معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: وقتی شاهد این اندازه نابرابری در كیفت و شرایط یادگیری هستیم تاثیر دادن امتحانهای نهایی در كنكور، فاصله بین دانش آموزان مناطق برخوردار و كمتر برخوردار را افزایش میدهد. بنابراین باید تاثیر امتحانهای نهایی در كنكور محدود شود و اجازه ندهیم در مدارس تمركز فقط برای گرفتن نمره باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، رضوان حكیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با «سعادت آباد» اظهار داشت: یكی از موارد مهم مورد تاكید رئیس جمهور مهارت محور كردن سیستم آموزشی است. این هدف تحت عنوان «اصلاح روش های آموزش و تحول در محیطهای یادگیری» ذیل موضوع عدالت آموزشی و ارتقا كیفیت در مدارس دولتی دنبال میشود و ایشان تا كنون برای تحقق این هدف 20 جلسه با آموزش و پرورش تشكیل دادهاند.
در دوره آموزش ابتدایی، توانمندسازی معلمان در دستور كار قرار گرفت
وی افزود: در دوره آموزش ابتدایی، توانمندسازی معلمان در دستور كار قرار گرفت تا از روشهای سنتی به سمت روشهای نوین آموزشی حركت كنیم. ارتقای مهارتهای زبانی و مهارتهای برنامهنویسی و سواد دیجیتال جزو مهمترین اولویتهای آموزش ابتدایی است.
امیدواریم یادگیری مبتنی بر مهارت در مدارس رشد خوبی داشته باشد
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاكید كرد: تلفیق مهارتهای اساسی و پایه و تغییر در شیوه تهیه برنامههای درسی و عدم تكیه بر كتابهای درسی، در دستور كار است امیدواریم با این اقدامات یادگیری مبتنی بر مهارت در مدارس رشد خوبی داشته باشد.
تحول در سیستم آموزشی مدارس، زمانبر است
حكیم زاده تصریح كرد: تحول در سیستم آموزشی زمانبر است، ولی ما قول میدهیم تغییر سیستم آموزشی بر پایه مهارت آموزی و توانمندسازی دانش آموزان را امسال به طور كامل اجرا كنیم تا از سال تحصیلی آینده شاهد تحول آموزشی در مدارس كشور باشیم.
دانش آموزان نباید در طول دبیرستان درگیر آزمونهای نهایی شوند
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش كه دیدگاه شما درباره استمرار و یا حذف كنكور چیست؟ گفت: كنكور مزایا و معایبی دارد اما با توجه به تفاوت آموزشی كه در مناطق مختلف كشور برای دانش آموزان وجود دارد باید بستری را فراهم كنیم كه دانش آموزان در طول دبیرستان درگیر آزمونهای نهایی نشوند؛ زیرا نه تنها شرایط استاندارد وجود ندارد بلكه شیوه یادگیری نیز استاندارد نیست.
آزمونهای نهایی دوران متوسطه نباید بر روی كنكور دانش آموزان تاثیری داشته باشد
وی اظهار داشت: اینكه كنكور به شیوه فعلی كارآمد است یا خیر؟ باید بگویم قطعا اشكالاتی به آن وارد است. به عقیده من آزمونهای نهایی دوران متوسطه نباید بر روی كنكور دانش آموزان تاثیری داشته باشد؛ با تغییری كه در سه سال گذشته ایجاد شده است علاوه بر اینكه استرس را از جلسه كنكور به تمام سالهای تحصیلی منتشر شده باعث شده تمام تمركز دانش آموزان و مدارس این باشد كه فقط بتوانند نمره خوب بگیرند.
حكیم زاده گفت: وقتی شاهد این اندازه نابرابری در كیفیت و شرایط یادگیری هستیم تاثیر دادن امتحانهای نهایی در كنكور، فاصله بین دانش آموزان مناطق برخوردار و كمتر برخوردار را افزایش میدهد بنابراین باید تاثیر امتحانهای نهایی در كنكور محدود شود و اجازه دهیم در مدارس تمركز فقط برای گرفتن نمره نباشد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.