مدیركل هماهنگی امور استانها و نظارت بر تشكل های سازمان حمایت از مصرف كنندگان گفت: تریبون دفاع از حقوق مصرف كننده نباید به هیچ نهاد اقتصادی وابسته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سازمان حمایت از مصرف كنندگان سازمانیست كه باید نگاهی دقیق و موشكافانه به سود مصرف كنندگان و تولیدكنندگان و همچنین رعایت اعتدال در منفعت رسانی به این دو سوی خط را داشته باشد در همین راستا مجید ارغنده پور مدیركل هماهنگی امور استانها و نظارت بر تشكل های سازمان حمایت از مصرف كنندگان در گفتگو با برنامه بازار تهران با اشاره به ذهنیت شكل گرفته درتقابل بین قیمت، سود و كیفیت بین مصرف كننده و تولیدكننده اظهار داشت: در نظام های اقتصادی توسعه یافته ،مصرف كننده و تولیدكننده در تقابل با یكدیگر قرار ندارند بلكه منافع این دو قشر با هم درگیر می شود وقتی مصرف كننده سرور جامعه باشد نظام تولید هیچگاه به خاطر به دست آوردن سود به دنبال اجحاف در حق وی نیست بلكه سود در برندسازی و به صورت طولانی مدت است و این نگاه بلندمدت همراه مصرف كننده است نه در تضاد با او.
وی با اظهار تاسف افزود: در كشور ما مصرف كننده تمایل دارد كالا را با قیمت مناسب و كیفیت بالا تهیه كند كه این طبیعی است ولی از طرفی دیگر تولید كننده هم می خواهد با كیفیت پایین، حداكثر سود را داشته باشد كه سود بالای تولیدكننده با قیمت مناسب برای مصرف كننده در تقابل با یكدیگر است و این به دلیل نبود فرهنگ خرید دراز مدت و مشتری وفادار و با دوام است.
ارغنده پور در ادامه این گفتگو با تایید لزوم نظارت بخش غیر دولتی به جای دولت در جهت احقاق حق مصرف كنندگان خاطرنشان كرد: این امر یكی از حقوق مصرف كننده است چون مصرف كننده باید صدا و تریبون منحصر به فرد داشته باشد. در قانون حمایت از مصرف كنندگان كه در سال 1388 تصویب شده هم به داشتن تشكل تاكید شده ولی در این بین باید مشاركت صاحبان فكر و اصحاب قلم برای دفاع از مصرف كنندگان شكل گیرد.
وی با اشاره به سیاست های كلان در اقتصاد و لزوم رفع آن توسط دولت تصریح كرد: بخش بزرگی از اقتصاد ایران، دولتی و نیمه دولتی است. شرایط حمایت از حقوق مصرف كننده از نوع تعیین تعرفه، تولید داخلی و سیاست های وارداتی و... به صورت كلان است و بخش خصوصی نمی تواند شرایط لازم و ابزار لازم را داشته باشد اگرچه این امر باید در طولانی مدت اتفاق بیفتد و بخش خصوصی باید بتواند تریبون حقوق مصرف كننده باشد.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا اتاق اصناف می تواند این سیاست های اقتصادی را در شهرستان ها برعهده بگیرد اظهار داشت: اتاق اصناف منافع بخشی از نظام اقتصادی كشور( نظام صنفی) را بر عهده دارد. توقع از اصناف این است كه بتواند نظامی خودكنترلی و دوری از اجحاف به مصرف كننده را اعمال كند ولی از دید مصرف كننده یك طرف اقتصاد خانوار، نظام توزیع است كه می تواند بخشی از عدم رضایت مصرف كننده از این نظام باشد بنابراین نهاد دفاع كننده از مصرف كننده نباید به هیچ نهاد اقتصادی وابسته باشد.
ارغنده پور با اشاره به اینكه سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان لزوما تعادل بخشی بین قیمت و كیفیت را انجام نمی دهد گفت: رضایتمندی مردم نمره قابل كفایتی برای سازمان نیست. چون فاصله بین خواسته های مردم و شرایط اقتصادی به خوبی تحقق نیافته است.
وی درباره نقش سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان در بعد كلان گفت: این سازمان در شرایط فشارهای حداكثری اقتصادی در میدان بوده است و توانسته شرایط را طوری كنترل كند كه فروشگاه ها خالی نشوند و اجحاف و احتكار به وجود نیاید. اگرچه سفره های مردم كوچك شده و عدم رضایت مندی مردم به دلیل این است كه جیب آنها به اندازه نیازها و خواسته هایشان نیست.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.