بازار تهران شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:00 به مدت 35 دقیقه

رادیو تهران

بازار تهران

تا وقتی مبنای تولید خودرو سیاسی باشد، صادراتمان نیز سیاسی خواهد بود+فایل صوتی

كاكایی استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: مبنای تولید و صادرات خودرو باید اقتصادی باشد؛ تا وقتی بر مبنای معیارهای سیاسی عمل می‌كنیم صادراتمان نیز سیاسی خواهد بود و هیچ فایده اقتصادی برای كشور نخواهد داشت.

1401/07/27
|
08:36
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، دكتر امیرحسین كاكایی استاد دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با بازار تهران رادیو تهران 26 مهرماه در پاسخ به پرسش گوینده مبنی بر اینكه همكاری خودروسازهای داخلی با خودروسازهای منطقه و راه اندازی خط تولید خودروهای ایرانی در ارمنستان و روسیه تا چه میزان می‌تواند در ارتقاء صنعت خودروسازی كشورمان اثرگذارباشد؟ تصریح كرد: اینگونه اقدامات محلی برای ظهور توانمندی‌های كشورمان در این حوزه است؛ بازار ارمنستان و آذربایجان بازار كوچكی به نسبت بازار روسیه است اگر وعده هایی كه داده شده است عملی شود همكاری بزرگی است و می‌توانیم به سطح خوبی برسیم.

وی اظهار داشت: صادرات خودرو به شیوه (CKD) صادرات قطعات خودرو و مونتاژ آن در كشور مقصد، تكنیكی است كه خیلی از خودروسازهای كوچك داخلی چند سالی است به آن دست پیدا كرده‌اند؛ این شیوه یك مرحله از توسعه خودروسازی است و در سالهای گذشته با این سیستم خودروهای ایرانی را به ونزوئلا و سوریه صادر كردیم.

خودرو تارا و شاهین ظرفیت صادراتی خوبی دارند
كاكایی استاد دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: طی یك سال گذشته دو خودرو تارا و شاهین به مرحله تولید رسید و این دو خودرو نسبتاً به روز هستند و ظرفیت صادراتی خوبی دارند. ایجاد بازار برای خودروهای این چنینی می‌تواند منافع مالی خوبی برای كشور داشته باشد.

همكاری با روسیه در حوزه صادرات قطعات خودرو است
وی اظهار داشت: همكاری و سرمایه گذاری مشترك با كشور روسیه تمركز بر روی صادرات قطعات خودرو است و اینكه بتوانیم در حوزه صادرات خودرو هم سرمایه‌گذاری بكنیم هنوز خیلی مشخص نیست.

كاكایی استاد دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به اظهارات گوینده برنامه مبنی بر اینكه بازار سازی در كشورهای همسایه زمانی امكان پذیر است كه خودمان در تامین خودرو مورد نیاز كشورمان كمبودی نداشته باشیم؛ گفت: بله كاملا درست است. همكاری و سرمایه گذاری مشترك با كشور روسیه در تامین قطعات خودرو می‌تواند موثر باشد. اما مشكلی كه وجود دارد این است كه تولید قطعات انرژی بر در ایران و روسیه ارزان است، این یك مزیت مشترك است.
به عنوان مثال اگر با كشور تركیه همكاری كنیم مكمل هم هستیم زیرا ما انرژی ارزان داریم ولی آنها ندارند و می‌توانیم در حوزه تولید قطعات انرژی بر و صادرات آن به تركیه مبادله كنیم.

ما در طراحی خودرو مشكل نداریم؛ در تولید خودرو مشكل داریم
وی در پاسخ به این پرسش كه خودروهای ایرانی چطور می‌توانند در كشوری مثل ارمنستان بازار داشته باشند؟ آیا خودرو ایرانی می‌توانند با خودروهای وارداتی در آن كشور رقابت كنند؟ اظهار داشت: ما تصور اشتباهی داریم وقتی مساله صادرات مطرح می‌شود خودرو پراید در ذهن مردم نقش می‌بندد. طی 4 سال گذشته خودروهای ما از یورور 4 به یورو 5 ارتقاء پیدا كرده است.
طراحی خودرو و آنچه كه پس از تولید به دست مصرف كننده می‌رسد دو مقوله جداگانه است. طراحی خودروهای داخلی به روز است ولی آنچه كه به عنوان مواد اولیه در تولید خودرو استفاده می‌شود كیفیت مطلوبی ندارد. ما در مرحله تولید مشكل داریم نه طراحی خودرو. مواد اولیه خودروی تولیدی در ارمنستان باید كیفیت خوبی داشته باشد.

بازار خودرو در ارمنستان كاملا رقابتی است
وی خاطر نشان كرد: بازار افغانستان، عراق، ارمنستان بازار كاملا رقابتی است پس باید محصولات خوبی ارائه بدهیم شاید این مساله بهانه‌ای باشد كه صنعت خودرو از پتانسیل خود به صورت كامل و درست استفاده كند. البته ما در تامین مواد اولیه قطعات خودرو مشكل داریم كه شاید با همكاری با كشور روسیه بتوانیم این مشكل را حل كنیم.

صنعت خودروسازی ایران در حد خودروسازهای متوسط و كوچك جهانی است
دكتر كاكائی اظهار داشت: باید عنوان كنم كه صنعت خودروسازی ایران در حد خودروسازهای متوسط و كوچك جهانی است و دلیل آن نیز سیاست‌گذاری‌های غلط در این صنعت است.

تعدد خودروسازها در ایران مانع توسعه این صنعت است
ما در ایران بیش از 30 تولید كننده خودرو داریم كه خود مانع توسعه در این حوزه است؛ تا زمانی كه سیاست گذاری در كشور بر اساس تعدد خودروسازی و تعدد رقبا باشد هیچ كدام از كارهای ما به حد اعلا نمی‌رسد.

صنعت خودروسازی بر مبنای معیارهای سیاسی مدیریت می‌شود
كاكایی استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: متاسفانه صنعت خوردوسازی ما بر مبنای معیارهای سیاسی مدیریت می‌شود در حالی كه اصول مدیریت باید بر مبنای اقتصادی باشد.

در تولید خودرو معیارهای اقتصادی را در نظر نمی‌گیریم
وی افزود: ما متاسفانه به صورت دستوری خودروی جدید تولید می‌كنیم و معیارهای اقتصادی را رعایت نمی‌كنیم در نتیجه طراحی خودرو اقتصادی نمی‌شود و به بلوغ لازم نمی‌رسد.
دولت باید از این روش سیاست گذاری دست بردارد و معیارهای اقتصادی را در تولید خودرو لحاظ كند. متاسفانه در ایران همه در مورد صنعت خودروسازی نظر می‌دهند و نظر خود را نیز اعمال می‌كنند.

بین قوانین واردات خودرو تناقض وجود دارد
استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به قانون واردات خودرو گفت: بین قوانین واردات خودرو تناقض وجود دارد و نشان دهنده این است كه رئیس جمهور و وزیر صمت می‌خواهند همه را راضی نگه دارند در نتیجه در این قانون بندهای مختلفی را لحاظ كرده‌اند.

تا وقتی بر مبنای معیارهای سیاسی عمل می‌كنیم صادراتمان نیز سیاسی خواهد بود
كاكائی استاد دانشگاه علم و صنعت تاكید كرد: مبنای تولید و صادرات خودرو باید اقتصادی باشد؛ تا وقتی بر مبنای معیارهای سیاسی عمل می‌كنیم صادراتمان نیز سیاسی خواهد بود و هیچ فایده اقتصادی برای كشور نخواهد داشت.


مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
بازار تهران