كیهان پور كارشناس رسانه ای سازمان شیلات گفت: اگر ماهی و دیگر محصولات آبزی از راه اتحادیه ها و تعاونی ها به دست مردم برسد، قیمت این محصولات 10 تا 15 درصد كاهش پیدا میكند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، علیرضا كیهان پور كارشناس رسانه ای سازمان شیلات و مدیر اطلاعرسانی اتحادیهی سراسری تعاونیهای صیادی ایران در گفتگو با بازار تهران رادیو تهران درخصوص گرانی شیلات گفت: متأسفانه بازار شیلات به حال خود رها شده و قیمت انواع ماهی و میگو 70 درصد و ماهیهای تن 85 درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است كه این گرانی میتواند منجر به كاهش مصرف سرانه كشور شود.
كیهان پور گفت: به نظر من علت اصلی این گرانی این است كه آنطور كه باید و شاید به نقش تعاونیها و اتحادیه ای در این راستا توجه نشده و این محصولات از طریق فروشگاههای زنجیرهای به دست مردم نمیرسد. از ظرفیت و پتانسیل اتحادیهها استفاده بهینه نمیشود.
كارشناس رسانه ای سازمان شیلات در ادامه افزود: اگر این محصولات را از طریق اتحادیه ها، تعاونیها و فروشگاههای تعاونی ادارات و با تمهیدات اندیشیده شده به دست مردم برسد، قیمت این محصولات 10 تا 15 درصد كاهش پیدا میكند و میتوانیم خوش بین باشیم كه از این پس قیمتها افزایش زیادی پیدا نكند هرچند چشم انداز نشان میدهد كه متأسفانه قیمتها رو به افزایش است.
مدیر اطلاع رسانی اتحادیهی سراسری تعاونیهای صیادی درباره اظهارات آقای روحانی مبنی بر اینكه مصرف آبزیان باید جایگزین مرغ در سفره مردم شود، گفت: به عقیده من كارشناسی كه این تحلیل را داشتند و به ایشان انتقال دادند از اساس اشتباه كردند و ایشان هم درحال بهرهبرداری از پروژههای شیلاتی همین صحبتها را با مردم درمیان گذاشتند در حالی كه این تحلیل واقعیت نیست. ما در سال گذشته بیش از یك میلیون و 120 تن محصولات آبزی داشتیم و سرانه مصرف 13.5 كیلوگرم بوده است.
كیهان پور در ادامه افزود: هدف از تولید، مصرف است ما باید خواستههای مصرفكنندگان را در مد نظرقرار دهیم این میزان تولید میتواند جوابگوی نیاز داخلی باشد ولی این شتاب قیمتها نشان از بیكفایتی مدیران است.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا نرخ ماهی به طور مثال ماهی قزلآلا مصوب است یا خیر؟ گفت: متأسفانه نرخ مشخصی وجود ندارد به طور مثال ماهی تازه در شهروند صادقیه كیلو 70 هزار تومان است و روزی كه شهروند تعطیل است مغازه روبروی شهروند همان ماهی با همان كیفیت را كیلو 90 هزار تومان میفروشد.
كارشناس رسانه ای سازمان شیلات تصریح كرد: اگر شیلات ایران از طریق اداره كل توسعه بازار و وزارت جهاد كشاورزی جلساتی را با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و اتحادیهها داشته باشد و تعاونیها و میادین وابسته به شهرداری را ملزم به همكاری كنند میتوانیم قیمتها را تا 20 درصد كاهش دهیم.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.