سعادت آباد شنبه تا پنجشنبه از ساعت 14:45 به مدت 70 دقیقه

افزایش نرخ كرایه های تاكسی های اینترنتی و عمومی كمتر از تورم است+فایل صوتی


محمد خلج مدیرعامل تاكسی اینترنتی اسنپ و مرتضی ضامنی رئیس اتحادیه تاكسی های شهری در گفتگو با برنامه سعادت آباد درباره مكانیزم انتخاب راننده برای تاكسی های اینترنتی و تاكسی های معمولی بحث و تبادل نظر كردند.

1399/09/29
|
11:50
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مرتضی ضامنی رئیس اتحادیه تاكسی های شهری در گفتگو با امیرحسین راسخ مجری برنامه سعادت آباد درباره مكانیزم انتخاب راننده تاكسی های معمولی و ویژگی های مورد نیاز یك راننده تاكسی گفت: از سال 1359 قوانینی مدون و آیین نامه فعالیت تاكسی ها در سطح شهرها تصویب شده است. در این آیین نامه مشخصانی برای یك راننده تاكسی تعیین شده است. برای كسب پروانه فعالیت سن رانندگان باید بین 21 تا 50 سال باشد و شخصی كه می خواهد به عنوان راننده تاكسی مشغول به كارشود باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشد تا بتواند پروانه فعالیت را كسب كند. ضمن اینكه رانندگان باید گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد را ارائه داده و علاوه بر ارائه گواهی سلامت، امتحانات شهرشناسی را هم پشت سربگذارند و زمانیكه استعلام یك شخص تایید شد او می تواند به عنوان راننده تاكسی مشغول به كارشود.
وی افزود: شرایط مذكور، شرایطی عمومی است ولی با فعالیت های تاكسی های اینترنتی شرایط رانندگان آسان تر از آیین نامه تاكسی رانی در نظر گرفته شده است. برای همسان سازی شرایط رانندگان تاكسی های اینترنتی و معمولی تمهیداتی اندیشیده شده تا به امنیت مسافران لطمه ای وارد نشود.

استعلام رانندگان تاكسی های اینترنتی توسط پلیس
در ادامه گفتگوی سعادت آباد محمد خلج مدیرعامل تاكسی اینترنتی اسنپ درباره امنیت تاكسی های اینترنتی در مقایسه با تاكسی های عمومی گفت: سابقه رانندگانی كه در سامانه های هوشمند ثبت نام می كنند توسط پلیس استعلام می شود و در صورت تایید پلیس اجازه فعالیت در ناوگان تاكسی رانی اینترنتی را دریافت می كنند ضمن اینكه مدارك شخصی و مدارك مربوط به خودرو هم از آنها اخذ می شود.
وی افزود: آموزش رانندگان تاكسی های اینترنتی از طریق نقشه های آنلاین اپلیكیشن های طراحی شده و از طریق كانال های مختلف، صورت می گیرد. مهمتر از همه اینكه در روش های سنتی نام راننده، مكان و زمان آغاز و پایان سفر مشخص نیست اما در تاكسی های اینترنتی با استفاده از این امكانات ضریب امنیتی بالا می رود. پاسخگویی 24 ساعته تاكسی های اینترنتی با كمك مشاوران حقوقی و امنیتی ، شفافیت عملكرد این تاكسی ها را افزایش داده است.

فعالیت تاكسی های عمومی در كنار تاكسی های اینترنتی
ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاكسی های شهری در ادامه این گفتگو با تایید فعالیت تاكسی های عمومی در كنار تاكسی های اینترنتی اظهار داشت: تاكسی های عمومی هم می توانند در كنار تاكسی های اینترنتی فعالیت كنند. در ابتدای كار با مقاومت هایی از سوی رانندگان و تاكسی رانی اتفاق افتاد. ولی با برگزاری جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم كه این دو نوع روش حمل و نقل عمومی می توانند در جاهایی از یكدیگر الگو بگیرند و در كنار هم فعالیت داشته باشند. ضمن اینكه برخی شهروندان هستند كه درخواست دارند تا تاكسی مورد نظر آنها از نوع تاكسی های زرد سنتی باشد.
وی درباره تاكسی های گردشی و عمومی و تغییر روش این تاكسی ها به تاكسی اینترنتی اظهار داشت: تاكسی در تمام دنیا شیوه ای لوكس است كه خدمات عمومی ارائه نمی دهد اما در كشور ما ارائه خدمات عمومی توسط تاكسی ها تبدیل به یك فرهنگ شده است. نمی توانیم منتظر باشیم كه تاكسی های گردشی به تاكسی های سفارشی تبدیل شوند. قطعا به دلیل آنكه خطوط تعریف شده مسافران خود را دارند تاكسی های گردشی هم باید ساماندهی بیشتری پیدا كنند و استفاده از سامانه های برخط می تواند به این روش حمل و نقل هم كمك كند. همپوشانی این دو می تواند موجب افزایش خدمات شود.

