صحنه شنبه تا سه شنبه از ساعت 21:00 به مدت 55 دقیقه

سیدمحمدعلی ابطحی: رادیو، پرمخاطب‌ترین رسانه در زمان جنگ تحمیلی بود

سید محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز، مهمان ویژه‌ی صحنه‌ی رادیو تهران در شب تولد هشتادسالگی رادیو در كشورمان چندین خاطره از دوران فعالیتش در سال‌های پرفراز و نشیب جنگ تحمیلی و مدیریت رادیو ایران را برای مخاطبان بازگو كرد.

1399/02/04
|
10:40
|

این روحانی كه از حامیان دولت اصلاحات است، به خاطر حضور در عرصه‌های سیاست، فرهنگ و هنر در میان مردم شهرت داشته و هم اكنون نیز به عنوان رییس موسسه‌ی گفتگوی ادیان فعالیت می‌كند.

او در ابتدای گفتگو با مجری "صحنه" از نگاشتن مطالبی با عنوان خاطرت كرونایی در روزهای خانه‌نشینی گفته و بیان كرد: از همان روزهای اول قرنطینه هر روز یك خاطره در قالب سیاست و طنز از زندگی‌ام نگاشته و امروز سوم اردبیهشت هم نگاشتن پنجاه و یكمین قسمت خاطراتم را به اتمام رساندم.
وی كه یكی از فعالان رسانه‌ای كشور به شمار می‌رود و چند سال گذشته كه به قولی وبلاگ نویسی مد بود، از وبلاگ‌نوبسان مشهور محسوب می‌شد، مدیریت صدا و سیمای مشهد، بوشهر، و شیراز را در كارنامه‌ی كاری خود داشته و نقطه‌ی عطف در فعالیت‌هایش پنج سال مدیریت "رادیو ایران" در زمان جنگ تحمیلی بود.

ابطحی در پاسخ به این‌ سوال كه در زمان مدیریت رادیو ایران چه ایدئولوژی را برای مدیریت بحران جنگ دنبال می‌كرد گفت: باید همیشه برای روحیه دادن به مردم و اطمینان خاطر دادن به آن‌ها از خوب بودن موقعیت جانی و مالیشان تلاش می‌كردیم. در آن ایام رادیو خیلی متفاوت و فراگیر بود. آن زمان روزهای انتظار برای اعلام كوپن بود. مردم برای رادیوهایشان همیشه دنبال باتری بودند. دو شبكه بیشتر در تلویزیون نداشتیم و رادیو پرمخاطب‌ترین رسانه به شمار می‌رفت. بنابراین رادیوها همیشه روشن بودند. در دوران مدیریت من همزمان سه شبكه‌ی رادیویی دیگر هم افتتاح شدند كه یكی از آن‌ها رادیوی مستقل "جبهه" بود كه 12 ساعت برنامه داشت و فقط در جبهه‌ها شنیده می‌شد. رادیوی دیگر با عنوان "رادیو قرآن" هم راه‌اندازی شد كه هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد. رادیوی دیگر هم به نام رادیو "دریا" راه‌اندازی شد كه چهره‌های معروف رادیو از جمله منوچهر نوذری از همان رادیو برای سرگرم كردن مردم تلاش می‌كرد. رادیو دریا از شهر چالوس پخش می‌شد.

رییس مركز گفتگوی ادیان افزود: روزهایی را داشتیم كه از شورای عالی جنگ اخبار نامطلوبی به دستمان می‌رسید و مجبور بودیم برای حفظ روحیه‌ی جامعه شرایط را بهتر از محتوای خبر جلوه دهیم. به طور مثال خبر پیروز نشدن در عملیات‌ها را معمولا به سرعت برای مردم پخش نمی‌كردیم و به جای آن مارش شروع عملیات از رادیو پخش می‌شد. این‌ها تصمیمات بسیار سختی بود كه همیشه برای اجرای آن‌ها درگیری ذهنی داشتیم.
وی گفت: آن روزها سرودهای ملی در رادیو و تلویزیون پخش نمی‌شد. در دوران مدیریت من برای گرفتن مجوز پخش این سرودها نزد امام خمینی(ره) رفتیم و از ایشان مجوز پخش سرودهای ملی كشورمان مانند "ای ایران" را دریافت كردیم.

مصطفی امامی، مجری برنامه‌ی "صحنه" در این گفتگو به ابطحی گفت: بسیاری هستند كه عقیده دارند اجرای موسیقی ملی مقابل امام خمینی(ره) و چراغ سبز ایشان در رابطه با ادامه دادن به این راه هنری، سبب شد بسیاری این كار را فعالیتی جذاب و جسورانه‌ از سوی شما دانسته و غلط بودن تفكری كه در آن موقع در ارتباط با موافق نبودن رهبر كبیر انقلاب اسلامی با موسیقی بوجود آمده بود برای همگان روشن شود.
ابطحی اظهار داشت: در آن زمان فتوایی را از سوی امام خمینی(ره) منتشر كرده بودند كه ایشان هر نوع موسیقی را حرام می‌داند. ما سرودی را در رادیو تهیه كرده بودیم به نام شهید مطهر، و از سوی حاج احمد خمینی از ما دعوت شد در مراسمی كه به مناسبت گرامیداشت شهدا با حضور حضرت امام و سخنرانی حجت‌الاسلام كروبی برگزار می‌شد شركت كرده و شرایط اجرای سرود را در مراسم ایجاد كنیم. البته به دلایل امنیتی سرود به صورت زنده اجرا نشد اما نوار آن در حضور امام خمینی(ره) پخش شد. در آن زمان تایید ضمنی تولید موسیقی از سوی ایشان گرفته شد.

