دلاور كارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازهای دولتی بدشان نمیآید قانون واردات خودرو اجرا شود، چون بازار واردات در اختیارشان قرار میگیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حسین دلاور كارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازار تهران رادیو تهران در خصوص قانون واردات خودرو و تأثیر آن بر این بازار اظهار داشت: اگر واردات خودرو آزاد و فضا رقابتی شود بخشی از قیمتهای نامعقول در بازار از بین میرود و قیمت خودرو كاهش پیدا میكند.
وی گفت: از نگاه مردم واردات خودرو درگذشته ممنوع بوده است درصورتیكه اینگونه نبوده و نمیتوانیم بگوییم قانونگذار گفته بههیچوجه خودرو وارد كشور نشود، واردات میتوانست انجام شود ولی به صلاحدید معاون اول رئیسجمهوری و وزیر صمت پیشین در مقطعی از زمان واردات انجام نمیشد كه دلیل آن را مشكلات ارزی اعلام میكردند.
دلاور افزود: مجلس یك بازنگری در قانون واردات خودرو كرده و نكات جدیدی را مطرح كرده است البته از دیدگاه بسیاری این قانون همچنان ناقص و مبهم است و جا دارد این قانون كاملتر شود. برخی فكر میكنند اگر ما میگوییم این قانون بعد از اصلاح باید اجرا شود به این دلیل است كه میخواهیم خودرو در بازار گران شود یا اصلاً خودرو وارد نشود، خیر اینطور نیست ما میخواهیم خودرو وارد شود تا خودروساز داخلی به هر شیوهای با مشتری رفتار نكرده و حقوق مشتری در این میان ضایع نشود.
این كارشناس بازار خودرو تصریح كرد: وزیر صمت پیشین، رفتار غیرقانونی كرد و اجازه واردات خودرو را نداد، اما این رفتار چه نتیجهای داشت؟ آیا با این افراد برخوردی شد؟ امروز نمایندگان مجلس باید در نظر داشته باشند این قانون را چه كسی قرار است اجرا كند و یا چه كسی قرار است مانع اجرای این قانون شود. آیا تضمینی وجود دارد كه بعد از 2 ماه واردات خودرو را متوقف نكنند؟
دلاور در پاسخ به این پرسش كه با توجه به این قانون كه ارز تخصیصی واردات خودرو باید حاصل از صادرات خودرو و قطعات خودرو باشد. آیا نتیجه این قانون رقابت خودروساز با خودش نیست؟ تصریح كرد: این برداشت كاملاً درست است چون ما هنوز اطلاعات تكمیلی درباره این قانون نداریم. هر بار كه قانون واردات را تغییر میدهند بهنوعی با برخی بندها از خودروساز داخلی حمایت میكنند. قبل از اینكه واردات ممنوع شود میگفتند به این سمت برویم كه تولیدكننده خودرو اجازه واردات داشته باشد، یعنی ایرانخودرو بهعنوان تولیدكننده به نسبت تولید خود تعدادی خودرو وارد كند. خودروسازهای دولتی ما بدشان نمیآید این قانون اجرا شود چون بازار واردات در اختیارشان قرار میگیرد. صادرات دارند و معادل صادراتشان میتوانند واردات انجام دهند.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا اظهارات آقای دادفر دبیر انجمن واردكنندگان خودرو مبنی بر كاهش 30 تا 80 درصدی خودرو با اجرای قانون جدید واردات خودرو منطقی است یا خیر؟ گفت: قیمت خودروهای وارداتی كاهش خواهد داشت چون ماشینهای بهروزتری وارد میشود ولی این میزان كاهش قیمت ممكن نیست.
دلاور در پاسخ به این پرسش كه آیا اجرای این قانون میتواند موجب كاهش قیمت خودروهای داخلی شود؟ اظهار داشت: اگر این قانون تصویب شود و هر كس هر خودرویی و با هر قیمتی كه میخواهد وارد كند ممكن است خودروسازهای داخلی مجبورشوند خودروهای خود را وارد بازار كنند دراینصورت كاهش قیمت حدوداً 18 درصدی در خودروهای داخلی خواهیم داشت.
این كارشناس صنعت خودرو گفت: برخی واردكنندگان در سالهای پیش به صورت قانونی خودروهایی وارد كردند كه این خودروها میتوانست با قیمت كمتر از 55 میلیون تومان به دست مردم برسد.
مسئولان اعتراض كردند كه واردات این خودرو معكوس با سیاستهای حمایت از تولید داخل است زیرا در تولید داخل ماشین 50 میلیونی داریم درنتیجه با یك سیستمی این خودرو به قیمت 68 میلیون تومان به مردم فروخته شد. من بعید میدانم تا زمانی كه خودروساز داخلی همچنان خودرو خود را در این بازار 390 میلیون تومان و یكساله پیشفروش میكند اجازه دهند ماشینی وارد شود كه باقیمت 430 میلیون در اختیار مردم قرار بگیرد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.