بازار تهران شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:00 به مدت 35 دقیقه

رادیو تهران

بازار تهران

صادرات كالاهای ایرانی؛ درگاهی برای رقابت با برندهای خارجی+فایل صوتی


سخنگوی انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور گفت: بازار باید به دست تولیدكنندگان داخلی سپرده شود. باید از آنها حمایت كنیم تا بتوانند با برندهای خارجی رقابت كنند و این كار فقط از طریق صادرات مقدور است.

1400/02/11
|
16:01
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، زمزمه هایی از فعالیت مجدد شركت های خارجی به ویژه شركت های كره ای پس از خروخ آنها از ایران به تبع خارج شدن آمریكا با دستور ترامپ از برجام به گوش می رسد در همین راستا برنامه بازار تهران با آقایان علی جدی نایب رئیس كمیسیون صنایع مجلس یازدهم و حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور گفتگو كرد.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور با اشاره به این نكته كه تا پیش از تحریم های جدید شاید حدود 1 میلیون محصول در حوزه لوزم خانگی تولید كنیم و بیشتر این محصولات تحت سیطره محصولات خارجی بود؛ گفت: پس از تحریم ها در سال 99 این تعداد به بیش از 4 میلیون محصول رسید. پس از خروج شركت های بزرگ لوازم خانگی در كشور یك تا دو ماه تنش داشتیم ولی با توجه به اینكه زیرساخت تولید آماده بود، تولید افزایش پیدا كرد و بر اساس گزارش وزارت صمت به خودكفایی رسیدیم. ما توانستیم نیاز بازار را تامین كنیم و در این حوزه خودكفا شویم. امسال به تبع افزایش تولید برنامه صادرات داریم.

وی در پاسخ به اینكه اگر شركت های خارجی مثل كره ای ها به ایران بازگردند شرایط تولیدكنندگان ایرانی چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: بازار هر كشوری به عنوان ركن اصلی رشد اقتصادی است و بازار خود را به دست برندهای دیگر كشورها نمی دهد. آیا اگر ما اجازه دهیم كره ای ها وارد كشور ما بشوند؛ كره ای هاهم اجازه می دهند كه تولیدات ما وارد كشور آنها شود؟ البته كه نه.... آنها حتی اجازه تبلیغ كالاهای خارجی را نمی دهند.هیچ فروشگاهی را در اختیار كالای دیگر كشورها قرار نمی دهند. متاسفانه طی سال های گذشته بازار كشور ما به رایگان در اختیار تولیدات دیگر كشورها قرار گرفته است و امنیت اقتصادی خود را دچار مخاطره كرده ایم.

غزنوی با تاكید بر اینكه در این سال ها تحریم ها فشار زیادی به مردم ما وارد كرده اند گفت: به واسطه تحریم ها در بخشی از موارد اقتصادی از جمله صنعت لوازم خانگی شرایط خوبی رقم خورد. پس از تحریم های جدید، شركت های خارجی، كشور ما را رها كردند و رفتند و بازار در اختیار تولیدكنندگان داخلی قرار گرفت.

وی افزود: بهتر است كه ما زیر تحریم نباشیم اما بازار خودمان را هم در اختیار كالاهای خارجی قرار ندهیم. اینگونه تولیدكنندگان ما رشد می كنند. نمی توان بازار كشور را در اختیار شركت های خارجی قرار داد و به تولیدكننده گفت دنبال بازار جدید در خارج از ایران بگرد. ما 1500 تولیدكننده لوازم خانگی در كشور داریم و رقابت جدی بین آنها وجود دارد.ما باید چندسالی بازار را در اختیار تولیدكننده داخلی قراردهیم تا رشد كند. باید از آنها حمایت كنیم تا بتوانند با برندهای خارجی رقابت كنند. اینكار از طریق صادرات مقدور می شود. 5 سال دیگر نیاز است تا تولیدكنندگان ما بتوانند با برندهای خارجی رقابت كنند. البته كیفیت كالاهای داخلی ما در حدی است كه با برندهای خارجی اروپا و آمریكا رقابت می كند و حتی محصولاتی داشته ایم كه صادر می شوند.

