سعادت آباد شنبه تا پنجشنبه از ساعت 14:45 به مدت 70 دقیقه

تحول نظام آموزشی جدید با تولید بسته های یادگیری+فایل صوتی

معاون برنامه ریزی دوره ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به تدوین برنامه های آموزشی جدید توسط دفتر تالیف كتاب های درسی گفت: بسته های یادگیری با توجه به دلالت های استخراج شده ازسند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی در حال تدوین هستند.

1399/09/22
|
06:00
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، معصومه نجفی پازوكی در گفتگو با برنامه سعادت آباد با اشاره سبك دانش محوری صرف بدون مهارت آموزی در مدارس گفت: دانش محوری حاكم بر مدارس از چند دهه قبل وجود داشته و به صورت یك سنت همچنان در برخی مدارس ادامه دارد ولی واقعیت این است كه كتاب های درسی از دانش محوری جدا شده و به سمت آموزش مهارت ها حركت كرده است. اینكه در سیستم آموزش و پرورش چه اتفاقی می افتد متغیرهای مختلفی دخیل هستند.

وی با اشاره به تولید بسته های یادگیری دفتر تالیف كتاب های درسی از سال آینده گفت: با توجه به دلالت های استخراج شده ازسند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی به عنوان اسناد بالادستی مصوب، برای تمامی گروه های درسی اعم از ریاضی ، فارسی، علوم، سلامت و تربیت بدنی و خانواده و سبك زندگی، برنامه درسی در حال تدوین هستند. این برنامه درسی نقشه راهی است كه تمامی وضعیت ها را در محدوده اهداف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی توضیح می دهد. این نقشه راه تا پایان بهمن سال جاری طراحی و برای شورای عالی آموزش و پرورش برای تصویب ارسال می شود. از سال آینده با تولید بسته های یادگیری نقشه راهی برای مولفان و مهندسان وجود خواهد داشت كه موسسات و افراد در خارج از دفتر تالیف هم می توانند مبتنی بر آن نقشه راه به تولید بسته یادگیری اقدام كنند. ضمن اینكه سازمان قصد دارد به سمت چند تالیفی حركت كند.

معاون برنامه ریزی دوره ابتدایی آموزش و پرورش تاكید كرد: سیاست های طراحی، تدوین و تغییر كتاب درسی با جابجایی دولت ها خیلی تغییرندارد. به عنوان مثال از تصویب سند برنامه درسی ملی حدود 10 سال می گذرد و با تغییر دولت ها تغییر نخواهد كرد . اما با تالیف كتاب های درسی و ورود آنها به مدارس، بازخوردها و پیشنهادهایی از طرف مدارس ونهادهای مختلف و جامعه درباره این كتاب ها پس از جمع آوری به گروه تالیف داده می شود تا آنها در صورت نیاز به تغییرو یا اصلاحات موردی اقدام كنند.

نجفی پازوكی تاكید كرد: تغییرات ساختاری آموزش و پرورش از سال 90 با تالیف كتاب هایی كه به سرعت و بدون اجرای آزمایشی به اجرای سراسری رفتند همراه شد. در این ساختار پایه ششم به ابتدایی اضافه شد و ما با فرآیندی مواجه شدیم كه باید هرسال كتاب های جدیدی طی بازه زمانی كوتاه تالیف و به صورت سراسری اجرا می كردیم . در حالیكه فرآیند تالیف كتاب درسی، اول به اجرای آزمایشی نیاز دارد و پس از آن به مرحله اجرای سراسری می رود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش درباره تغییرات محتوای كتاب های درسی و مقایسه این كتاب ها با دهه 60 و 70 گفت: تغییرات بسیار محسوس بوده است. برخی مواقع اظهار نظرهای ما بر اساس پیش فرض ها صورت می گیرد. به عنوان مثال در تالیف كتاب فارسی دوره ابتدایی فعالیت هایی طراحی شده كه بر روی مهارت صحبت كردن دانش آموزان كار می كند. در كتاب فارسی كلاس سوم ابتدایی، سخن گفتن در مقابل جمع تا منسجم صحبت كردن با دانش آموزان تمرین می شود تا آنها بتوانند رویدادهای یك خاطره را پشت سر هم بیان كرده و به موضوعی انتزاعی تر در پایه های بالاتر برسند. در واقع فن سخنوری به دانش آموزان آموزش داده می شود.

وی افزود: تصویرخوانی و صندلی صمیمیت؛ قصه گویی و صندلی صمیمیت به صورت تخصصی روی صحبت كردن دانش آموزان كار می كند. این آموزش توسط معلمان هر پایه آموزش داده می شود به طور مثال بچه ها دوست دارند به جای معلم بر روی صندلی صمیمیت بنشینند و با همكلاسی های خود صحبت كنند. این رفتار به سخنوری آنها كمك می كند و یا در مثالی دیگر كتاب های نگارش پایه هفتم تا دوازدهم بر روی مهارت نگارش پیشرفته دانش آموزان كار می كند. در مجموع دانش اموزان نظام آموزشی جدید از نسل های پیش قوی تر هستند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
سعادت آباد