همایون اسعدیان در گفتگو با برنامه پشت صحنه رادیو تهران درباره داوران سی و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: امسال تعداد نفراتی كه از طریق دولت معرفی می شوند یا می آیند در حداقل ممكن بود. این را من به فال نیك میگیرم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، 25 بهمن ماه، زادروز همایون اسعدیان، نویسنده، كارگردان و تهیه كننده كشورمان است و به همین مناسبت وی در این شب مهمان تلفنی برنامه پشت صحنه رادیو تهران بود.
وی در گفتگو با برنامه پشت صحنه ضمن تشكر از تبریك این برنامه به مناسبت زادروزش، درباره آثار نمایش داده شده در جشنواره سی و نهم فیلم فجر گفت: به دلیل پروژهای كه با مازیار میری در دست ساخت داریم، امسال فقط توانستم اخبار جشنواره را دنبال كنم، در واقع نه فیلمی دیدم و نه در هیچ برنامهای حضور داشتم.
اسعدیان با اشاره به تجربه حضور در كمیته انتخاب و داوری جشنواره فیم فجر، بیان كرد: می دانم دوستانی كه این كار را میپذیرند، چقدر كارشان سخت است. من فیلمها را ندیدم و میخواستم قضاوتی نداشته باشم، تنها كاری كه بعد از پایان جشنواره كردم، فقط با چند دوست از هیئت داوران تماس گرفتم و "خسته نباشید" گفتم و از ایشان بابت زحمتی كه كشیدند، فارغ از اینكه آیا قضاوتشان را خیلیها میپسندند یا خیر، تشكر كردم. امر قضاوت همیشه این مشكل ها را به همراه دارد.
كارگردان فیلم طلا و مس درباره انتخاب داوران در احتساب تخصص و فاكتورهای دیگر افزود: معمولاً در انتخاب اعضای هیئت داوران و كمیته انتخاب جشنواره فیلم فجر تعادل رعایت می شود و امسال به اعتقاد من بیشترین اعضا از صنوف سینمایی حضور داشتند به جز آقای دكتر احسانی كه در سال قبل هم در بخش كمیته انتخاب بودند. امسال تعداد نفراتی كه از طریق دولت معرفی می شوند یا می آیند در حداقل ممكن بود. این را من به فال نیك میگیرم. خوب یا بد را خودمان میبینیم و خودمان قضاوت میكنیم.
كارگردان فیلم بوسیدن روی ماه در ادامه درباره واكنش مردم نسبت به انتخاب هیئت داوران اظهار داشت: راستش را بخواهید مشكل همیشه در ارتباط با هیئت داوری و نظر دوستان این بوده است كه عادت نداریم به قضاوتی كه صورت گرفته، احترام بگذاریم. وقتی من فیلمها را ندیدم و یا به فیلم و بازیگری علاقهمند هستم و اگر موفق نشود سیمرغ را بگیرد، رای هیئت داوری را زیر سوال میبرم. اساساً به نظر می آید كه ما، مردم ایران در این مورد كم تحمل هستیم. درباره جشنواره خارجی این طور نگاه نمیكنیم و انگار تصمیمگیری آنها یك حكم قطعی است و باید آن را بپذیریم اما به خودمان هر گونه ایراد و اتهام را می توانیم وارد كنیم.
اسعدیان درباره نمایش آثارش در جشنواره های مختلف اظهار كرد: تمامی فیلم های من مثل بوسیدن روی ماه، شب روباه، طلا و مس، مردآفتابی، شوخی در جشنواره های مختلف حضور داشته اند.
وی درباره ارزش هنری آثار گفت: قصد تخطئه همكاری را ندارم اما اساساً یك اثر هنری، كه اگر یك فیلم را یك اثر هنری بدانیم، تا زمانی كه در مقابل مخاطب قرار نگیرد، اساساً ارزش هنری پیدا نمیكند و یعنی هنوز خلق نشده است. من میتوانم یك فیلم بسازم و در خانه بگذارم اما وقتی به كسی نشان میدهم، تازه انگار متولد میشود و به خود شكل میگیرد. برای تكتك ما این كه فیلممان مورد قضاوت قرار بگیرد، ارزشمند است. در تمام كارهایی كه كردم، نه لزوما از نظر بردن جوایز در جشنواره، از این زاویه كه نگاه منتقدان، مخاطب عام و مخاطب خاص چگونه است، نمایش آثار برای من به شدت مهم و تعیین كننده بوده است. طبیعتاً دوست دارم كه فیلم من در جشنواره حضور داشته باشد.
اسعدیان كه عكاسی هم میكند، گفت: در یكی از جشنهای سالانه عكاسان، به خاطر مجموعه كارهای عكاسی یك جایزه بردم. الان متاسفانه همه چیز در موبایل است و این روزها با موبایل برای دل خودم عكاسی میكنم.
وی در پایان این گفتگوی رادیویی با اشاره به آخرین فعالیتش بیان كرد: سریال خسوف برای نمایش در شبكه نمایش خانگی است و مازیار میری آن را كارگردانی میكند. من هم به عنوان همكار و تهیه كننده كنارشان هستم و ده روزی است كه پیش تولیدش را شروع كردیم. امیدواریم كه بتوانیم این سریال را تا چند ماه دیگر، به مخاطبان عرضه كنیم.