دبیر انجمن واردكنندگان خودرو گفت: اگر دولت پای خود را از صنعت خودروسازی بیرون بكشد و این صنعت را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، این بخش تلاش میكند با كمترین هزینه بیشتری سود را ببرد و بیشترین رضایتمندی را برای مشتری ایجاد كند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مهدی دادفر دبیر انجمن واردكنندگان خودرو در گفتگو با بازارتهران درخصوص واردات خودرو گفت: طبق بند 4 قانون ساماندهی بازار خودرو واردات خودرو برای همه افراد حقیقی و حقوقی فراهم شده است.خودروهای وارداتی باید شرایط استاندارد خودرو در كشور را دارا باشد.
داشتن شرط نمایندگی از قانون واردات خودرو حذف شده است
وی درخصوص اظهارات حجتالله فیروزی نماینده مجلس، مبنی بر اینكه طبق قانون باید خودروهای وارداتی نمایندگی در ایران داشته باشند؛ گفت: داشتن شرط نمایندگی از این قانون حذف شده است متن قانون را مطالعه كنید؛ صحبت من یا نماینده مجلس حجت نیست.
دادفر در ادامه خاطر نشان كرد: تبصره سه، ماده چهارم این قانون میگوید الزام وارد كننده خودرو به داشتن نمایندگی، یا ارائه خدمات پس از فروش صرفاً از خودروساز خارجی ممنوع است. این چه مفهومی دارد؟ یعنی اگر فرد دیگری در كشور بگویید من خدمات این خودرو وارداتی را ارائه میدهم، میتوان آن خودرو را وارد كرد.
اگر واردات خودرو باعث كاهش قیمت نمیشود چرا باید واردات آزاد شود؟
دبیر انجمن واردكنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش كه آیا اجرای این طرح در كاهش قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ اظهار داشت: اگر قرار نیست در كاهش قیمت اثر نداشته باشد، اصلا چرا مطرح شده است؟ اگر قرار باشد قانونی برای واردات تصویب شود كه در بازار اثری ندارد، اجرای آن چه نتیجه ای خواهد داشت؟ قطعا نمایندگان با اجرای این قانون به دنبال این بودند كه قیمت خودرو را در بازار تعدیل كنند. یكی از اصلیترین موارد این مصوبه تعدیل قیمت در بازار خودرو به ویژه خودروهای وارداتی بوده است تا بتواند بازار را از شرایط انحصار مطلق خارج كند. خودرو ساز داخلی باید بتواند فعالیت خود را در شرایط آزاد انجام دهد تا قیمت خودرو را متعادل كند. نمایندگان تلاش كردند و امیدواریم شورای نگهبان هم این طرح را تایید كند.
كاهش 30 درصدی قیمت خودرو داخلی با چشم پوشی دولت از درآمد بازار خودرو
دادفر در پاسخ به این پرسش كه به نظر شما چه راهكارهایی برای كاهش قیمت خودرو در بازار وجود دارد؟ اظهار داشت: قیمت خودروهای خارجی تنها با ادامه روند واردات كاهش پیدا میكند اما درباره خوردو داخلی چند نكته برای كاهش قمیت وجود دارد، اول اینكه دولت از درآمد خود در صنعت خودرو چشمپوشی كند؛ به این معنی كه بیمه،مالیات و ارزش افزوده را از خودروساز نگیرد این موارد 30 درصد مبلغ قیمت خودرو را تشكیل میدهد كه با حذف اینها قیمت خودرو 30 درصد كاهش پیدا میكند. دوم اینكه مواد اولیه وارداتی صنعت خودرو را با تعرفه صفر حساب كنند و سومین راهكار خروج خودوسازان از دیگر صنایع و دیگر فعالیت های اقتصادی غیر مرتبط با خودرو است كه این یك كار درونی است . در نهایت اگر دولت پای خود را از صنعت خودروسازی بیرون بكشد و این صنعت را در اختیار بخش خصوصی قرار بدهد، بخش خصوصی تلاش میكند با كمترین هزینه بیشتری سود را ببرد و بیشترین رضایتمندی را برای مشتری ایجاد كند. اما در چه شرایط؟ در شرایط بازار غیر انحصاری.
