رئیس كانون سردفترداران و دفتریاران با بیان اینكه تمام تلاش ما در طراحی این نرم افزار؛ كاهش دغدغه هموطنان است گفت: این نرم افزار برای تمامی دستگاههای الكترونیكی قابل استفاده خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ علی خندانی رئیس كانون سردفترداران و دفتریاران درباره بازطراحی نرم افزار سازمان ثبت احوال كه قرار است تعداد زیادی از متقاضیان ثبت اسناد را از حضور در دفاتر اسناد رسمی معاف نماید گفت: تا 10 سال پیش تمامی فرایند ثبت اسناد و املاك به صورت سنتی در دفاتر انجام میشد اما از سال 92 قرار شد خدمات به صورت الكترونیكی ارائه شود و دفاتر اسناد رسمی هم در این راستا در همكاری سازمان ثبت اسناد اقدامات موثری را انجام دادند و در نتیجه سامانه ثبت الكترونیك اسناد راه اندازی شد.
وی با بیان اینكه در ابتدا این سامانه با مشكلاتی مواجه بود اما هر چه گذشت ایرادات آن بر طرف شد گفت: در حال حاضر بیشتر خدمات دفاتر اسناد رسمی اعم از تعهد، گواهی امضا؛ وكالت؛ اسناد مربوط به انتقال ملك و خودرو و به صورت كلی اموال منقول و غیر منقول و... به صورت الكترونیكی انجام میشود.
خندانی در مثالی یادآور شد: در حال حاضر با این سامانه میتوان بدون مراجعه چندین باره به دفاتر اسناد رسمی با برنامه ای كه به زودی عملیاتی خواهد شد با سردفترداران ارتباط برقرار كرد؛ درخواست را ارائه و مدارك و مستندات را از طریق سامانه برای سردفتر ارسال كرد. پس از انجام استعلام كه توسط سردفتران انجام میشود كار را بدون حضور متقاضی انجام خواهد شد.
رئیس كانون سردفترداران و دفتریاران با بیان اینكه هدف از طراحی سامانه سازمان ثبت اسناد انجام بر خط تمامی خدمات ثبتی است اظهار داشت: برای انجام این خدمات غیر حضوری؛ نیازمند بر خط بودن تمامی دستگاههایی هستیم كه در این امر دخیل هستند اما هنوز زیرساختهای برخی از این دستگاهها كامل نشده است.
او برای مثال گفت: سازمان امور مالیاتی از سال 95 موظف شد سامانه خود را به سامانه ثبت اسناد و املاك كشور متصل كرده و پاسخها را به صورت برخط برای همه حوزههای املاك ارائه كند كه هنوز به دلایل مختلف بویژه برای املاك تجاری محقق نشده است.ضمن اینكه دستگاههای دیگری هم هستند كه هنوز به طور كامل این امر در آنها محقق نشده است. ما آمادگی كامل داریم تا با تمامی این دستگاهها به صورت بر خط كار كنیم.
خندانی در توضیح اینكه احراز هویت این سامانه به صورت دو مرحله ای خواهد بود گفت: از قدیم الایام دفاتر اسناد رسمی در امر احراز هویت فعال بوده اند. پیش از این هر فردی كه به دفترخانه مراجعه میكرد برای احراز هویت باید شناسنامه و بعدها كارت ملی خود را به همراه میداشت اما اخیراً احراز هویت دو مرحله ای با استفاده از كد ثنا برای ایمنی بالا فعال شده كه سال گذشته در دو استان زنجان و قم به صورت آزمایشی انجام و ایرادات آن برطرف شد و در حال حاضر برای همه مناطق كشور در دسترس است.
او با بیان اینكه در حال حاضر احراز هویت به دو صورت سنتی در دفاتر اسناد و به صورت الكترونیكی انجام میشود گفت: با تنظیم سند، سردفتر از طریق شاسنامه و كد ملی مرحله اول احراز هویت را انجام میدهد و مرحله دوم با ارسال كد از سامانه ثنا برای متقاضی و تایید آن انجام میشود .برای این كار متقاضیان حتما باید در سامانه ثنا ثبت نام كرده باشند و شماره تلفن همراه هم باید به نام متقاضی باشد.
خندانی متذكر شد: یكی از مواردی كه در دست بررسی دقیق است مسائل امنیتی نرم افزار است كه در حال انجام است. بحث انتقال اموال و املاك مردم موضوع بسیار مهمی است.
رئیس كانون سردفترداران و دفتریاران با بیان اینكه هدف از طراحی و باز طراحی نرم افزار سازمان ثبت اسناد و املاك كشور؛ تسهیل كار متقاضیان است گفت: مردم باید بتوانند با هرگونه وسایل الكترونیكی كه در اختیار دارند در هر نقطه از كشور بتواند به این سامانه متصل شده و درخواستها خود را ارائه دهند.
او افزود: زیرساخت این خدمات تا پایان سال جاری عملیاتی خواهد شد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.