رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شركتهای حملونقل ریلی گفت: حاكمیت توجه خوبی به توسعه حمل و نقل ریلی داشته است ولی متاسفانه این توجه صرفا محدود به وضع قوانین روی كاغذ بوده و عملیاتی نمیشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سبحان نظری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شركتهای حملونقل ریلی در گفت و گو با «بازار تهران» رادیو تهران اظهار داشت: سهم راهآهن از كل جا به جایی بار كشور، در شرایط فعلی حدود هفت درصد است. حدود چهار سال پیش این رقم 14 درصد بود و اكنون این سهم كاهش پیدا كرده است. همچنین سهم راه آهن از حمل و نقل برون شهری مسافران معادل 2 درصد است.
وی افزود: طبق قوانین برنامه توسعه پنج ساله اخیر كشور، بنا بود سهم راهآهن در حوزه حمل و نقل بار به 30 درصد و حمل و نقل مسافر به 20 درصد برسد. اما در شرایط فعلی در بخش حمل بار این رقم هفت درصد و در بخش حمل مسافر دو درصد است.
نظری افزود: حاكمیت توجه خوبی به توسعه حمل و نقل ریلی داشته است ولی متاسفانه این توجه صرفا محدود به وضع قوانین روی كاغذ بوده و در عمل اقدامات موثری انجام نشده است.
بنا بر ماده 12 قانون رفع موانع تولید، سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی، عواید ناشی از صرفهجویی مصرف سوخت در این حوزه به خود سرمایهگذار بازمیگردد؛ ولی این قانون مترقی به جز چند سال محدود كه اجرا شد در شرایط فعلی اجرا نمیشود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شركتهای حملونقل ریلی گفت: روابط غیر مسالمت آمیز بین بخش خصوصی ریلی و متولی دولتی این حوزه (شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران) موانع سنگین و غیر قابل گذری پیش روی سرمایه گذاران بخش خصوصی میگذارد.
به عنوان مثال راه آهن به دلیل بدهی شركتهای خصوصی اجازه ندارد واگنها را متوقف كند؛ ولی راهآهن در سالهای اخیر به شدت این قانون را نقض كرده است. با این اقدام راهآهن مقدار زیادی از بارها از ریل با جاده منتقل میشود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.