حضور دولتها باعث به زمین خوردن صنعت خودروسازی شد
وی در ادامه تصریح كرد: حضور دولتها باعث به زمین خوردن صنعت خودروسازی شد. دولتها همیشه برای انجام ندادن كاری هزار دلیل می آورند مهم این است برای انجام دادن آن دلیل بیاورند. همه دولتها اصرار دارند كه از این صنعت خارج نشوند كه دلیل این اصرار را همه میدانند.
اگر واردات بد است؛ پس چرا وزارت صمت به تولیدكنندگان اجازه فعالیت نمیدهند؟
دبیر انجمن واردكنندگان خودرو گفت: تمام شركتهایی كه قبلا وارد كننده خودرو بودند به فضای تولید رفتهاند و قطعات خودرو چینی وارد و مونتاژ میكنند اما وزارت صمت به همین افراد هم اجازه فعالیت نمیدهد و همه را متوقف نگهمیدارد. اگر تجارت و واردات بد است؛ پس چرا به تولیدكنندگان اجازه فعالیت نمیدهند؟
دادفر در پاسخ به این پرسش كه آیا اقداماتی برای از بین بردن این انحصار شده است یا خیر؟ اظهار داشت؟ خیر هیچ اقدامی انجام نشده است. سالهاست كه امثال آقای فاطمیامین میآیند و میروند ولی اتفاقی نمیافتد. امیدواریم ایشان وزیری باشند كه به وعدههای وزاری پیشین هم جامه عمل بپوشانند.
به راحتی میتوان دست لالها را از بازار خودرو حذف كرد
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا میتوان دلال های بازار خودرو را حذف كرد؟ گفت: بله، به راحتی میتوان این كار را كرد. باید بگویم قیمت تمام شده خودرو در 2 شركت خودرو سازی بالا است ماشینی كه 100 میلیون تومان ساخته میشود اینجا با 150 میلیون تومان ساخته میشود. با اهرم شورای رقابت به خودرو ساز میگوییم خودرو را 130 میلیون تومان بفروشد و به ازای هر تولید 20 میلیون تومان ضرر كند و در همین شرایط این پول را در اختیار دلال قرار میدهیم و به دنبال آن خودروساز متضرر میشود و دیگر انگیزه ای برای تولید ندارد.
ظرف یك سال میتوان صنعت خودرو را اصلاح كرد
وی در ادامه تصریح كرد: ظرف یك سال میتوان این صنعت را به راحتی اصلاح كرد ولی اراده ای برای انجام این كار وجود ندارد. قاطعانه میگویم اصلاح این صنعت در اختیار وزیر صمت است؛ كه اگر ایشان هم بخواهند اقدام كنند مخالفان زیادی خواهند داشت. اما ایشان در این مقام حضور دارند كه این آزارواذیت ها را متحمل شوند وگرنه در موقعیت قبلی خود میماندند. به طور مثال در همین قانون واردات خودرو هم گروههایی همچون سیاسیون و دلالان با این قانون مخالفت میكنند.
بیش از 100 مدل خودروی خارجی به قیمت كمتر از 10 هزار دلار وجود دارد
وی در پاسخ به این پرسش كه معادل قیمت خودروهای داخلی چه خودروهای خارجی میتوان وارد كرد؟ گفت: 100 مدل خودرو زیر 10 هزار دلار داریم، میتوانیم تمام خودروهای چینی و برخی از خودروهای هیوندا، سوزوكی و كیا را وارد كنیم. ولی مشكلی كه ما داریم استاندارد موجود در كشور است باید ما بر اساس داشتهها و نیازهایمان استاندارد طراحی كنیم وقتی بنزین یورور 6 نداریم چرا قانون زیست محیطی یورو 6 را چرا تصویب میكنیم؟ متاسفانه استاندارد خودرو در كشور ما ملقمهای از اقلیمهای مختلف است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.