عرضه وتقاضا دو عنر مهم در افزایش و كاهش نرخ تاكسی های اینترنتی
محمد خلج در ادامه این گفتگو با تاكید به اینكه ما یك بخش خصوصی هستیم كه در كنار بخش عمومی ایستاده ایم و با اشاره به لغو سفر توسط رانندگان تاكسی های اینترنتی گفت: ما تاكید داریم رانندگان لغو سفر نداشته باشند . به صورت یك سویه هم نمی توان قضاوت كرد ولی اگر لغو سفر به صورت مكرر انجام شود وی از ادامه همكاری با تاكسی های اینترنتی منع می شود.
وی درباره تاثیر عوامل مختلف بر قیمت گذاری تاكسی های اینترنتی گفت:عوامل متعددی در قیمت گذاری ها موثر هستند و تمامی اقدامات برای این است كه بین عرضه و تقاضا توازن برقرارشود. مهمترین عاملی كه صرف نظر از مكان، زمان، شرایط جوی، مناسبت های تقویمی و شرایط روزهای خاص، قیمت را تغییر می دهد بحث عرضه و تقاضا است. در برخی مواقع در عرض 3 تا 4 دقیقه، تعداد مسافر افزایش یابد كه باعث كاهش قیمت می شود و بالعكس زمانیكه مسافر كاهش می یابد قیمت تاكسی های اینترنتی هم طبیعتا افزایش می یابد.
وی درباره افزایش 100 درصدی كرایه تاكسی های اینترنتی در مقایسه با سال گذشته اظهار داشت: در تحلیل هایی كه صورت گرفته هزینه خودرو هزینه سفر بیش از 100 درصد افزایش یافته است اما افزایش تعرفه ها كمتر از مصوبات صورت گرفته است. باید به رانندگان توجه بیشتری كرد ولی بازهم معتقدم افزایش كرایه تاكسی های اینترنتی همسو با تورم افزایش نیافته است.

افزایش نرخ كرایه های تاكسی بر اساس تورم نیست
ضامنی رئیس اتحادیه تاكسی های شهری هم در ادامه این گفتگو با تاكید بر اینكه رانندگان تاكسی یكی از مظلومترین اقشار جامعه هستند گفت: رانندگان تاكسی همیشه كمترین افزایش را نسبت به تورم دارند و هزینه های خودرو هم بر عهده خودشان است. افزایش قیمت های تاكسی توسط كارشناسان حوزه حمل و نقل مشخص شده به شورای شهر می رود و پس از ارسال به كمیته انطباق فرمانداری ها اگر مورد تایید قرار گیرد افزایش قیمت لحاظ می شود. به طور مثال كرایه های تاكسی های عمومی در سال جاری به طور میانگین 25 درصد افزایش یافته است. سفره رانندگان تاكسی های سنتی هر سال كوچكتر می شود و با احتساب تورم 150 درصدی قیمت كرایه تاكسی ها بالا نرفته است. این قشر به جهت معیشتی مشكل دارند. اگر قرار است تاكسی رانی بدون كمك دولت ادامه حیات داشته باشد باید تصمیمی اتخاذ شود تا كرایه های تاكسی هم همراه با تورم افزایش یابند.

اختلال در عملكرد GPS در اختیار ما نیست
محمد خلج در پایان این گفتگوی رادیویی در پاسخ به اظهارات امیر حسین راسخ مبنی بر عدم آگاهی لازم رانندگان اینترنتی از كار با لوكیشن گفت: لوكیشن محلی است كه مسافر یا راننده در نقشه می بیند . لوكیشن با GPS دریافت می شود. اختلال در عملكرد GPS نه در اختیار تاكسی های اینترنتی و نه در اختیار كسانی است كه این نقشه را طراحی كرده اند نه در اختیار اپراتورهای موبایل است و قابل مدیریت هم نیست. ضریب خطای چندمتری برای رانندگان قابل اغماض است ولی خطای عملكرد GPS در دست ما نیست.
وی درباره قیمت گذاری تاكسی های اینترنتی گفت: در دوره شیوع كرونا به واسطه كاهش تقاضا قیمت ها هم كاهش یافت. در سال گذشته متوسط افزایش تعرفه كرایه تاكسی های اینترنتی در ساعات و روزهای مختلف بین 15 تا 20 درصد بوده است. برخی مواقع این نرخ افزایش دارد ولی به طور متوسط افزایش قیمت ها از تعرفه های تصویبی كمتر است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
سعادت آباد