید به دلیل سختی كار رانندگی بدی داشته باشند. به نظر میرسد باید با آنها برخورد جدی صورت گیرد. اظهار داشت: ابتدا باید این رانندگان آموزش ببینند و بعدا از آنها بخواهیم این موارد را رعایت كنند. در حال حاضر به دنبال ایجاد طرح ارزشیابی هستیم تا مسافران بتوانند در ارزشیابی رانندگان تاكسی شركت كنند. در این صورت طرحهای تشویقی و تبیهی انجام خواهد شد.
او در ادامه این گفت و گوی رادیویی اظهار داشت: بنا بر مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، امسال كرایه تاكسیها تك نرخی است و تعداد مسافران 4 نفر خواهد بود.
برای استفاده از كولر در تاكسیها باید با آنها هماهنگ شویم
وی در پاسخ به اینكه آیا تاكسیها باید در خودرو كولر روشن كنند یا خیر؟گفت: تاكسی با مترو اتوبوس تا حدودی متفاوت است. چون تاكسیها شخصی هستند اما از طرفی تحت مدیریت سازمان تاكسیرانی هم هستند و امكاناتی را دریافت میكنند. در نظام رتبهبندی و ارزشیابی مواردی دیده شده است. در طرح آموزشی این موارد گفته خواهد شد و سعی میكنیم با تاكسیرانها هماهنگ شویم.
سهم تاكسیها در حمل و نقل عمومی تهران؛ 20 درصد است
بیات در پایان این گفتگوی رادیویی در پاسخ به اظهارات هاشمی مبنی بر اینكه معمولا تاكسی در بسیاری كشورهای جهان جزو وسایل لوكس حمل و نقل است اما در كشور ما به هر دلیلی نتوانستهایم در تمام این سالها این مشكل را حل كنیم گفت: بر اساس گزارشاتی كه به سازمان حمل و نقل عمومی سازمان ترافیك شهرداری تهران میرسد حدود 20 درصد حمل و نقل عمومی بر عهده تاكسیها و تقریبا با اتوبوس و مترو برابر است . تاكسی نباید همتراز با مترو و اتوبوس بار حمل و نقل عمومی را به دوش بكشد. اگرچه تاكسیهای اینترنتی تحت قوانین تعیین قیمتهای دستوری نیستند اما تاكسیهای معمولی این شرایط را دارند و این مشكلی است كه در مدلهای حمل و نقل جدید كه در دست بررسی است سعی می كنیم رفع شود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی @tehran360 جستجو كنید.
علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.