زینعلیخان كارشناس بازار خودرو گفت: تا زمانی كه خودرو سازها بر اساس خواست حاكمیت رفتار كنند وضعیت بازار خودرو به همین روال خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سعید زینعلیخان كارشناس بازار خودرو در گفتگو با بازار تهران رادیو تهران در خصوص افزایش مجدد قیمت خودرو در بازار گفت: افزایش قیمت خودرو دلایل مختلفی دارد و مهمترین عامل آن افزایش قیمت ارز است وعلاوه بر آن مشكلاتی از جمله قطعی برق، عملكرد بسیاری از صنایع از جمله صنعت خودروسازی را با مشكل مواجه كرده و روند تولید قطعات خودرو و نیازهای خودرو ساز را دچار مشكل كرده است. همه این موارد باعث شده كه عرضه خودرو در بازار به میزان قابل توجهی كاهش پیدا كرده و با توجه به تغییر و تحولات دولت نظارتی وجود ندارد و كسی هم پاسخگو نیست.
خودروسازی باید به بخش خصوصی واگذارشود
زینعلیخان در پاسخ به این پرسش كه از دیدگاه شما وزیر پیشنهادی وزارت صمت باید چه اقداماتی برای بهبود شرایط بازار خودرو انجام دهد؟ گفت: خودروسازی ما در تصدی دولت است. البته در ظاهر اینطور نیست ولی در واقعیت دولت در این حوزه تصمیم گیری نهایی را انجام میهد. پیشنهاد میكنم بازار خودرو را به بخش خصوصی واگذار كنند تا این انحصار شكسته شود.
خودرو سازهای بخش خصوصی نفوذ بالایی در بازار خودرو ندارند
این كارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش كه خودروهای چینی توسط بخش خصوصی تولید میشوند ولی چرا در همین بازار هم شاهد مشكل هستیم؟ اظهار داشت: ظاهر قضیه را ساده نبینید آنها هم در واردات دچار مشكل و مستقیماً به ارز وابسته هستند و موانع خاص خود را دارند ضمن اینكه تعداد آنها نسبت به خودروسازهای داخلی عدد قابل توجهی نیست و چون ضریب نفوذی در بازار ندارند قیمتهایشان هم خیلی مورد توجه قرار نمیگیرد و اگر قیمت هایشان افزایش پیدا كند هم كسی با آنها كاری ندارد.
خودروسازهای دولتی براساس خواست حاكمیت رفتار میكنند
وی تصریح كرد: اتفاقاتی كه در بازار خودرو رخ داده است نتیجه نوعی بی برنامگی و عدم توجه به نكاتی است كه باعث رشد بی رویه قیمت میشود. من بارها گفتهام تا زمانی كه خودروسازهای ما در چارچوب دولتی فعالیت میكنند و سفارشپذیر هستند و بر اساس خواست حاكمیت رفتار میكنند وضعیت به همین روال ادامه خواهد داشت.
اگر خودروسازی خصوصی بود قیمت خودرو 15 درصد ارزانتر بود
این كارشاس بازار خودرو با تأكید بر اینكه بخش خصوصی همواره سعی میكند برنامه ریزی بهینه داشته باشد گفت: به نظر من در شرایط فعلی اگر خودروسازی در اختیار بخش خصوصی بود قیمت خودرو میتوانست 10 تا 15 درصد به نسبت قیمت فعلی ارزانتر باشد.
به دلیل هزینههای تحمیلی در كارخانههای دولتی، قیمت محصول تمام شده گران است
زینعلی خان تصریح كرد: ما راجع به خودرو صحبت میكنیم كه كالایی شاخص در جامعه است باید توجه كنیم كه كالای تولیدی چقدر ارزبری دارد. بخشی از صنایع ما از انرژی ارزان و كارگر ارزان نسبت به دنیا استفاده میكنند اما در نهایت با توجه به هزینههای اضافهای كه در مجموعههای دولتی به تولیدكننده تحمیل میشود قیمت تمام شده محصول تولید شده بالاتر است. شك نكنید درصورتی كه همه موارد درست مورد توجه قرار بگیرد و تولید خودرو به بخش خصوصی واگذار شود قیمت خودرو 10 تا 15 درصد نسب به شرایط فعلی ارزانتر خواهد بود.
آزادسازی قیمت همزمان با عرضه كافی كالا نتیجه خواهد داشت
وی در پاسخ به این پرسش كه آزادسازی قیمت میتواند به بهبود شرایط بازار خودرو كمك كند یا خیر؟ گفت: آزادسازی قیمت در مقابل عرضه كافی كالا به بازار نتیجه خواهد داشت كه متأسفانه با توجه به مشكلات تحریم و واردات مواد اولیه در شرایط فعلی عرضه به میزان كافی نیست.
نمیتوان ارتباط نرخ ارز و قیمت خودرو را انكار كرد
وی در پایان افزود: همه چیز به نوعی به قیمت ارز بازمیگردد و اگر كسی تولید خودرو و نرخ ارز را از یكدیگر تفكیك كند یا فرافكنی میكند یا دانش لازم این موضوع را ندارد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.