رئیس كمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیشنهاد میكنم آقای مخبر معاون اول رئیسجمهور، متولی اجرای قانونی هوای پاك شوند چون تنها ایشان میتوانند به همه وزارتخانهها و حتی شهرداری ورود كنند.
مهدی پیرهادی رئیس كمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با سعادتآباد رادیو تهران درباره وظایف شهرداری در اجرای قانون هوای پاك گفت: قانون هوای پاك مصوب25 تیر سال 96 آییننامه اجرایی دارد كه بر اساس آن 21 دستگاه در اجرای این قانون وظایفی به عهده دارند كه شهرداری تهران دهمین دستگاه در این مجموعه است و وظایفی ازجمله افزایش سرانه فضای سبز و حریم سبز بزرگراهها و كمربند فضای سبز را بر عهده دارد كه این موارد را اجرا كرده و در بخش معاینه فنی خودروها نیز اقدامات لازم در حال انجام است.
وی افزود: متاسفانه بسیاری از خودروهایی كه نمیتوانند در تهران معاینه فنی بگیرند برای گرفتن معاینه فنی به شهرهای دیگر مراجعه میكنند و پس از دریافت معاینه فنی در تهران تردد میكنند. این خودروها سهم مهمی در آلودگی هوای تهران دارند.
پیرهادی با اشاره به اینكه آلودگی هوای تهران به دو منبع متحرك و ثابت تقسیم میشود گفت: هر پنج سال یكبار سهم منابع آلاینده سنجش میشوند و بر اساس گزارش مربوط به سال 1369 خودروهای سواری در حوزه منابع متحرك حدود 14 درصد آلایندگی ایجاد میكنند.
رئیس كمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما قانون هوای پاك و آییننامه اجرایی این قانون راداریم ولی متاسفانه یك طرح جامع در این خصوص نداریم باید یك طرح 5 یا 10 ساله در این راستا داشته باشیم. بسیاری از كشورهای غربی كه دچار آلودگی هوا بودند با اقدامات جدی آلایندههای هوا را كنترل كردند.
پیرهادی با تاكید بر اینكه خودروهای سواری 14 درصد آلایندگی ایجاد میكنند تصریح كرد: در سال جاری 237 هزار خودروی فرسوده سواری داشتیم و پیشبینی كردیم این تعداد تا سال 1402 به 467 هزار خودروی برسد.
همچنین 2.1 دهم درصد آلودگی تهران به تاكسیها اختصاص دارد و میزان فرسودگی تاكسیها در سال جاری 32 هزار دستگاه است كه در سال 1402 این تعداد به بیش از 47 هزار دستگاه میرسد خودروسازها باید سهمیه تاكسیها را بدهد.
وی با تاكید بر اینكه بیش از 10 درصد آلایندگی هوا به موتورسیكلتها اختصاص دارد، افزود: در سال 98 ، وزیر كشور سابق به همراه وزیر صمت وقت، نامهای به آقای جهانگیری معاون اول رئیسجمهوری ارسال میكنند و تقاضا میكنند به 10 هزار موتورسیكلت كه شمارهگذاری نشده و استاندارد ندارد اجازه شمارهگذاری بدهند و بر این اساس تقاضا میكنند استانداردهایی كه سازمان استاندارد تعریف كرده است را تا 5 سال یعنی سال 1404 به تعویق بی اندازند. هماكنون در حدود 3.5 میلیون موتورسیكلت داریم كه سهم آنها از آلودگی هوا 10 درصد است.
این مقام مسئول با تاكید بر اینكه برخی از موتورسیكلتهای فرسوده به اندازه 7 خودرو سواری آلودگی ایجاد میكنند تصریح كرد: هماكنون حدود 2 میلیون موتورسیكلت فرسوده داریم كه در سال 1402 این تعداد به 2.5 میلیون افزایش پیدا میكند. اگر استانداردهای لازم در حوزه موتورسیكلتها را اجباری نكنیم و اجازه بدهیم تا سال 1404 موتورسیكلتها بدون كیفیت و استانداردهای لازم تولید شود متاسفانه با یك فاجعه بزرگ در تهران مواجه خواهیم شد.
پیرهادی گفت: حتما باید یك طرح جامع در رسیدگی به معضل آلودگی هوا داشته باشیم شهرداری حداقل سهم در رسیدگی به آلودگی هوای تهران را دارد وزارت صمت، محیط زیست و وزارت اقتصاد نیز در این خصوص وظایفی دارند، متاسفانه در تولید خودروهای برقی و هیبریدی در كشور كه یكی از عوامل اثرگذار در كاهش آلودگی هوا هستند، موفق نبودیم، همچنین كیفیت سوخت بنزین و گازوئیل باید ارتقاء پیدا كند. بنزین باید از یورو 4 به یورو6 تبدیل شود.
وی با تاكید بر اینكه به 1500 واگن مترو نیاز داریم گفت: دولت باید بین 60 تا 70 هزار میلیارد تومان به شهرداری كمك كند تا بتوانیم كسری واگنهای مترو را تامین كنیم.
پیرهادی در پایان تصریح كرد: پیشنهاد میكنم آقای مخبر معاون اول رئیسجمهوری متولی اجرای قانونی هوای پاك شوند چون میتواند به همه وزارتخانهها و حتی شهرداری ورود كنند و تنها ایشان هستند كه میتوانند این مشكل را حل كنند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.