بر اساس آمار منتشر شده بیش از 60 درصد سهم آلودگی هوای تهران به منابع متحرك اختصاص دارد اما در این بین نقش آلایندگی كارخانجات اطراف تهران به دلیل استفاده نكردن از سوخت استاندارد را نباید نادیده گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، زهره عبادتی معاون حفاظت محیط زیست انسانی اداره كل محیط زیست استان تهران و عضو كارگروه اضطرار آلودگی هوای شهر تهران در گفتگو با برنامه سعادتآباد رادیو تهران در خصوص شایعه ی تعطیلی شهر تهران در روزهای 6 و 7 آذرماه به دلیل آلودگی بالای هوا گفت: برای تصمیمگیری در این مورد، شاخص آلودگی باید به سمت رنگ بنفش و عدد 200 تا 300 حركت كرده باشد ضمن اینكه تعطیلی باید با دستور رئیس جمهور یا معاون اول وی انجام شود در حالیكه شاخص آلودگی در شهر تهران تا كنون كمتر از 150 بوده است اگرچه دستورالعمل برای گروههای حساس، محدودیتهایی را تعیین كرده و بر همین اساس كارگروههای اضطرار تشكیل شده تا آلودگی به حد بالا نرسد.
شاخص آلودگی شهر تهران؛ تا كنون به بیش از 200 نرسیده است
وی به پدیده وارونگی هوا در فصول سرد اشاره كرد و اظهار داشت: بر اثر این پدیده شاخص آلودگی هوا در فصول سرد افزایش خواهد یافت. شاخص خطرناك آلودگی هوا بالای 300 است ولی تا به امروز شاخص بالای 200 نداشتهایم.
افزایش سالانه جمعیت تهران از عوامل اصلی افزایش آلودگی هوا است
عضو كارگروه اضطرار آلودگی هوای شهر تهران دلایل آلودگی بیشتر هوا در استان تهران را اینگونه توضیح داد: مشكل اساسی استان تهران جمعیت بیش از اندازه و بارگذاری بیش از حد صنعتی و خدمات است. بسیاری از بیمارستانها و دانشگاهها و تمامی مراكز دولتی در تهران متمركز شده است كه موجب افزایش مهاجرت به این استان شده است. افزایش جمعیت سالانه در استان تهران افزایش تعداد خودروها و در نتیجه ترافیك را به همراه داشته است. ظرفیت محیط زیست هر شهر و استانی محدود است و زمانیكه این ظرفیت بیش از اندازه شود محیط زیست توان خودپالایشی را از دست میدهد.
وی افزود: از بُعد مدیریتی بارگذاری صنعت و خدمات باید متناسب با كل كشور تقسیم بندی شود.ضمن اینكه حمل و نقل عمومی شهر تهران باید توسعه بیشتری یابد. در حال حاضر حمل و نقل عمومی پاسخگوی جمعیت شهر تهران نیست و طبیعتاً هر روز صبح با ترافیك گستردهای روبرو هستیم .
بیش از 20 دستگاه در كاهش آلودگی هوا مسئولیت دارند
عبادتی در پاسخ به اینكه چرا هر روز خدمات كاهش پیدا كرده و هر روز بر آلودگی هوای شهر تهران افزوده می شود؟ گفت: زمانیكه بحث آلودگی مطرح می شود همه به یاد سازمان حفاظت از محیط زیست میافتند اما در قانون هوای پاك بیش از 20 دستگاه در كاهش آلودگی هوا مسئولیت دارند كه اگر همگی به وظایف خود عمل كنند قطعا این هدف محقق خواهد شد.
