نویسنده و كارگردان فیلم سینمایی "منطقه پرواز ممنوع" با اشاره به اینكه این فیلم فروش خوبی داشته و با استقبال كودكان و نوجوانان و خانواده های آنها مواجه شده است گفت: خانوادهها با خیال راحت نشسته و با بچه شان این فیلم را دیدهاند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، امیر داسارگر، نویسنده و كارگردان فیلم سینمایی "منطقه پرواز ممنوع" در گفتگو با برنامه صحنه درباره ساخت این فیلم فیلم سینمایی گفت: من فكر می كنم كه اصلیترین دلیل موفقیت "منطقه پرواز ممنوع" این بود كه از روز اول به صورت كاملاً مشخص، برای مخاطب هدف خود یعنی مخاطب نوجوان ساخته شد و هر آنچه غیر از این موضوع را فراموش كرد. ما به جشنوارهها، منتقدین و مناسبات موجود در سینمای ایران فكر نكردیم كه باید چه فیلمی بسازیم تا بیشتر جدی گرفته شویم. اینها را كنار گذاشتیم و با یك جمعی از دوستان كه سالها در حوزه نوجوان در مدارس، مساجد و در جاهای مختلف كه اجتماعی از بچهها و نوجوانان است، سر و كار داشتند و به روز بودند، سعی كردیم چیزی بسازیم كه مخاطب آن را ببیند و در بازاری كه پر از محصولات و رقبای خارجی است، بتواند در حدی با دیگر فیلمها رقابت كند.
وی افزود: نكته دوم اینكه گروهی بالای 100 نفر حدود 3 تا 4 ماه شبانه روز كار كردند كه این فیلم را به مردم معرفی كنند. وقتی ما از سد اول عبور كردیم خود مردم می آمدند، توصیه میكردند و فیلم توانست به فروش قابل قبولی برسد. البته من میگویم كه فروش "منطقه پرواز ممنوع" در مقایسه با فیلمهای دیگر در این حوزه، فروش خوبی داشت، اما در تمام دنیا فیلمهای این گروه، فروش بالا دارند و در صدر جدول فروش سالانه قرار میگیرند اما ما نباید به این راضی شویم و باید هدفگذاری این باشد كه پرفروشترین فیلم سال، یك فیلم برای نوجوانان و جوانان این مملكت باشد.
داسارگر درباره اینكه آیا برای ساخت این فیلم از رانت استفاده كرده است یا خیر، بیان كرد: نه والا! مثل خیلی از فیلمهای سینمایی ایران با كمكهای دولتی ساخته شده است. خودتان میدانید كه خیلی فیلمها با بودجههای دولتی ساخته میشوند و هیچ اتفاقی برایشان در اكران نمیافتد. شما هم می توانید به فضای مجازی مراجعه كنید و همین الان مثلا در پلتفرم فیلیمو به صفحه فیلم سینمایی "منطقه پرواز ممنوع" مراجعه كنید و نظرات را ببینید. اینها را كه دیگر ما ننوشتیم. من نمیخواهم ادعا كنم كه فیلم شاهكار و بی اشكالی ساختهایم. در واقع جمعبندی من این است كه مخاطب هدف ما را در حد بالایی راضی میكند، خانوادهها با خیال راحت نشسته و با بچه شان این فیلم را دیدهاند یا خود بچه ها. البته الان هم كمی برعكس شده و من چند نظر منفی دیدم كه بچه ها انقدر این فیلم را میبینند كه خانواده ها می گویند ما خسته شدیم از بس كه پخش میشود.
وی ادامه داد: من فكر نمیكنم كه كار خاصی كردیم. دست روی جای خالی گذاشته ایم. ما یك فیلم ماجراجویانه و قهرماندار نداریم. شما جشنواره كودك را بینید كه چند درصد از فیلمهایی كه سالانه در این كشور در بخش كودك یا نوجوان ساخته میشود، قهرمان محور است؟ من به احترام آقای مجیدی به عنوان یك هنرمند خم میشوم اما واقعاً فیلم "خورشید" باید همه جایزههای جشنواره كودك را ببرد؟ من میخواهم بگویم در آن جشنواره فیلمهای دیگری هم بود، انیمیشن خوب بود كه واقعا آنها به معنی واقعی كلمه برای مخاطب كودك و نوجوان بودند. فیلم خورشید در مورد كودك و نوجوان است، برای آنان نیست. فیلمهایی كه برای بچهها ساخته می شوند را نمیبینیم و یا كم محلی میكنیم. چرا؟ ما باید انگیزه تولیدكنندگان آن را تقویت كنیم تا بتوانند به مسیرشان ادامه دهند.
این فیلمساز با اشاره به انتشار ویدئوی غیراخلاقی از یك خواننده خارج نشین گفت: زمانی رسانههای مجازی نبود و روزنامهها بود. روزنامه یك صفحه حوادث داشت. خبر جنایت و خدای ناكرده گاهی جنایت خانوادگی در جامعه مخاطبان آن روزنامه و آن صفحه چقدر سر و صدا می كرد؟ الان این اتفاق هم چنین چیزی است. در یك معیار و مقیاس جهانی این یك جنایت است. اما این نباید دستمایه باشد كه به تولیدكنندگان داخلی حمله كنیم كه شما كاری نكردید. در مقابل آنها چه كار میشود كرد؟ در اینكه ما باید بیشتر و ده برابر و صد برابر كار كنیم، حرفی نیست. كارهایی كه به صورت پراكنده انجام میشود را بیابیم و روی آنها كار تخصصی انجام دهیم. در حوزه موسیقی كودك و نوجوان، در تلویزیون در این سالها چند برنامه داریم كه به صورت مستمر برای بچهها موسیقی میسازند و بچههای ما هم هر روز آن را میبینند؟ من 3 فرزند دارم و مسئله من بالای 10 سال است این است كه كسی كه این موسیقی را میسازد، چه صلاحیتی در تشخیصی این دارد كه این موسیقی مناسب سن زیر 7 سال یا 10 سال است؟
وی اضافه كرد: پول و بستر عرضه وجود دارد و ضرورت دارد كه ما كاری كنیم تا موسیقیای كه ساخته میشود، موسیقی تاثیرگذار باشد تا بچهها بتوانند آن را زمزمه كنند، در مدرسه سرود كنند و با هم بخوانند.
وی اظهار كرد: فیلم سینمایی "منطقه پرواز ممنوع" دو سرود داشت و سرود اصلی كه به یك ویدئوكلیپ هم تبدیل شد، به شكل مستقل از تلویزیون پخش شد. خیلی هم از آن استقبال شد. ساخت موسیقی این فیلم، نزدیك یك سال طول كشید. چند شاعر برای آن شعر گفتند، چند آهنگساز برای آن ملودی ساختند و برای این اتفاق زمان گذاشتند. همین یك كار توانست جریانی درست كند، گروه سرود در مدارس آن را بازخوانی كردند و منتشر كردند. پس میشود. تهیهكنندهای كه می داند 150 قسمت آنتن دارد، باید حداقل یك قطعه موسیقی تاثیرگذار از برنامهاش بیرون بیاید، نه اینكه همه ملودیهای 50 سال گذشته را كپی كنید و یك شعر را رویش سوار كنید و روی آنتن پخش كنید.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.