معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: نمیتوانیم توقع داشته باشیم واردات خودرو در همان مراحل ابتدایی بر التهاب بازار اثر بگذارد. تاثیر مثبت واردات خودرو بر بازار، سال 1402 و 1403 مشخص میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، برنامه بازار تهران رادیو تهران روز چهارشنبه 9 شهریورماه با حضور منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت و سعید زینعلیخان كارشناس خودرو با موضوع واردات خودرو به روی آنتن رفت.
منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ابتدای این گفتوگو اظهار داشت: فرآیند ثبت سفارشها آغاز شده است و دو هفته پس از ثبتنام اولویت واردات مشخص و عملیات اجرایی آن از اول مهرماه آغاز خواهد شد.
منطقی:اثر واردات خودرو بر بازار سال 1402 و 1403 مشخص میشود
گوینده برنامه به اظهارات دادفر دبیر انجمن واردكنندگان خودرو اشاره كرد و گفت ایشان به آیین نامهی نهایی واردات خودرو توسط دولت اشاره كردند و اظهار داشتند واردات خودرو منجر به كاهش التهاب بازار نخواهد شد، نظر شما چیست؟ اظهار داشت: اظهارات ایشان درست است. آیین نامهای كه ایشان به آن اشاره كردند آیین نامه مصوب شده در دولت است نه آیین نامه پیشنهادی وزارت صمت. ضمن اینكه ما در سالهای گذشته واردات خودرو را ممنوع كرده بودیم به همین دلیل نیاز انباشتهای در بازار وجود دارد و نمی توانیم توقع داشته باشیم واردات خودرو در همان مراحل ابتدایی بر التهاب بازار اثر بگذارد و كل نیاز انباشته را تامین كند اثر واردات خودرو بر بازار سال 1402 و 1403 مشخص میشود.
منطقی:تعرفه واردات خودرو متغیر و متناسب با وضعیت بازار خواهد بود
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا برای كنترل قیمت خودروهای وارداتی تدبیری اندیشیده شده است؟ تصریح كرد: سقف واردات خودرو در سال جاری 20 هزار یورو است. ثبت سفارش واردكنندگان درخصوص نوع خودرو و شركت سازنده آن برای ما اهمیت دارد سفارشهای ثبت شدهای كه متعلق به شركتهای رده اول در خودرو سازی و متناسب با قیمت تعیین شده باشد امتیاز بالاتری كسب میكند.
دو عامل كنترلی برای قیمت خودروهای وارداتی وجود دارد، نخست اینكه این خودروها در بورس عرضه خواهد شد و دوم اینكه تعرفههای وارداتی متغیر است و متناسب با وضعیت بازار تعیین خواهد شد.
زینعلیخان:بعید میدانم واردات خودرو تاثیر قابل توجهی بر بازار داشته باشد
در ادامه این گفتگو زینعلیخان كارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش كه آیا به نظر شما واردات خودرو میتواند منجر به كنترل بازار خودرو شود یا خیر؟ اظهار داشت: تاثیر واردات خودرو بر این بازار زمانبر است و با این شیوه واردات بعید میدانم تاثیر قابل توجهی بر بازار خودرو داشته باشد. البته اگر تنها كیفیت را در واردات خودرو مد نظر قرار دهیم قطعا خودروی وارداتی از خودرو داخلی كیفیت بالاتری خواهد داشت.
زینعلیخان:امیدوارم با نظارت دولت، خودرو با قیمت مناسبی به دست مصرف كننده برسد
زینعلیخان افزود: هرگاه سیستم دولتی به مسالهای ورود میكند عملا آرامش در آن بازار گرفته میشود و قیمتها درست ارزیابی نمیشود در بازار خودرو داخلی هم ما شاهد همین مشكلات بودیم. امیدوارم شرایط آسانی در نظر گرفته شود كه واردگنندگان خودرو با نظارت دولت خودرو وارد كنند و با قیمت مناسب آن را به دست مصرف كننده برسانند.
منطقی:در سال اول واردات خودرو نمیتوانیم پاسخگوی نیاز انباشته باشیم
منطقی افزود: ما در سال اول واردات خودرو نمیتوانیم پاسخگوی نیاز انباشته باشیم ضمن اینكه محدودیتهای فیزیكی هم در گمرك كشور داریم و نمیتوانیم تعداد بالایی خودرو وارد كنیم.
منطقی:برای بهبود فرآیند واردات خودرو با متخصصان مختلف مشورت میكنیم
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در پاسخ به اظهارات زینعلیخان كارشناس بازار خودرو مبنی بر ضرورت عدم مداخله دولت در واردت خودرو، گفت: سعی میكنیم بخشهایی از واردات خودور را به مجموعههای غیر دولتی واگذار كنیم. وزارت صمت عمدتاً نقش تنظیمگری بازار را برعهده دارد. ما با مشورت گرفتن از متخصصان مختلف در فرآیند كار میتوانیم واردات خودرو را تصحیح كنیم تا نیاز مصرفكننده را به صورت بهینه محقق كنیم.
منطقی:اولویت رئیس جمهور خصوصیسازی شركتهای بزرگ است
منطقی در پاسخ به این پرسش كه آیا دولت برنامهای برای خصوصیسازی صنعت خودرو دارد یا خیر؟ اظهار داشت: یكی از اولویتهای رئیس جمهور خصوصیسازی شركتهای بزرگ است. وزارت صمت تلاشهای زیادی در این حوزه انجام داده و فكر میكنم این فرآیند در سال جاری اجرایی شود و مدیریت خصوصی به این شركتهای بزرگ حاكم شود.
وی در پاسخ به پرسش شنونده برنامه مبنی بر اینكه آیا با واردات خوردو، خودروهای داخلی ارزان میشوند یا خیر؟ تصریح كرد: اولین تاثیر واردات خودرو بر روی خودروهایی است كه قطعات آن وارد و در كشور مونتاژ میشوند این نوع خودروها ارزانتر خواهند شد. به صورت كلی واردات خودرو بر روی خودروهایی متمركز است كه بیشترین تقاضا را دارد بنابراین بر كاهش قیمت این خودروها نیز اثر خواهد داشت.
منطقی:مشكل پلاك شدن تیبا تا یك ما دیگر حل میشود
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درخصوص پلاك نشدن خودرو تیبا گفت: سازمان استاندارد شرایطی را برای خودروساز تعیین كرده است كه اگر خودروساز این موارد را تحقق ببخشد مشكل پلاك تیبا تا یك ماه آینده رفع خواهد شد.
منطقی:شركتهای خارجی كه سهام شركتهای خودروسازی داخلی را دارند باید نقش سهامداری خود را ایفا كنند
وی در پاسخ به اظهارات شنونده برنامه مبنی بر اینكه به جای واردات خودرو بهتر است بخشی از سهام خودروسازهای داخلی را به خودروسازهای خارجی بفروشند تا تكنولوژی ساخت خودروهای روز دنیا را وارد كشورمان كنند، اظهار داشت: هم اكنون بعضی از خودروسازهای خارجی در برخی از شركتهای ما سهام دار هستند به عنوان مثال سیتروئن 50 درصد سهام سایپای كاشان را و پژو 50 درصد سهام شركت پیكاپ را دارد. ما باید به سمتی حركت كنیم كه آنها نقش سهامداری خود را ایفا كنند و محصول جدید تولید كنند باید با همكاری آنها سطح فناوری خود را ارتقا بدهیم.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.