روح الله میرصانعی میرصانعی دبیر كل كانون كارگزاران در گفتگو با بازار تهران اظهار داشت: سازمان بورس با برگزاری فراخوان و دریافت درخواست متقاضیان كارگزاری تعدادی از آنها را تأیید كرده و به لیست كارگزاران اضافه خواهد كرد.
میرصانعی از ارتباط كارگزاری ها با كند بودن هستی ارتباطی گفت :كند بودن هسته مبادلات، ارتباطی با كارگزاری ها ندارد. كل هسته معاملات كه وظیفه انجام معادلات را دارد، یك سامانه ملی است و پاسخگوی این میزان از معامله نیست درنتیجه منجر به كند شدن آن میشود. متاسفانه به دلیل تحریم ها، دسترسی مناسبی به نرم افزار های به روز در زمینه هسته معاملات وجود ندارد و باید با همین هسته معاملات كنار آمد.
وی افزود : ارتباط بین كارگزاری و هسته معاملات توسط شركت های OMS انجام میشود و این ارتباط بواسطه نرم افزار های خاصی برقرار میشود. البته در خیلی از موارد امكان تشخیص سرمنشاء مشكل بین هسته معاملات و شركت های OMS برای مصرف كننده وجود ندارد. برای این شركت ها محدودیتی وجود ندارد زیرا ایجاد محدودیت منجر به عدم امكان ورود مشتریان جدید میشود. همچنین انتخاب كارگزاری های دارای مجوز در اختیار مشتری است و وضع محدودیت به معنای جهت دهی به مشتریان است.
میرصانعی در رابطه با نحوه رتبه بندی كارگزاری ها گفت: در حال حاضر رتبه بندی برای كارگزاران صورت نمیگیرد و اقداماتی با معیارهای متعدد در حال تدوین در كانون هست كه البته به اختلال در سامانه معاملاتی كارگزاری ها نمیپردازد. مشتری بعد از كار با كارگزار، متوجه نقاط قوت و ضعف میشود و تصمیم بر ادامه و یا قطع ارتباط میگیرد.
دبیر كل كانون كارگزاران با تكذیب دسترسی سریع تر كارگزاران نسبت به مردم در خرید و فروش ها، اظهار داشت : كارگزاران به دو روش سفارشات خود را به هسته معاملات ارسال میكنند. روش اول استفاده از ایستگاه های معاملاتی است كه معامله گران كارگزاری با استفاده از مستقر شدن در این ایستگاه ها و نرم افزار نامك، سفارشات خود را ارسال میكنند. روش دوم متعلق به سامانه معادلات برخط است كه مشتری یا معامله گر از طریق استفاده از سامانه برخط، سفارشات خود را ارسال میكند.
وی افزود: در سامانه معاملات برخط، كارگزارامكان اولویت بخشی به برخی مشتریان را ندارد و این نرم افزارها طبق استاندارد های سازمان بورس طراحی شده اند و نظارت بر آنها توسط این سازمان صورت میگیرد و كارگزار صرفا استفاده كننده از این نرم افزار است. همچنین ایستگاه نامك از نظر سرعت، برتری نسبت به سامانه برخط ندارد. در ساعت هشت و نیم صبح كه هر دو سامانه در حال فعالیت هستند، سفارشات ارسال شده بصورت تصادفی در لیست خرید قرار میگیرند.
این مقام مسئول در حوزه بورس درباره شكایت از كارگزاران گفت: كمیته سازش كانون كارگزاران موظف به رسیدگی به شكایات مالی از كارگزاران است و شماره تماس آن را میتوان از سایت كانون كارگزاران دریافت كرد.
میرصانعی با اشاره به اینكه طبق قانون، كارگزاری ها وكیل مشتریان نیستند اظهار داشت: نمیتوان از این واژه برای كارگزاران استفاده كرد. كارگزار بر امور خرید و فروش، وكالت مشتری را بر عهده دارد؛ اما حافظ منافع مشتری در تدوین و دریافت سود نیست. معمولا به دلیل حضور كارگزاران به عنوان نقطه اتصال مشتریان و بازار سرمایه، دغدغه های مشتریان اگرچه از طریق كارگزاران منتقل میشود اما وظیفه كارگزاران نیست.
وی با تاكید بر عدم امكان ارزان فروشی سهم در بورس گفت: به دلیل مصوب شدن قیمت ها، امكان ارزان فروشی در بازار وجود ندارد. همچنین صندوق های معامله نیز به قیمت بازار و بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم میشود.
دبیر كل كانون كارگزاران در خصوص كارمزد های متفاوت كارگزاری ها در خرید و فروش سهم گفت: سقف كارمزد ها توسط سازمان بورس تعیین میشود و كارگزار اختیار تخفیف تا سقف 25 درصد از كارمزد را دارد. برخی كارگزاران در قالب باشگاه مشتریان، تخفیفاتی را ارائه میدهند و از سقف كارمزد كمتر دریافت میكنند.
میرصانعی در انتهای این گفتگو درباره عدم تطبیق تعداد كارگزاری ها با تعداد مشتریان اظهار داشت: در حال حاضر 108 كارگزار داریم و سازمان بورس در حال تدوین دستورالعملی است كه نحوه و شرایط اعطای مجوز به كارگزاران جدید یا متقاضیان كارگزاری را اعلام می كند. طبق دستورالعمل فراخوان داده می شود و متقاضیان می توانند درخواست خود را ارائه كنند. پس از تایید صلاحیت مجوز كارگزاری دریافت خواهند كرد.
مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.
#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360