صحنه شنبه تا سه شنبه از ساعت 21:00 به مدت 55 دقیقه

مشكل سریال دراكولا استفاده از كت واك و مدلینگ است+فایل صوتی


دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد با اشاره به اعتراض این كارگروه به لباس های سریال دراكولا گفت: مشكل این سریال استفاده از كت واك و مدلینگ است. دراكولا باعث شده برنامه ریزی ما برای برپایی هفته مد و لباس تهران با چالش مواجه شود.

1400/02/04
|
10:45
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مرضیه شفاپور دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با مصطفی امامی درباره اعتراض این كارگروه به لباس های سریال دراكولا بیان كرد: كشور ما دارای یك سری قوانین و مقرراتی در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های فرهنگ و هنر است و این كارگروه طبق قانون تشكیل شده است. من از ابتدا كه این مسئولیت را پذیرفتم، سعی كردم مراوده و ارتباط مستقیمی با كلیه گروه هایی كه با مد و لباس ارتباط دارند، داشته باشیم. سعی كردیم این ارتباط یك ارتباط سازنده باشد و در چارچوب حركت كنیم. از جمله در فیلم‌ها، تئاتر و... كه بعضاً لباس‌هایی طراحی می شود كه طراحان ما دخالتی در طراحی آن لباس ندارند.

وی افزود: مشكل سریال دراكولا این بود كه از كت‌واك و مدلینگ استفاده كرده و در واقع شوی زنده برای لباس انجام دادند كه مغایر با قانون نظام جمهوری اسلامی است. ضمن اینكه طراح صحنه و طراح لباس كه دو مقوله متفاوت از هم است. طراح صحنه بر اساس آن داستان محیط را طراحی می‌كند اما طراح لباس بر اساس داستان طراحی پوشش هنرپیشه ها را انجام می دهد. این دو مقوله را باید از هم جدا كنیم. متاسفانه تا الان این دو معمولاً یكی بوده است.

شفاپور در بخش دیگری گفت: شروع كار كارگروه كت واك(catwalk) خیلی خوب بود و برنامه‌هایی داشتند كه عالی بود. تا سال 90-91 كه ما كت‌واك خانم ها برای خانم ها و آقایان برای آقایان را داشتیم. متاسفانه مثل همه بخش‌های هنری كه گهگاهی سوء استفاده كنندگان وارد می‌شوند، یكسری سوء استفاده كنندگان وارد این قضیه شدند و این شد خط قرمز نظام. یعنی دستور بر این شد كه ما فشن شو، مدلینگ و كت‌واك نداشته باشیم. از آن زمان تا الان 6-7 سالی می‌گذرد. زمانی كه من سر این پست آمدم، اولین كاری كه كردم ارتباط گیری با دستگاه های نظارتی بود كه حتما هفته مد تهران را داشته باشیم كه یكی از این آثاری كه در هفته مد تهران برقرار خواهد شد همین نمایش آثار طراحان به صورت برنامه مدلینگ است اما در چارچوبی كه مغایرتی با قوانین نظام نداشته باشد.

وی ادامه داد: یك سال است كه من دارم روی این پروژه كار می كنم و خدا را شكر به انتهای آن رسیدم كه متاسفانه با این كاری كه آقای مدیری در این سریال را انجام دادند، در واقع یك مقدار ما را با چالش روبرو كردند. ما قرارمان بر این است كه ان‌شاءالله در كارگروه ساماندهی مد لباس طراحان را به سمت و سویی هدایت كنیم كه جامعه این قشر را بشناسند. یعنی اگر سازنده فیلمی می‌خواهد فیلم تهیه كند می تواند ارتباط مستقیمی با طراحی بگیرد كه به خوبی با قوانین و خط قرمزنظام آشنا است . طراحان ما همه هم از لحاظ تجربی هم از نظر علمی این دوره‌ها را گذراندند. طراحان برند های بسیار خوبی را در سطح كشور داریم. نمونه آخرش بحث لباس ورزشی كاروان المپیك كشور كه توسط همین طراحان، طراحی شد.

