سعادت آباد/ پخش جدید شنبه تا چهارشنبه از ساعت 08:00 به مدت 60 دقیقه

80 درصد خریداران خودروی كارخانه ها، دلال هستند+فایل صوتی

نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان با تاكید بر قیمت گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار گفت: 80 درصد خریداران خودرو از كارخانه ها، دلال و سرمایه‌گذار هستند.

1400/05/13
|
09:28
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به خبرهای منتشر شده در خصوص توقف فروش فوق العاده خودرو توسط خودروسازان را تكذیب كرد و گفت: این خبر به درستی منتشر نشده است. فروش فوق العاده برای كنترل بازار صورت می گیرد. از ابتدای سال حداقل سه بار فروش فوق‌العاده داشته ایم و این روند همچنان ادامه دارد. برخی مواقع به دلیل مشكلات ناشی از قیمت‌های دستوری خودروسازان مجبورند خودروهای خود را با ضرر بفروشند. روز به روز توان مالی خودروسازان كم می‌شود و به این دلیل كه ما نمی‌توانیم به قطعه سازان پولی بدهیم؛ در نتیجه آنها هم نمی‌توانند قطعات خودرو را به خط تولید برسانند و این امر باعث افت تولید یا تولید ناقص می شود.

وی با اظهار تاسف از قیمت‌های دستوری شورای رقابت گفت: ایران خودرو در سال گذشته بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان ضرر كرد. در واقع هر خودرو با حدود 35 میلیون تومان ارزانتر به فروش رسید. در نتیجه این مشكلات؛ چون ما نمی‌توانیم به تعهدات قبلی خود عمل كنیم جلوی فروش فوق العاده را می گیریم چون اولویت با افرادی است كه پیش از این ثبت نام كرده اند. خوشبختانه معوقات تحویل خودرو با تلاش دو شركت خودروساز بسیار كم شده است. طی دو هفته گذشته هر دو شركت پیش فروش داشته اند و حدود 2 هفته طول می كشد تا خریداران اصلی و رزرو پول خود را به حساب شركت ها واریز كنند. وقتی این دوره تمام شد؛ دوباره فروش فوق العاده خواهیم داشت.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به اینكه چرا برخی خودروها در پایان یك سال و آن هم با مبلغ روز تحویل داده می شوند؟ گفت: برای اینكه چرخ كارخانه بچرخد نیاز به نقدینگی داریم. متاسفانه مدیران كشور در دولت آقای روحانی شهامت تصمیم گیری برای درست كردن قیمت خودرو را نداشتند. این چه وضعیتی است كه با قیمت دستوری، كارخانه به ازاء هر خودرو 30 تا 40 میلیون ضرر می‌كند و اختلاف بازار آن حدود 100 میلیون می شود و از طرفی 80 درصد خریداران، دلال و سرمایه گذار هستند و بارها ما گفته‌ایم، این روش فروش درست نیست. قیمت‌های دونرخی منشأ رانت و فساد است . قرعه كشی را باید دور ریخت . قیمت خودرو باید بر اساس تقاضای بازار مشخص شود كه قطعا قیمت حاشیه بازار كمتر از وضعیت كنونی خواهد بود. متاسفانه هیچ فردی به حرف ما گوش نكرد و شهامت تصمیم گیری در دولت دوازدهم وجود نداشت.

وی افزایش یا كاهش قیمت خودرو در آینده را مرتبط با سیاست دولت حجت الاسلام رئیسی عنوان كرد و اظهار داشت: در دهه 70 همین مشكل اختلاف قیمت بازار و كارخانه وجود داشت و شورای اقتصاد در آن زمان فروش خودرو در حاشیه بازار را تصویب كرد. باید اجازه دهند فرد مسئولی برای مردم توضیح دهد كه تقاضا برای خرید خودرو در بازار كاذب است و 80 درصد خریداران فقط برای منفعت ثبت نام می كنند. اگر اجازه بدهیم خودرو با قیمت حاشیه بازار به فروش برسد این 80 درصد كنار می‌روند و ظرف 3 ماه فاصله قیمت خودرو در كارخانه و بازار كاهش می‌یابد. در این حالت كارخانه هم از حالت ضرر خارج می شود. در این حالت فروش خودرو توسط كارخانه تك نرخی شود. كارخانه باید به دنبال جلب مشتری باشد و برای آنها فرش قرمز پهن كرده و خودروها را با شرایط مطلوب بفروشد.

نعمت‌بخش اظهار امیدواری كرد: آقای رئیسی و وزیر انتخابی با استفاده از تجربه های گذشته، شهامت تصمیم گیری داشته باشند و یكبار برای همیشه اینكار را انجام دهند و شرط و شروط و قرعه كشی را كنار بگذارند.

وی با تایید اعتقاد مردم در پایین بودن كیفیت خودروهای ایرانی و عدم رضایت مردم خاطرنشان كرد: ما به عنوان انجمن خودروسازان مخالف واردات خودرو نیستیم. من شخصا معتقد هستم بین 5 تا 10 درصد هر كالای تولیدی باید با قیمت معقول وارد كشور شود. در كمیسیون صنایع هم بارها به صراحت اعلام كرده ام واردات آزاد شود و تعرفه 86 درصد هم با اینكه خیلی بالا نیست؛ كاهش یابد و ما هم از قیمت‌گذاری معاف شویم و متاسفانه نه قوه مقننه و نه قوه مجریه اینكار را انجام ندادند.

دبیر انجمن خودروسازان در پایان این گفتگو اظهار داشت: 86 درصد ساخت خودرو از قیمت مواد اولیه آن است. مواد اولیه تولید مثل فولاد، آلومینیوم و مواد پلیمری اكثرا در بورس ارائه می شود. وقتی مواد اولیه در بورس 30 درصد گران می‌شود از طرفی شورای رقابت مجوز افزایش 10 درصدی به ما داده؛ نمی‌توانیم بیش از 10 درصد افزایش سود به قطعه ساز بدهیم نمی‌توانیم ایراد كیفیت قطعه به او بگیریم . وقتی قطعه ساز سودی دریافت نكند نمی‌توان انتظار كیفیت بالا داشت. اگر قیمت درست شده و خودرو با تعرفه معقول وارد شود كیفیت خودرو بالا رفته و تك نرخی می شود فقط باید شهامت تصمیم گیری برای اینكار وجود داشته باشد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
سعادت آباد