نایب رئیس انجمن مدیریت كیفیت با تاكید بر اینكه در بیكیفیتی محصول غوطه وریم گفت: در بازار ایران رقیبی برای خودرو وجود ندارد و مصرف كننده ضمن اینكه حق انتخاب ندارد نمیتواند كالا را تنبیه كند بلكه مجبور است علیرغم بیكیفیتی آن را تهیه كند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، فرشید شكر خدایی نایب رئیس انجمن مدیریت كیفیت و رئیس كمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران در روز جهانی كیفیت ، محصولات داخلی را از نظر كیفی به چهار گروه با كیفیت، كیفیت متوسط، بی كیفیت و بسیار بیكیفیت تقسیم بندی كرد.
وی توضیح داد: وقتی از فرش ایرانی یاد میكنیم چه كسی دوست ندارد آن را داشته باشد؟ و یا اینكه زعفران ایرانی دارای شهرت جهانی است. به یقین بسیاری از محصولات ما از كیفیت بالا در سطوح جهانی برخورد هستند. ما ملتی هستیم كه میدان نقش جهان اصفهان را ساختیم و نباید اعتماد به نفس خود را از دست بدهیم.
نایب رئیس انجمن مدیریت كیفیت تصریح كرد: نگرانی بابت كیفیت خودرو به این دلیل است كه مردم سالهاست از كالای مشابه با كیفیت محروم شده اند در حالیكه مردم طی 40 سال از این محصولات حمایت كرده اند پس چرا خروجی آن بالارفتن كیفیت خودروهای داخلی نبوده است؟
وی كیفیت صنعت خودروسازیها در ایران را بهتر از ساختمانسازی عنوان كرد و گفت: در بسیاری موارد كه امكان مقایسه وجود ندارد وبیكیفیتی محصولات خیلی ملموس نیست و جایی هم برای شكایت وجود ندارد اما در مورد خودرو به راحتی می توان از شركت تولیدكننده شكایت كرد.
شكر خدایی با تایید وجود صنایعی كه كیفیت لازم در تولید كالا را رعایت نمی كنند گفت: ما در بی كیفیتی غوطه ور هستیم. برخی از بیكیفیتی كالاها نگرانند اما اوج بیكیفیتی ما در ارائه خدمات است. به عنوان مثال خدمات گردشگری، رستورانها، حمل و نقل و خدمات دولتی مثل صدور شناسنامه و اسناد ثبتی بسیار عقب تر از نقاط دیگر دنیا است. این بی كیفیتی خدمات چون مشابهی ندارد به چشم نمیآید.
وی افزود: در كشورهای خارج از كشور اگر شركتی ثبت شود طی 48 ساعت تمامی امور برای كار كردن آماده است در حالیكه این روند در كشور ما بسیار طولانی است. انحلال یك شركت در ایران 3 تا 5 سال زمان می برد. در اجرای قوانین هم هر كجا تبصره وجود دارد اجازه ارفاقی داده می شود كه نتیجه آن بیكیفیتی است.
رئیس كمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفتگو با سعادت آباد درباره استاندارد گفت: استاندارد مسئول ایمنی و سلامت محصول است اما مسئول كیفیت آن نیست. در قانون جدید استاندارد مدیریت كیفیت محصول هم اضافه شده است. از 4 سال پیش تا كنون به دلیل اینكه نهاد مسئولی برای كیفیت مشخص نبود، سازمان استاندارد به عنوان متولی برگزیده شد.
وی در پاسخ به اینكه آیا سازمان استاندارد طی 4 سال اخیر مسئولیت خود را به خوبی در راستای كیفیتسنجی انجام داده است؟ گفت: به نظر می رسد این سازمان از پیاده سازی وظایف خود عقب است. كیفیت، توسط سازمان ملی استاندارد توسعه پیدا نمیكند بلكه مجموعهای در حاكمیت باید در كنار یكدیگر این امر را محقق كنند. كیفیت قوانین در مجلس، كیفیت اجرای قوانین در دولت و كیفیت قضایی قوانین باید در قوه قضاییه صورت گیرد. وقتی بهترین قانون را داشته باشیم اما اجرای قوانین درست نباشد بیكیفیتی را در پی دارد.
شكر خدایی تاكید كرد: انحصار میتواند به دلیل از بین بردن رقابت، موجب كاهش كیفیت در محصولات شود. هر كالایی در كشور كه با دیگر كالاهای مشابه رقابت دارد در طول زمان كیفیت بیشتری پیدا میكند و در نهایت به نفع مصرف كننده است. مصرف كننده حق انتخاب دارد و محصول بیكیفیت را انتخاب نكرده و محصول را تنبیه می كند اما در بازار ایران رقیبی برای خودرو وجود ندارد و مصرف كننده ضمن اینكه حق انتخاب ندارد نمی تواند كالا را تنبیه كند بلكه مجبور است علیرغم بیكیفیتی آن را تهیه كند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.