سخنگوی اتحادیه لوازم خانگی كشور در ادامه با تاكید بر اینكه برای رقابت برندهای داخلی با شركت های خارجی باید به مقیاس اقتصادی برسیم خاطرنشان كرد: باید به تعدادی تولید داشته باشیم كه هزینه های سربار به تعداد سرشكن شود. چون در این سالها بازار دست ما نبوده است بر اساس مقیاس اقتصادی تولید نداشته ایم. وقتی تولید افزایش پیدا كرد و به مقیاس اقتصادی رسیدیم قطعا قادر به رقابت در مقیاس جهانی خواهیم بود.

حمایت از تولیدكنندگان داخلی در صورت مدیریت منصفانه بازار
در ادامه این گفتگوی رادیویی جدی نایب رئیس كمیسیون صنایع مجلس یازدهم درباره حمایت از تولیدكنندگان داخلی به نحوی كه بازار به طور كامل در اختیار آنها قرار گیرد گفت: به دنبال تحریم های جدید و خارج شدن برخی تولیدكنندگان لوازم خانگی خارجی، ضمن تولید بیشتر توسط تولیدكنندگان داخلی و تامین نیاز داخلی، كیفیت این لوازم هم افزایش یافت و تهدید تحریم ها تبدیل به فرصت شد.

تولیدكنندگان ما در حال حاضر می توانند با بهترین تولیدكنندگان آسیایی و حتی اروپایی رقابت كنند. نكته مهم این است كه برای مستمر بودن رشد نیاز است پلتفرم های جدید طراحی شود و بخشی از بازار كشور باید در دست آنها بماند تا از بازارهای جهانی عقب نیفتند. اگر هم شركت های خارجی وارد ایران شوند بازار مصرف داخلی نباید تبدیل به حیات خلوت تولیدكنندگان خارجی و آسیب برای داخلی ها شود. اما نباید به نحوی عمل كنیم تا بازار فراوان داخلی باعث گمراهی تولیدكنندگان داخلی شود و آنها صرفا بر تیراژ تولید تاكید كنند و دقت آنها در كیفیت كم شود.

وی افزود: خروج شركت های خارجی پس از این تحریم ها باعث شده تا قطعا فرصت قبلی به آنها داده نشود. اما این شركت ها می توانند با شركت های داخلی سرمایه گذاری كنند و تولید در داخل كشور داشته باشند. این شركت ها نباید صرفا محصولات خود را به كشور وارد كنند. این شركت ها فعلا مجوز ورود ندارند اگر هم بخواهند وارد شوند مشاركت به همراه انتقال دانش فنی نیاز است. ضمن اینكه شركت های داخلی هم دانش فنی مقبولی دارند. ما در برخی موارد قطعاتی مثل موتور را وارد می كنیم چون تیراژ بالایی ندارد و واردات آن منطقی‌تر است.

نایب رئیس كمیسیون صنایع مجلس یازدهم با تاكید بر اینكه بیش از 90 درصد قطعات تولیدات ساخت داخل به دست تولیدكنندگان عمده داخلی ساخته می شود اظهار داشت: بسیاری از مجموعه های بزرگ هستند كه به واسطه دانش فنی پلتفرم های به روز را طراحی كرده اند و صرفا كالاها را كپی نمی كنند . ما هم تا زمانی از تولیدكنندگان داخلی حمایت می كنیم كه بازار مدیریت منصفانه داشته باشد و قیمت بالایی به مردم تحمیل نشود و از كیفیت كالاها هم كم نشود. اگر در این راه انحراف ایجاد شود تصمیمات دیگری برای تنظیم بازار در كمیشیون صنایع مجلس اتخاذ خواهد شد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
بازار تهران