پیشرفت طرح كهاب از برنامه عقب مانده است
وی بر پایش و نظارت عملكرد دستگاههای مختلف مسئول توسط سازمان حفاظت از محیط زیست اشاره كرد و اظهار داشت: برنامه پایشی سازمان حفاظت محیط زیست به صورت مداوم انجام میشود اما از ابتدای آبان ماه به صورت ویژه تری ادامه یافته است و حدود 3 تا 4 هزار واحد كنترل شده و اما آیا در بحث نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی، حذف موتورسیكلتها و تاكسیهای فرسوده اتفاق خوبی رخ داده است؟ طرح كهاب تا پایان سال 1400 با هدف كاهش بخارات بنزین در جایگاههای سوخت باید عملی میشده كه از برنامه خود عقب است.امیدواریم دستگاههای متولی مثل وزارت نفت و شهرداریها با نگاه ویژه تری موضوع آلودگی هوا را جدی بگیرند.
نیروگاهها و كارخانجات تولید سیمان از سوخت مازوت استفاده نمیكنند
عبادتی در خصوص كم كاری دستگاههای متولی گفت: دستگاهها كم و بیش وظایف خود را انجام داده اند. به عنوان مثال بنزین جایگاههای استان تهران استاندارد یورو4 را دارد.اما مشكل اصلی این است كه برخی ماشینهای سنگین نفت گاز را در خارج از تهران سوختگیری میكنند ولی جایگاههای سوخت استان تهران در حد استاندارد هستند. در خصوص سوخت مازوت هم نیروگاهها از این سوخت استفاده نمیكنند. ساختار یكی از نیروگاهها طوری است كه ممكن است از سوخت مازوت استفاده كند اما در پایش سه ساله مخازن این نیروگاه پلمپ شده و به صورت روزانه چك میشود تا از این سوخت استفاده نكند. مخازن كارخانجات سیمان هم پلمپ هستند و از مازوت استفاده نمیكنند.
نقش بیش از 60 درصدی منابع متحرك در آلودگی هوای شهر تهران
عضو كارگروه اضطرار آلودگی هوای شهر تهران با اشاره به نقش حدوداً 60 درصدی منابع متحرك در آلودگی هوای تهران گفت: به جز سوخت، فرسودگی خودروها هم نقش بسزایی در افزایش آلودگی هوا دارد. مطالعات سیاهه انتشار كه در اردیبهشت سال جاری به سازمان محیط زیست ابلاغ شده بر این اساس است: سواریها 33 درصد، موتورسیكلتها 14 درصد، اتوبوسها و مینیبوسها 18 درصد، كامیونها و وانتها 24 درصد و تاكسیها 5 درصد در افزایش آلودگی هوای تهران نقش دارند.
حفظ محیط زیست وظیفه ای عمومی و بر عهده آحاد مردم است
وی در واكنش به اظهارات هاشمی مجری برنامه مبنی بر اینكه یكی از مشكلات در این حوزه اختلاف نظر بین مسئولان است گفت: مطالعات شهرداری هم همین رقم را نشان میدهد و شاید كمی بیشتر هم باشد. اختلاف آمار بین محیط زیست و شهرداری در نوع خودرو است.
عبادتی تاكید كرد: بر اساس اصل 50 قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه ای عمومی و بر عهده آحاد مردم است اما این اصل نافی مسئولیت دستگاههای دولتی نیست. تكالیف دولت در این حوزه مشخص است. دولت سهم خود را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت نكرده اما بحث این است كه شهرداری هم اینكار را به طور كامل انجام نداده است.
تاكید مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای شهر تهران بر آلایندگی عوامل متحرك
حسین شهیدزاده مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای شهر تهران در ادامه این گفتگوی رادیویی به برنامه سعادت آباد رادیو تهران در خصوص گفتگوی خود با برنامه صدای شهر مبنی بر اینكه 14 درصد آلودگی شهر تهران به دلیل خودروهای سواری و 10 درصد به دلیل وجود موتورسیكلتهای در حال تردد در شهر است با تایید اظهارات خود گفت: حدود 61 درصد ذرات معلق آلودگی هوا مربوط به حمل و نقل است. در این بین گازها در نظر گرفته نشده اند. به عنوان مثال اگرچه گاز CO گازی خطرناك است اما حجم آن به مقداری نیست كه تهدیدی برای سلامت شهروندان باشد.