وی با اشاره به اینكه عده‌ای از مدیران رادیو با اجرای هرگونه موسیقی مخالف بودند گفت: در آن زمان در مراسمی دعوت شدیم كه به گروه ما ابلاغ شد هیچ گونه موسیقی نباید در رادیو پخش شود. حتی موسیقی‌های اول انقلاب را هم نباید پخش می‌كردیم. بنده برای مخالفت با این طرح سراغ بسیاری از مدیران شورای سرپرستی صدا و سیما رفتم تا بتوانم با این تندروی‌ها مخالفت كنم.
ابطحی خطرنشان كرد: بخش هنر در اوایل انقلاب در صدا و سیما هنوز تعریف نشده بود و تولیت نداشت و دلیل آن نیز ریختن بار سنگین سیاست، بحث های داخلی و مدیریتی و سیاست خارجی و فشارهای بین المللی و جنگ در عرصه‌ی رسانه بود و باعث می‌شد جایی برای جلسات اصحاب فرهنگ برای دفاع از عرصه های هنری وجود نداشته باشد. خوشبختانه خود امام با اظهار نظر در مورد آثار هنری آغازی برای حل و فصل این مشكلات بود.
وی گفت: حضرت امام همیشه رادیو گوش می‌دادند. چندین مورد نیز از سوی ایشان به خاطر برخی از بی دقتی‌ها توبیخ شدم. به طور مثال در آن زمان روزی دعای سحر ماه رمضان را با صدای آقای آهنگران پخش كردیم كه با نارضایتی حضرت امام خمینی (ره) روبرو شد. ایشان عقیده داشتند نباید فضای جنگ با فضای ماه رمضان در هم آمیخته شود.

مدیر سابق رادیو ایران در پاسخ به این‌كه اگر قرار باشد به عنوان مدیر قدیمی رادیو یك بسته‌ی پیشنهادی به مدیران جدید برای ارتقای سطح كیفی برنامه‌های رادیویی پیشنهاد دهد چه مواردی را مطرح خواهد كرد اظهار داشت: با توجه به نخصصی شدن بخش‌های مختلف در رادیو، پیشنهاد می‌كنم رادیوهای تخصصی تنها در تخصص خود برنامه تولید كرده و فعالیت‌های دیگر را در برنامه‌هایشان نگنجانند. به طور مثال وقتی رادیو معارف و رادیو قران داریم نباید رادیوهای تخصصی دیگر زمان زیادی را به تولید و پخش مطالب دینی اختصاص دهند و به فعلیت‌های تخصصی خودشان بپردازند. همچنین بهتر است سخنرانی‌های افراد سرشناس و اساتید برجسته برای نسل جوان از شبكه‌های مختلف رادیو منتشر شود.

وی در مورد ارتباط داشتن با مدیران رادیو پس از تمام شدن دوران مدیریتی خودش در این رسانه گفت: طی مقطعی كه اختلافات سیاسی در كشور اوج نگرفته بود با آنان مراوده داشتیم اما به تدریج این مراودات قطع شد.

مجری" صحنه" از سید محمدعلی ابطحی خواست در مورد اتفاق پر سر و صدای "اوشین" هم برای مخاطبان رادیو سخن بگوید. وی در این رابطه گفت: این اتفاق كه با واكنش شدید حضرت امام روبرو شد و البته پس از مدیریت من روی داد در ارتباط با گرفتن گزارشی بود كه شأن و ارزش حضرت زهرا (س) را پایین می‌آورد. فردی در گزارشی الگوی خود را به عنوان زنی موفق، كاراكتر "اوشین"، یكی از قهرمانان سریالی ژاپنی معرفی كرده بود. یكی از گزارشگران رادیو كه خانم عسگری نام داشت این گزارش را تهیه كرده بود. در آن زمان سیستم قضایی برای اعمال قانون بیشتر روی گزارشگر این جریان متمركز شد و ناظر پخش‌ را كمتر مورد شماتت قرار داد. گفته شده بود كه حضرت امام خواسته‌اند بیشترین مجازات‌ها برای خاطیان در نظر گرفته شود. بنده همان موقع با دفتر امام صحبت كردم و امام گفتند من اصلا نمی‌خواهم برای این افراد اتفاقی بیفتد بلكه می‌خواستم حرمت معصومین حفظ شود و روز بعد هم مجرمان را آزاد كردند.

در ادامه‌ی این گفتگو به علاقه‌مندی‌های این روحانی در عرصه‌ی هنر فیلمسازی اشاره شد. ابطحی در این رابطه گفت من قبل از انقلاب دوربین كوچك سوپر هشت داشتم كه پدرم برایم خریده بود. این وسیله در آن زمان و در میان جامعه‌ی روحانیت پدیده‌ی مجوز داری نبود اما من همیشه با دوربینم فیلم‌های كوچكی می‌ساختم. بعد از انقلاب میخواستم فیلمی بسازم برای شهید هاشمی نژاد. ایشان دایی من بود. چون بسیار شبیه ایشان بودم نقش ایشان را بنده در این فیلم بازی كردم.

مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.

#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360

دسترسی سریع
صحنه