شفاپور در واكنش به اظهارات مصطفی امامی مبنی بر اینكه پس از طراحی بد لباس كمیته المپیك، طراحی پیشقدم شد تا طرحی جدید را برای لباس ورزشی كاروان المپیك طراحی كند گفت: ما با تفاهمنامه ای كه با كمیته المپیك بستیم فراخوانی را اعلام كردیم و 1200 طراح از این فراخوان استقبال كردند و بر اساس شاخص های كمیته ملی المپیك، سه اثر برگزیده رونمایی می شود.

در قسمتی از این برنامه مصطفی امامی به بحث پوشش و لباس در سریال دل و نبود واكنشی از سوی كارگروه مد و لباس اشاره كرد و شفاپور در پاسخ عنوان كرد: ما باید از یك جا شروع می كردیم. من اهل دیدن فیلم های شبكه نمایش خانگی نیستم، چون واقعاً فرصت نمی‌كنم. ما دستگاه‌های نظارتی كنار خود داریم و طبق قانون، وظیفه اصلی ما سامان بخشیدن به طراحی هایی است كه مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی داشته باشد. یعنی آن كسانی كه باید كنار ما قرار بگیرند و نظارت‌ها را انجام بدهند، دستگاه‌هایی هستند كه متاسفانه خیلی كنار ما قرار نمی‌گیرند. خیلی‌ها به من گفتند كه فیلم‌های زیادی گذشت و چرا شما این ها را ندیدید و واقعاً گروه نظارت من اینها را نتوانستند بررسی كنند. چون اولویت های اصلی ما فیلم ها نبود. اولویت اصلی ما خانه های مد و موسساتی بود كه تحت نظر خودمان داشتند كار می كردند یا آنهایی كه به صورت زیرزمینی بودند. یكی از همین دستگاه‌ها نامه‌ای را به ما زد كه این فیلم دراكولا این صحنه ها را دارد پخش می كند. آیا مطابق با قوانین كارگروه است یا نه؟ بعد ما این فیلم را دیدیم كه نه‌. چون بحث مدلینگ را انجام می‌دهد و از توربان استفاده می‌كند كه نوع پوششی است كه اصلاً ممنوع شده است و نوع لباس‌ها در چارچوب نیست. اگر سازنده این فیلم از قبل با ما هماهنگی ها را انجام می‌داد اصلاً نه آنها دچار مشكل می شدند و نه اینكه ما بخواهیم اعتراضی داشته باشیم. اما از این به بعد ورود می‌كنیم. نامه‌ای كه به ساترا زدیم، به حوزه نظارتی سینمایی هم زدیم كه موظف هستید كلیه طراحی هایی كه در حوزه لباس در هر فیلم تان انجام می شود، نظر كارگروه را بخواهید. ما در آخرین جلسه‌ای كه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد و دستگاه‌های همكار كه قانون را موظف شان كرده است داشتیم، دو مصوبه از این جلسه بیرون آوردیم. یكی از این مصوبات ارتباط مستقیم سازمان سینمایی با كارگروه است. ناظر صدا و سیما یكی از كسانی است كه در كارگروه است كه قرار بر این است كه با همكاری این گروه ما بتوانیم این را ساماندهی كنیم. ما می‌خواهیم كاری كه انجام می‌شود به صورت قانونمند و با یك روال خاص باشد.

همچنین در بخش دیگری امامی به پخش سریال مانكن اشاره كرد و شفاپور اظهار كرد: من این سریال را ندیدم. خدا شاهد است كه من با آقای مدیری و دیگران كاری ندارم و هیچ فیلمی را از شبكه نمایش خانگی نگاه نمی‌كنم ولی دستگاه‌هایی هستند در كنار كارگروه ساماندهی مد و لباس كه نظارت می‌كنند و آنها اعلام می‌كنند، بعضی از موارد را كه از دسترس ما خارج شده است. نمونه این سریال دراكولا است كه به ما اعلام شده است. ما آن وظیفه اداری و ذاتی خودمان را انجام دادیم. حالا فیلم مانكن شما می‌فرمایید قطعاً در دستور كار ما قرار می‌گیرد.


مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
صحنه