سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینكه50 درصد تقاضای خودرو در دنیا مربوط به خودروهای اقتصادی است گفت: خودروهای وارداتی با سقف قیمت 10 هزار دلار جزو خودورهای اقتصادی تولید شده در دنیا است و برای دهكهای متوسط جامعه وارد خواهد شد.
پس از رفع مشكل تامین ارز، واردات خودرو آغاز میشود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در گفتوگو با بازار تهران رادیو تهران درخصوص آخرین اخبار ور حوزه واردات خوردو گفت: واردات خودرو در انتظار تصویب در هیات دولت است و مشكل اصلی آن تامین منابع ارزی واردات خودرو است كه برای حل این مشكل راههای متعددی در حال بررسی است به طوری كه واردات خودرو منجر به تغییر قیمت ارز در داخل نشود.
قالیباف: قانون واردات خودرو به زودی تعیین تكلیف میشود
وی افزود:برای تنظیم بازار و ایجاد رقابت بین خودرو سازها و افزایش كیفیت خودروهای داخلی واردات خودرو باید انجام شود و به نظر میرسد در نیمه ابتدای سال این قانون تعیین تكلیف خواهد شد.
قالیباف:معطل مشكل تامین ارز نیستیم و در حال مذاكره برای واردات خودرو هستیم
سخنگوی وزارت صمت تاكید كرد: خودروهای وارداتی با سقف قیمت 10 هزار دلار و برای دهكهای متوسط جامعه است. ما معطل تامین ارز نیستیم و در حال مذاكره برای واردات خودرو هستیم و به محض رفع این مشكلات واردات خودرو عملیاتی میشود.
قالیباف:اعلام اسامی برندهای خودروهای وارداتی فعلا امكانپذیر نیست
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش كه خودروهای وارداتی از چه برندهایی هستند؟ تصریح كرد: مذاكره واردات انجام شده و تا زمان قطعی نشدن واردات توسط دولت امكان اعلام اسامی برندهای وارداتی امكانپذیر نیست.
قالیباف: 50 درصد تقاضای خودرو در دنیا مربوط به خودروهای اقتصادی است
قالیباف در پاسخ به اظهارات گوینده برنامه مبنی بر اینكه یكی از نمایندگان مجلس عنوان كردند خودروهای وارداتی با توجه به قیمتهای تعیین شده خودروهای با كیفیتی به نسبت خودروهای تولید داخلی نیست؛ گفت: 50 درصد تقاضای خودرو در دنیا مربوط به خودروهای اقتصادی است. خودروهای اقتصادی معمولا در دامنه 10 تا 20 هزار دلار تعریف میشود. اینجا این سوال مطرح میشود كه آیا خودرو اقتصادی خودروی بیكیفیتی است؟ خیر قطعا اینطور نیست. صنعت خودروسازی دنیا هیچگاه برای 50 درصد تقاضای خودرو، خودروی بیكیفیت تولید نمیكند. درست است خودروهای وارداتی قیمت كمی دارد ولی از نظر كیفیت و ظاهر در رتبه خوبی قرار دارد.ما هم در كشورمان خودرو اقتصادی تولید میكنیم.
زینعلی كارشناس خودرو:همواره بهانههایی برای واردات خودرو وجود دارد
در ادامه این گفتوگو سعید زینعلیخان كارشناس خودرو گفت: به نظر میرسد طرحهایی كه برای واردات خودرو مطرح میشود مشكلات بازار خودرو را حل نمیكند و تنها مدتی بازار و افكار عمومی را درگیر میكند. همواره بهانههایی برای واردات خودرو مطرح میشود كه اصلی ترین آن تامین منابع ارزی است.
زینعلی كارشناس خودرو:واردات خودروهای 10 هزاردلاری رقابتی در بازار خودرو ایجاد نمیكند
وی افزود:خودرو 10 هزار دلاری میتواند خودرو خوبی باشد ولی قرار است با چه قیمتی در بازار عرضه شود؟ بازار خودرو به خودروهای دیگری نیاز دارد زیرا خودروهایی در این سطح در كشور تولید میشود. و واردات خودروهایی اینگونه رقابتی در تولید خودروهای داخلی ایجاد نمیكند. به عقیده من طرح واردات خودرو خوب است ولی در نهایت نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
قالیباف: به اندازه تنظیم بازار خودرو وارد میكنیم
قالیباف در پاسخ به اظهارات زینعلی كارشناس خودرو گفت: تقاضای خودرو لوكس یا خودرویی كه دهك 10 جامعه مصرف كننده آن هستند یك دهم درصد تقاضای بازار را تشكیل میدهد.
وی با تاكید بر اینكه باید با توجه به محدودیتها تصمیمگیری كنیم گفت: در كشور ما 70 درصد جامعه تقاضای خودرو اقتصادی دارند، شما اگر جای سیاستگذار باشید نیاز 70 درصد جامعه را تامین میكنید و منابع محدود ارزی خود را به آن اختصاص میدهید یا آن یك دهم درصد كه خودرو لوكس میخواهند؟ ما به اندازه تنظیم بازار خودرو وارد میكنیم.
قالیباف:تغییر و بهبود كیفیت خودروی داخلی با انتقاد مداوم امكان پذیر نیست
قالیباف در ادامه افزود: از سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا گلایهمند هستیم زیرا ایشان به صورت افراطی تولید داخل را زیر سوال میبرند. ما میدانیم كیفیت خودرو داخلی اشكال دارد ولی باید این را مد نظر قرار داد كه تغییر و بهبود كیفیت خودرو یك شنبه و با تكرار انتقاد درست نمیشود ما باید منصفانه صحبت كنیم. خودرو داخلی صادر میشود نباید درخصوص خودرو داخلی اینگونه اظهار نظر كرد.
زینعلی كارشناس خودرو: انتقاد راهنمایی و رانندگی از كیفت خودرو سطحی و عوام پسندانه است
زینعلی كارشناس خودرو در پایان این گفتوگو با اشاره به اینكه مخالف تندروی های راهنمایی و رانندگی درخصوص كیفیت خودرو هستم، گفت:اظهار نظر راهنمایی و رانندگی درباره كیفیت خودرو تولید داخل كارشناسی نیست و مطالبی كه عنوان میشود سطحی و عوام پسندانه است. اما درخصوص كیفیت خودرو باید عنوان كنم كه مدیرانی كه در مجموعه خودروسازی انتخاب میشوند هیچكدام صلاحیت مدیریت در این مجموعه را نداشتند به همین دلیل كیفیت خودرو تغییری نداشته است. مدیران این مجموعه نباید تنها پاسخگویی به مدیران بالادستی و افزایش تیراژ مد نظرشان باشد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.