مدیركل دفتر نظارت بر فرودگاهها و شركتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری با تاكید بر اینكه كرونا عامل گرانی بلیت هواپیما نبود گفت: بهتبع مسائل اقتصادی كه در كشور رخ داد نرخ بلیت هواپیما هم دچار تغییر و تحول شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حسن خوشخو مدیركل دفتر نظارت بر فرودگاهها و شركتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری گفت: در یك سال اخیر با توجه به شیوع بیماری كرونا شاهد چالشهای متعددی بودیم.
بر اساس اظهارات شركتهای هواپیمایی با توجه به شرایط كرونا و تحریمها هزینههای این شركتها زیاد است و قیمت فعلی بلیت كفاف هزینههای آنها را نمیدهد و بنا به این دلیل مصرانه به دنبال افزایش قیمت بلیت هستند.
این موضوع در جلسات كارشناسی شورای عالی هواپیمایی مطرح شد و ماه گذشته با مصوبه شورای عالی هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما 15 درصد به نسبت قیمت درخواست شده از سوی شركتهای هواپیمایی كاهش پیدا كرد.
با شركتهای هواپیمایی متخلف برخورد قانونی میكنیم
وی در پاسخ به این پرسش كه چرا شركتهای هواپیمایی به این مصوبه عمل نمیكنند؟ گفت: قیمتهایی كه در این شورا مطرح و مصوب شده است در سایت انجمن شركتهای هواپیمایی درجشده و بهعنوان مرجع است، اگر مسافران هواپیمایی قیمتهای بالاتر از این را به ما اطلاع بدهند سازمان هواپیمای با متخلفان برخورد قانونی میكند.
افزایش نرخ ارز از جمله مولفههای تغییر نرخ بلیت هواپیما است
مدیركل دفتر نظارت بر فرودگاهها و شركتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری در پاسخ به این پرسش كه به اعتقاد مردم كاهش 15 درصدی قیمت بلیت هواپیما در مقایسه با افزایش قیمت در دوران كرونا ناچیز است، اظهار داشت: علت گران شدن بلیت هواپیما در دوران كرونا كاهش ظرفیت پروازها نبود بلكه افزایش نرخ ارز در سال 98 و 99 از جمله مولفههایی بود كه موجب افزایش هزینهها در تمام صنوف از جمله هواپیمایی كشوری بود.
یادمان باشد زمانی كه با شیوع بیماری كرونا و اعمال پروتكلهای بهداشتی و محدودیتهای ترددی در كشور صنعت هواپیمایی بود كه كشور را زنده نگه داشت.
نمیخواهم در موضع حمایت از شركتهای هواپیمایی در مقابل افكار عمومی قرار بگیرم
خوشخو افزود: نمیخواهم در موضع حمایت از شركتهای هواپیمایی در مقابل افكار عمومی قرار بگیرم یكی از سیاستها و تكالیف سازمان هواپیمایی كشوری حمایت از این صنعت است. اما باید از خودمان سوال كنیم آیا در كشور تنها بلیت هواپیما افزایش قیمت داشته است؟ آیا در مورد سایر كالاها و خدماتی كه در كشور ارائه میشود افزایش قیمت نداشتیم؟ بهتبع مسائل اقتصادی كه در كشور رخ داد نرخ بلیت هواپیما هم دچار تغییر و تحول شد.
اگر بخواهیم صنعت هواپیمایی كشورمان توسعه پیدا كند و حقوق مصرفكنندگان هم رعایت شود باید به مولفههای علمی در حوزه اقتصاد آزاد مورد توجه قرار بگیرد.
مصرانه به دنبال ارتقاء كیفیت خدمات شركتهای هواپیمایی هستیم
این مقام مسئول در پاسخ به اظهارات گوینده برنامه مبنی بر اینكه مردم پول خدمات خوب را پرداخت میكنند ولی مشكل اینجاست كه شركتهای هواپیمایی حتی با افزایش قیمت بلیت كیفیت خدمات خود را كاهش دادهاند، تصریح كرد: حرف شما را تایید میكنم و به افكار عمومی در این حوزه احترام میگذارم آنچه مصرانه دنبال آن هستیم ارتقاء كیفیت خدمات در این حوزه است.
9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به بلیتهای هواپیمایی تعلق میگیرد
وی در پاسخ به این پرسش كه مالیات بر بلیتهای هواپیمایی بر چه اساسی چیست؟ اذعان داشت: بر اساس آخرین قوانین مالیاتی در كشور، بلیت هواپیما نیز همچون سایر صنوف مشمول 9 درصد مالیات بر ارزشافزوده میشد كه این مصوبه هیات دولت از 13 دیماه در حال اجراشدن است.
وی در پایان در خصوص معطلی مسافران شركت هواپیمایی ایران ایر در استانبول گفت: این تاخیر به دلیل وضعیت جوی نامساعد در این كشور رخ داد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایت WWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.