مسعود دهنمكی نخستین مهمان صحنهی رادیو تهران، از معدود افرادی است كه از روزهای كرونایی و گذراندن این ایام در قرنطینهی شخصی، خسته نیست. میگوید بیشتر ساعات قرنطینه را به نوشتن گذرانده و كرونا كاری به كارش نداشته است.
این كارگردان ایرانی در گفتگو با مجری صحنه به عنوان یكی از چهرههای مشهور كشور، تعریفی از سلبریتی را در این برنامه كه هدف از اجرای آن معرفی و مصاحبه با افراد سرشناس جامعه و چهرههای مشهور است، ارائه داد.
وی سلبریتی شدن و سلبریتی ساختن را از ضروریات رسانهها خوانده و گفت: رسانه نیازمند اتفاقات جدید است و غیر از تكنولوژی به نیروی انسانی نیاز داشته و هر ساله افراد جدیدی را با خود همراه میكند. این شخص رسانهها باید چهرهای مشهور داشته باشد. مثلا یا میتواند فوتبالیست یا هنرمند یا سیاستمدار باشد و نتیجه این است كه این چهرهی مشهور جزئی از صنعت رسانه در دنیای مدرن است.
ده نمكی افزود: بیشتر سلبریتیها و كاركرد اولیهی آنها در دنیای رسانههای غربی حقیقتا مانند برند است. سلبریتی شدن یا سلبریتی بودن بیشتر در دنیای رسانههای غرب به سمت كاركرد تجاری میرود و در تبلیغات از آنها استفاده میشود. حتی برخی اوقات بعضی از جریانهای سرمایهگذاری به دنبال چهرههای مشهور نبوده و خودشان چهرهسازی میكنند. مثلا چهرهای را میسازند كه فقط برای برند مشخص یا فیلمهایی مشخص از او استفاده كرده و این فرد حق حضور در هیچ برنامه یا تبلیغات دیگری را ندارد.
وی در ارتباط با موضوع سلبریتی شدن در ایران گفت: در كشور ما همه چیز ناقصالخلقه متولد میشود زیرا متاسفانه بسیاری از موارد جدید تقلید از كشورهای دیگر است.
این كارگران ایرانی افزود: مهمترین چیز برای سلبریتی این است كه ابزار نباشد و اجازه ندهد كسی او را ابزار اهدافش كند.
ده نمكی اشاره كرد: در برخی از نظامهای بینالمللی چهره میسازند و در فعالیتهای بینالمللی و پیشبرد اهداف سیاسی از او استفاده میكنند. مثلا دفاتر سازمان ملل روی برخی چهرهها سرمایهگذاری میكنند و آنان را سفیر فلان عمل به جهانیان معرفی میكنند. در آن صورت است كه یك چهرهی مشهور ماهیت اصلی خود را از دست داده و به ابزار تبدیل میشود.
وی در پاسخ به سوال مجری صحنه در مورد عقیدهاش نسبت به رفتار برخی از سلبریتی های كشورهای دیگر كه كارهای تجاری میكنند اما در جریان كرونا كمكهای میلیاردی به مقابله با كرونا كردهاند گفت: مهم این است كه پول درست را خرج این كار كرده باشند. مثلا یكی از چهرههای معروف هالیوود بود كه دستمزدی میلیاردی را به خاطر آنكه مطمئن بود پول از محل درستی تامین نشده است قبول نكرد. این سلبریتیها بهدلیل دارا بودن فهم سیاسی و اجتماعی قابل تقدیرند.
كارگردان فیلم اخراجیها در مورد جریانهای سلبریتی كردن كودكان از سوی برخی خانوادهها گفت: اینها بچه را قربانی میكنند. كودكشان را در شرایطی قرار میدهند كه با سنش منافات دارد نظام سلبریتی سازی اصولی دارد كه متاسفانه در بسیاری از مواقع در كشور ما رعایت نمیشود.
وی در ارتباط با اینكه برخی از چهرههای مشهور در مورد هر اتفاق سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و بدون اینكه تخصصی داشته باشند نظر میدهند گفت: خیلی از چهرهها در كشور ما در مورد همه چیز صحبت میكنند. اما در تمام دنیا رویه همین است. وقتی افراد چهره شدند و تحت كنترل یك نظام اجتماعی نبودند به خودشان اجازه میدهند در همه چیز دخالت كنند. البته برخی افراد هستند كه به واسطهی علم و تخصصشان سلبریتی شدهاند و بنده در این مورد صحبت نمیكنم.
دهنمكی در جواب این سوال كه این روزها هستند كارگردانانی كه ادای او را درمیآورند گفت: حتما در شیبی از فیلمسازی هستیم كه سلیقهی مخاطب به این شیوهی فیلمسازی سوق پیدا كرده است.
وی در واكنش به اكران فیلم خروج در اینترنت پیش از اكران روی پردهی سینما هم گفت: به طور قطع این تصمیم تنها از سوی آقای حاتمیكیا گرفته نشده است. كارگردان نیست كه سرمایهگذاری فیلم را بر عهده دارد. اكران آنلاین خواه نا خواه رواج بیشتری پیدا میكند و تنها مختص به این فیلم نخواهد بود.
گفتنیست؛ مسعود دهنمكی متولد سال 1348 و زادهی شهرستان اهر است. از ده سالگی به همراه خانوادهاش در تهران زندگی میكند. این كارگردان، روزنامهنگار و نویسندهی ایرانی با ساختن فیلم اخراجیها به شهرت رسید. او فارغالتحصیل رشتهی علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360