فیروزی عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: متاسفانه نگاه بدبینانهای به صنعت خودرو و مدیریت این صنعت وجود دارد و این نگاه بدبینانه ناشی از عملكرد خودروسازی است كه در طی سالهای متمادی به تعهدات خود عمل نكرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حجتالله فیروزی عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در گفتگو با برنامه سعادتآباد رادیو تهران درباره طرح جدید مجلس مبنی بر واردات خودروهای خارجی به كشور و تاثیر آن بر بازار خودروهای داخلی گفت: در مجلس دهم طرحی در حوزه ساماندهی بازار خودرو ارائه و تصویب شد اما ماده 4 این طرح با ایراد شورای نگهبان روبرو و به مجلس عودت داده شد تا در مجلس یازدهم دوباره مورد بررسی قرار گرفت و نهایی شد.
وی در توضیح ماده 4 این طرح گفت: در این ماده آمده بهمنظور كاهش استفاده از سوختهای فسیلی در جهت حفظ محیط زیست واردات خودروهایی هیبریدی، تمام برقی و تركیبی برای 5 سال آزاد شود و در كنار آن امكانات تولید این خودروها در كشور فراهم شود تا این خودروها در كشور تولید شوند كه این ماده مورد مخالفت شورای نگهبان واقع شد؛ اما این طرح مجددا در كمیسیون صنایع و معادن و صحن علنی مجلس تصویب شد كه امیدواریم مورد تایید شورای نگهبان هم باشد.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه درباره اصلاح این مصوبه گفت: اگر واردات خودرو اختلالی در تولید داخلی ایجاد نكند و ارزبری هم برای كشور نداشته باشد؛ افرادی حقیقی و حقوقی میتوانند خودرو را وارد كنند كه در وهله اول خودروهای داخل را به خارج از كشور صادر كنند و معادل مبلغ صادرات؛ خودروی خارجی وارد كنند. كسانی كه قطعات خودرو تولید داخل را صادر میكنند، میتوانند معادل ارزش ریالی صادراتشان خودرو خارجی وارد كنند همچنین كسانی كه در خارج از كشور منابع ارزی دارند و فعال اقتصادی هستند میتوانند واردات خودرو داشته باشند.
وی در ادامه در خصوص جزییات طرح تصویبشده مجلس در حوزه خودرو خاطرنشان كرد: این خودروها باید كممصرف باشد و همچنین برچسب ایمنی سه ستاره و بالاتر داشته باشد. اگر قطعات و خودروهایی كه توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی صادر میشوند به بهانهای مجددا وارد كشور شوند نشان از دور زدن قانون است و جرم محسوب میشود.
فیروزی ادامه داد: نیازی نیست خودروهای وارداتی نمایندگی فروش در كشور داشته باشند اما واردكنندگان باید خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی را ارائه دهند.
وی در خصوص دیگر جزئیات قانون واردات خودرو اظهار داشت: برای اینكه تولید داخل متضرر نشود؛ هر شش ماه یكبار شورای رقابت باید شكاف بین عرضه و تقاضا را مشخص كند تا معادل كمبودها خودرو وارد شود.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا محدودیتی در واردات خودرو از برخی كشورها وجود دارد یا خیر؟ گفت: سیاستهای قبلی همچنان پابرجاست و از كشورهایی مثل آمریكا اجازه ورود كالا نداریم. تجربه نشان داده واردكنندگان معمولا به سمت خودروهایی میروند كه از قبل در كشور نمایندگی داشتند و امكان خدمات پس از فروش برای آنها وجود دارد.
فیروزی اظهار داشت: اگر شورای نگهبان این مصوبه را تصویب كند اثرات خوبی در بازار خواهد داشت. عده زیادی برای حفظ ارزش پولشان وارد بازار خودرو شدهاند به نظر من اگر این مصوبه اجرا شود شاید این سرمایههای سرگردان وارد بازار خودرو نشود و به سایر حوزهها ازجمله مسكن ورود كند.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش كه آیا اجرای این مصوبه بر قیمت خودروهای داخلی تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ گفت: بر اساس اظهارنظر آقای دادفر رئیس انجمن واردكنندگان خودرو، قیمت خودروهای خارجی در كشور تا یكسوم كاهش خواهد داشت و به عقیده من با اجرای این مصوبه نرخ خودروهای داخلی هم متعادل خواهد شد زیرا عرضه و تقاضا تنظیم میشود و بازار ثانویه كه در بازار خودرو داخلی است بهنوعی شكسته میشود.
وی با تاكید بر اینكه تقاضا برای خودرو حدود 900 تا یكمیلیون دستگاه در سال است گفت: خودروسازها مدعی هستند با شرایط فعلی میتوانند یكمیلیون و 200 دستگاه خودرو در سال تولید كنند ولی تاكنون این اتفاق نیفتاده؛ بهطور مثال در سال جاری طبق آمار و در خوشبینانهترین حالت شاید800 هزار دستگاه بتوانند بسازند. تولیدكنندگان می گویند زیرساختهای لازم برای تولید این میزان خودرو را دارند ولی در تامین ارز برای تهیه برخی قطعات مشكل دارند.
وی در پاسخ به این پرسش كه اگر كمبود خودرو در بازار داریم پس دلیل انباشت خودرو، در پاركینگهای تولیدكنندگان چیست؟ گفت: تولیدكنندگان نقص فنی موجود در قطعات خودرو را دلیل این انباشت اعلام میكنند كه البته از دیدگاه من اگر نقصی هم وجود داشته باشد نباید تا این میزان فراگیر باشد. متاسفانه نگاه بدبینانهای به صنعت خودرو و مدیریت این صنعت وجود دارد و این نگاه بدبینانه ناشی از عملكرد خودروسازی است كه در طی سالهای متمادی به تعهدات خود عمل نكرده است.
این نماینده مجلس گفت: بارها تاكید كردیم پیشانی صنعت كشور؛ صنعت خودروسازی است و اگر موفقیتی در این حوزه ایجاد شود میتوانیم نگاه جامعه به صنعت كشور را تغییر دهیم. امیدواریم دولت جدید اقدامات جدیتری در این حوزه داشته باشد.
وی خاطرنشان كرد: دستگاههای اجرایی باید پاسخگوی مشكلات موجود در این حوزه باشند زیرا ابهامات زیادی در این حوزه وجود داشته و نیاز به شفافسازی است.
فیروزی در پایان اظهار داشت: فعالان بازار از این مصوبه بهعنوان یك مصوبه مترقی یاد میكنند و تاكید دارند كه اجرای آن تاثیر جدی در بازار خودرو خواهد داشت. این مصوبه بهمحض تایید شورای نگهبان، در كشور اجرا خواهد شد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.