گازوئیل مصرفی كارخانجات اطراف تهران استاندارد نیست
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای شهر تهران در پاسخ به اینكه آیا می توانیم به كاهش آلودگی هوای تهران امیدوار باشیم؟ گفت: درست است كه وسایل حمل و نقل بیشترین درصد را در افزایش آلودگی هوای شهر تهران به خود اختصاص داده است اما فقط نباید به این حوزه اكتفا كرد حتما باید به عوامل دیگر هم توجه كرد. در حال حاضر بنزین و گازوئیل جایگاه های سوخت تهران استاندار یورو 4 دارد اما گازوئیل مصرفی كارخانجات اطراف تهران توزیع می شود گازوئیل یورو 4 نیست و میزان گوگردی بسیار بیشتر از گازوئیل بخش حمل و نقل دارد. گوگرد خودروها در حدود 50 ppm است در حالیكه گوگرد گازوئیل كارخانجات بیش از 2 تا 3 هزار ppm است. اینها علاوه بر تولید گاز SO2 تبدیل به هستهای میشود كه آلایندههای دیگر به آن میچسبد و ذرات معلق را تولید میكند.
خروجی كارخانجات توسط سازمان محیط زیست مرتباً رصد میشود
عبادتی در تایید اظهارات شهیدزاده گفت: استاندارد سوخت خودروها یورو 4 است اما استاندارد در حال تدوین برای كارخانجات بالاتر در نظر گرفته شده است. بر اساس قانون هوای پاك، خروجی صنایعی كه از سوخت گازوئیل استاندارد استفاده نمیكنند؛ باید استاندارد باشد. خروجی این كارخانجات توسط سازمان محیط زیست به صور مرتب رصد میشود و اگر با قانون تناقض داشته باشد از ادامه فعالیت محروم میشوند. ضمن اینكه واحدهای بزرگمقیاس عمدتاً به سیستمهای پایش لحظهای یا آنلاین مجهز هستند و به صورت شبانه روزی رصد میشوند و در صورت تناقض با قانون هوای پاك به آنها تذكر داده میشود، جلوی فعالیت آنها گرفته شده و حتی به مراجع قضایی معرفی میشوند.
وی تاكید كرد: منابع ثابت و ساكن، قابل پایش و كنترل هستند. مشكل اساسی ما در شهر تهران و افزایش آلودگی آن منابع متحرك هستند كه بیش از 60 درصد در ایجاد آلودگی هوا نقش دارند.
سازمان محیط زیست اهرم اجرایی و توان قانونی بالایی دارد
شهیدزاده مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای شهر تهران در پایان این گفتگوی رادیویی بر همسویی شركت كنترل كیفیت هوای شهر تهران و سازمان حفاظت از محیط زیست تاكید كرده و اظهار داشت: دادههای ما یكسان است اما كار ما اندازه گیری و اعلام آلودگی شهر تهران و پیگیری تمهیداتی است كه میتوان در شهرداری تهران انجام داد اما سازمان محیط زیست اهرم اجرایی و توان قانونی بالاتری دارد و میتواند كارخانه تولیدكننده آلودگی را متوقف و تعطیل كند.
واحدهای آلاینده هوا به مراجع قضایی معرفی میشوند
عبادتی با تایید اظهارات شهیدزاده گفت: علاوه بر شركت كنترل كیفیت هوای شهر تهران سازمان محیط زیست هم ایستگاههایی را برای سنجش آلودگی هوا دارد اما با توجه به اختیارات مبتنی بر قانون هوای پاك، ما ضابط قوه قضاییه هستیم و اگر آلایندگی واحدی ثابت شود واحدهای آلاینده به مراجع قضایی معرفی میشوند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.