رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینكه در سال بیش از 288 هزار نفر مجروح و معلول میشوند گفت: حدود 15 تا 20 درصد جراحتهای حاصل از تصادف رانندگی منجر به معلولیت یا قطع نخاع میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سردار سیدكمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران در خصوص مهمترین دلایل وقوع حوادث رانندگی گفت: تصادفات و جان باختن هموطنان در پی این حوادث یكی از مسائل جدی كشور ما هستند. تصادفات در دنیا سومین عامل مرگ و میر است اما در كشور ما دومین عامل را به جز كرونا به خود اختصاص داده است.
وی افزود: به طور متوسط در هر سال حدود 16 هزار نفر در كشور ما بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست میدهند و بیش از 288 هزار نفر مجروح شده و حدود 15 تا 20 درصد افرادی كه در تصادفات مجروح می شوند؛ معلول یا قطع نخاع میشوند كه تحمیل بار زیاد مادی و معنوی به جامعه را به همراه دارد. این در حالیست كه در بیشتر گزارشها به خسارتهای مادی اشاره شده اما به خسارات معنوی ناشی از تصادف توجه نمیشود. در حالیكه با از دست رفتن هر فرد، خسارت معنوی زیادی به خانواده وارد میشود. كشورهای توسعه یافته هدفگذاریهای روشنی با شاخصهای پیشرفت و پس رفت برنامه را به صورت كلان مد نظر دارند به طوریكه بخشی از پیشرفت این شاخصها به حكومتها باز میگردد و باید برای فراهم كردن زیرساختهای آن تلاش كنند .
سردار هادیانفر بیان كرد: در كشور ما 30 دستگاه مسئول و 8 دستگاه در كاهش حوادث ناشی از ترافیك مسئولیت مستقیم دارند و دولت موظف است نقش هماهنگی بین دستگاههای مختلف را به خوبی ایفا كند.
وی در پاسخ به اینكه پلیس برای چه هدفی متخلفان را جریمه می كند؟ چرا با توجه به جریمه های زیاد باز هم به آمار تصادفات اضافه میشود ؟ گفت: آمار تلفات جانی ما در سال جاری نسبت به سال 85 از 28 هزار به 16 هزار نفر جانباخته كاهش یافته است .كشورهای توسعه یافته به ازاء هر 10 هزار وسیله1.2 نفر تلفات جانی دارند در حالیكه عدد كشور ما 4.3 است. مردم ما نسبت به سالهای پیش بسیار منظمتر شدهاند و در این حوزه مشاركت زیادی با پلیس در راستای كاهش تصادفات دارند به عنوان مثال اكثریت مردم از كمربند ایمنی استفاده میكنند.
وی با انتقاد از اینكه همواره به تعداد خودروهای كشور افزوده میشود گفت: ورودی مستمر خودرو در حالی صورت میگیرد كه ما نه خروج خودرو داریم و نه معابر ما افزایش یافته است. به همین دلیل در محورهای مختلف ترافیك و تراكم داریم. تمامی كشورها به ازاء خودروهای ورودی ، خروجی هم دارند در حالیكه كشور ما اینطور نیست.
رئیس پلیس راهور ناجا مبلغ بالای جریمه را نوعی بازدارنده عنوان كرد و اظهار داشت: در بحث جرایم یكی از كارهای اثربخشی كه كاهش تخلفات و تصادفات را در پی داشته افزایش مبلغ جرایم رانندگی بوده است. بر همین مبنا اگر خودرویی بیش از یك میلیون تومان به ویژه در تخلفات حادثه ساز جریمه داشته باشد باید توقیف شود اما در حال حاضر جرایم در تخلفات حادثه ساز كه منجر به ازدست رفتن جان میشود، بازدارنده نیست. در حال حاضر به دلیل وضعیت اقتصادی مردم پیشنهادی برای افزایش جریمه ها به دولت ارائه نداده ایم.
سردار هادیانفر با تایید این موضوع كه كیفیت خودرو یكی از فاكتورهای اصلی در كاهش آمار تصادفات است گفت: چند سازمان( استاندارد، محیط زیست و وزارت صمت) مسئول تایید كیفیت خودروهای داخلی هستند. مسئولیت شمارهگذاری بر عهده پلیس است اما این سازمان ها باید خودروها را از مناظر مختلف كیفیتی تایید كنند. اگر گزارش این سازمانها نباشد پلیس خودروهای بی كیفیت را پلاك گذاری نمی كند اگرچه خودروها به نسبت سالهای پیش افزایش كیفیت داشته اند.
او تاكید كرد: كارخانههای خودروسازی نیازمند حمایت دولت هستند.
سردار هادیانفر در خصوص تعداد زیاد موتورسواران و تخلفات پی در پی آنها گفت: این بحث بسیار عمیق است. آنچه شاهدیم مولود سالیان پیش است. روزی موتورسیكلت را با اقساط پایین میفروختند بدون اینكه توجهی بر ضرورت وجودی آن داشته باشند. در حال حاضر حدود 12 میلیون موتور در معبر تردد دارند كه حدود 85 درصد آنها كاربراتوری هستند كه در قانون هوای پاك باید انژكتوری شوند كه تا كنون عملیاتی نشده و موتور سیكلت ها همچنان از منابع آلوده كننده هوا هستند.
وی تصریح كرد: ما مشكلاتی هم داریم و یكی از آنها این است كه 82 درصد موتور سواران افرادی هستند كه از آن برای امرار معاش استفاده می كنند. هدف پلیس نظمپذیری متخلفان است. در عبور از مسیرهای خلاف جهت اگر تصادفی روی دهد راننده خاطی 100 درصد مقصر است و بیمه هیچ خسارتی را پرداخت نمیكند حتی اگر تصادف خسارت جانی به همراه داشت باشد. برابر مقررات موتورسیكلت ها نمیتوانند در خطوط ویژه ، پل های روگذر و تونل ها حركت كنند.
رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان كرد: راه و وسیله سهم خود را در تصادفات دارند اما عامل انسانی 92 درصد در تصادفات نقش دارد و هر فردی به عنوان راننده، عابر پیاده یا سرنشین باید به وظیفه خود به خوبی عمل كند.
وی افزود: حدود 82 درصد تصادفات منجر به فوت به دلیل سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی رخ میدهد كه در این بین عدم توجه رو به جلو بیشتری درصد را به خود اختصاص داده است. لذا عامل انسانی جدیترین فاكتور در تصادفات محسوب می شود. مردم باید به ترافیك جدی تر توجه كنند.
با توجه به سردی هوا، بارشهای پیش رو و ترس از كرونا باعث شده تا اقبال به خودروهای شخصی بیشتر شود. از مردم درخواست می كنیم تا جاییكه مقدور است از خودروی شخصی كمتر استفاده كرده، سفرهای درون شهری و برون شهری را كاهش دهند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت كنند تا تصادفات به حداقل برسد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.