نرگس آبیار كارگردان فیلم ابلق گفت: هرگز فیلم ایدئولوژیكی نساخته ام اما ابلق با موضوع زنانی ساخته شده كه محكوم به تحمل شرایط جامعه و مجبور به سكوت هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، برنامه سعادت آباد روز دوشنبه 20 بهمن ماه با موضوع نقش هنر در انقلاب اسلامی بر روی آنتن رفت.
نرگس آبیار كارگردان مطرح كشورمان و كاندیدای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به جهت كارگردانی فیلم ابلق در گفتگویی تلفنی با این برنامه درباره كیفیت برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره كرونا به دلیل شرایط كرونایی شور كمتری دارد ضمن اینكه برخی از پروژه های سینمایی هم به مشكل بر خورده یا متوقف شد اما به هر حال برگزاری این جشنواره توسط متولیان امر جای تشكر دارد.
وی با اشاره به نقش زنان و جایگاه آنها در عرصه هنر به ویژه سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در دهه اول انقلاب ركودی در سینما بود كه البته پس از آن نوعی از سینما شكوفا شد كه نگاه عمیقتری نسبت به گذشته داشت و در تمام دنیا هم مطرح و دیده شد. راهیابی فیلم های این دوره به جشنواره های مختلف بین المللی باعث شد تا فیلمسازان زیادی به این عرصه قدم بگذرانند.
آبیار از نقش سینمای جوان به عنوان عنصری مهم در كشف استعدادهای مختلف یاد كرد و گفت: ظهور بسیاری از استعدادها از شهرها و استان هایی كه دسترسی به مركز نداشتند باعث شد سینما بالنده تر شود و طی دهه گذشته هم سینمای اجتماعی به شدت دیده و مطرح شده است.
كارگردان فیلم سینمایی ابلق با اشاره به اینكه به جز فیلم "شبی كه ماه كامل شد" هرگز فیلم ایدئولوژیكی نساخته ام گفت: در این فیلم به یك ایدئولوژی افراط گرا پرداخته شده كه نشان می دهد افراط گرایی می تواند عشق كه تنها دارایی انسان است را نابود كند ولی فیلم های نفس و شیار 143 هم ایدئولوژیك نبودند بلكه فیلم هایی با موضوع جنگ بودند. در شیار 143 هم آرمانگرایی وجود ندارد بلكه قصه زنی است كه منتظر است تا فرزندش از جبهه بازگردد چون شهادت او را باور ندارد و با تمام وجود منتظر بازگشت فرزند است. این فیلم بیشتر رویكردی معرفتی دارد. زمانیكه این زن تسلیم امر خداوند می شود در آن زمان است كه استخوانهی فرزندش باز می گردد و در آن زمان است كه مادر آرام می گیرد.
آبیار با ذكر این نكته كه فیلم نفس هم فیلمی ایدئولوژیك نیست اظهار داشت: فیلم نفس، جهان كودكانه، شاد، پاك و تخیلی دختر بچه ای است كه در بستر جنگ و انقلاب شكل گرفته و بالنده می شود. دختربچه این فیلم از دنیای پیرامون خود بی خبر است و حتی با كتك های مادربزرگ خود تطبیق پیدا می كند ولی در این فیلم دو اتفاق اساسی در كشور(انقلاب اسلامی و جنگ) دیده می شود.
وی در ادامه این گفتگوهای رادیویی از خاطرات خود در روزهای پیروزی انقلاب گفت: ما در روستایی در اطراف كرج و دور از مركز بودیم. یكی از اقوام ما كه در تظاهرات شركت كرده بود به دلیل كتاب هایی كه به همراه داشت در آن روزها به منزل ما آمد تا در امان بماند.
آبیار در انتهای این گفتگوی رادیویی درباره فیلم ابلق گفت: این فیلم از زاویه ی سكوتی كه ممكن است شرایط مختلف اجتماعی به یك زن تحمیل كند به او نگاه می كند. در این فیلم به شرایط پیچیده ای اشاره می شود كه در آن زنان مجبور به چشم پوشی از حقوق خود می شوند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.