استاندار تهران گفت: در راستای اقدامات جهت كاهش آلودگی هوای تهران، كارخانجات موتورسیكلت سازی ملزم هستند. بیش از 10 درصد ظرفیت تولید خود را به ساخت موتورسیكلت های برقی اختصاص دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محسن منصوری استاندار تهران با اشاره به كاهش آلودگی هوای شهر تهران كه یكی از دغدغه های اصلی رئیس جمهور، معاون اول وی و دیگر دولتمردان است گفت: یكی از موضوعات محوری در جلسه ای كه برای كسب رای اعتماد با هیات دولت داشتیم بحث آلودگی هوای شهر تهران بلكه استان تهران بود. در این مورد دو گروه اقدام اعم از اضطراری به عنوان مسكّن حداقلی و اقدامات مبنایی كه حل آن چندین سال زمان می برد، وجود دارد.
وی تاكید كرد: راه حل اصلی تحقق قانون هوای پاك این است كه تمامی مجموعه ها باید پای كار باشند. از رئیس جمهور، معاون وی و رئیس سازمان برنامه و بودجه خواسته ایم تا منابع استانداری را برای این اقدامات در سال 1401 افزایش دهند تا در كنار اقدامات مدیریتی از آن استفاده شود.
منصوری با تایید اظهارات بوجاریان كارشناس مجری برنامه مبنی بر اینكه همه ما میدانیم منشأ مشكل آلودگی هوای تهران كجاست و تشكیل كارگروه، خیلی كارگشا نیست اظهار داشت: در قانون هوای پاك تكلیف تمامی دستگاه ها مشخص شده است ولی متاسفانه دستگاه ها به علت مشكلات مدیریتی و اجرایی و نبود منابع كافی حل این مسئله را به تعویق انداخته اند و از طرفی صورت مسئله انقدر بزرگ كرده اند كه این مشكل لاینحل شده است. این مشكل باید در درازمدت و طی چندسال حل شود.
وی تصریح كرد: اصلاح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری تهران یكی از این اقدامات است اما چندین هزار میلیارد تومان منبع مالی می خواهد و یا توسعه ناوگان ریلی از كارهای اساسی است كه باید انجام شود اما اجرای این پروژه هم هزینه ای بالا دارد.
استاندار تهران در پاسخ به اینكه چرا تا كنون بسیاری از موتورسیكلت ها معاینه فنی نشده اند؟ اظهار داشت: طی این مدت ترك فعل و اهمال در كار و سستی توسط دستگاه های مختلف وجود داشته است. اما باید توجه داشت اجرای این قوانین ظاهری ساده دارد اما بواسطه حلقه ای مفقوده، قابلیت اجرا ندارد. حدود 4 میلیون موتورسیكلت در سطح استان تهران وجود دارد.
وی درخصوص راهكارهای مقابله با موتورسیكلت های فرسوده و آلاینده گفت: دوربینهای راهور میتوانند موتورسیكلتهای فاقد معاینه فنی را جریمه كنند اما فقط 15 تا 20 درصد خیابانهای تهران از این دوربینها بهره مند هستند و تجهیز تمامی خیابانها، اعتبار بالای مالی نیاز دارد. از طرفی دیگر برای برخورد قهری و خواباندن موتورسیكلت ها دو مشكل وجود دارد. بسیاری از این موتورسیكلت ها وسیله معیشت است و از سویی دیگر نمی توان پاركینگ لازم برای این اقدامات تهیه كرد. در حال حاضر هم تقریبا پاركینگ های پلیس راهور پُر هستند.
وی تاكید كرد: علیرغم تمامی این اظهارات كاهش آلودگی هوای تهران قابل اجرا است اما باید پیش از این زیرساختهای آن فراهم می شد كه به هر دلیلی فراهم نشده است. ما به طور جدی در برنامه ای میان مدت پیگیر این مشكل هستیم تا آن را اجرا كرده و سامان دهیم.
منصوری با اشاره به اینكه چندسالی است هیچ خودروی فرسوده ای در تهران از دور خارج نشده است، گفت: با دستور معاون اول رئیس جمهور باید راه حلی پیدا كنیم تا خودروهای فرسوده از دور خارج شوند. برای توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی منابعی توسط شهرداری و استانداری دیده شده تا مترو قطار بین شهری جایگزین خودروهای آلاینده شده و در كاهش آلودگی استان و شهر تهران موثر باشد.
وی تاكید كرد: در سال جاری كارخانههای تولیدكننده موتورسیكلت تهران ملزم شده اند تا بیش از 10 درصد تولیدات خود را به موتورسیكلت های برقی اختصاص دهند.
منصوری در خصوص جلسه 13 آذر كه با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد گفت: مسئولیت این كمیته بر عهده وزیر كشور است. مسئولیت كمیته اجرایی و اقدامات آن به عهده شهرداری تهران است و دستگاههای دیگر تحت نظر آن كار می كنند . بخش زیادی از آلایندگی موجود در تهران به دلیل وجود منابع متحركی مثل اتوبوس و موتورسیكلت است و زحمت اصلی تدبیر موضوع بر دوش شهرداری تهران است.
منصوری یادآور شد: در این جلسه به دستور معاون اول رئیس جمهور مقرر شد در بازه ای 10 روزه اعضای این كمیته متشكل از شهردار و استاندار تهران و تعدادی وزرا برنامه های اجرایی خود را ارائه دهند. جلسه بعدی این كمیته هفته آینده برگزار خواهد شد.
وی بر انجام اقدامات و تلاش های همه جانبه در خصوص كاهش آلودگی هوای تهران تاكید كرد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.