كاكایی عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینكه هیچیك از طرحهای مجلس بهمنظور حمایت از تولید داخل نیست گفت: مصوبه واردات خودرو در وضعیت فعلی یك مصوبه بیاثر و در درازمدت یك مصوبه مضر است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، امیرحسین كاكایی عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران درباره مصوبه اخیر مجلس در خصوص واردات خودرو در گفتگو با بازار تهران رادیو تهران گفت: این مصوبه در وضعیت فعلی یك مصوبه بیاثر و در درازمدت یك مصوبه مضر است.
وی افزود: ما قانون منع واردات خودرو نداشتیم كه هماكنون بخواهیم قانونی برای آزادسازی واردات وضع كنیم، درواقع بهمنظور مدیریت مصرف ارز از سه سال پیش تاكنون واردات خودرو ممنوع شد و این مشكل در وضعیت فعلی حل نشده است.
كاكایی تصریح كرد: این مصوبه برای تصویب و اجرایی شدن 5 تا 6 ماه زمان میبرد و سال آینده اجرایی خواهد شد و چند شركت بزرگ كه مشخص است كدام شركتها هستند میتوانند نهایتا 5 تا 10 هزار خودرو وارد كنند.
عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاكید بر اینكه مصوبه واردات خودرو در مجلس ضد تولید داخل است، گفت: تصور كنید در طول سال در حدود 100 تا 200 هزار خودرو ناقص به بهانه كمبود قطعه، مواد اولیه و نبود ارز در پاركینگ تولیدكنندههای خودرو انبار میشود. اگر كسی میتواند صادرات قطعه خودرو انجام دهد اولویت با تامین قطعات این خودروهای ناقص است نه اینكه 5 هزار خودرو وارد كند كه بازهم به گروه خاصی اختصاص پیدا میكند.
كاكایی تصریح كرد: این طرح در كوتاهمدت و با توجه به وضعیت فعلی كه كمبود ارز داریم یك انحصار ایجاد میكند و عامه مردم هیچ منفعتی از این طرح نخواهند برد و در بلندمدت این طرح مضری است. در حالت عادی كه ارتباط بینالمللی و درآمد ارزی خوبی داشتیم واردات آزاد بود و 50 تا 70 هزار خودرو وارد میكردیم و در بازار خودرو تعادل برقرار بود.
وی افزود: متاسفانه در این قانون به بهانه ساماندهی شروطی گذاشته و به عده خاصی امتیاز واردات خودرو میدهند درهمان زمان هم رانتخواری ادامه خواهد داشت. درحالیكه اگر همچون گذشته حوزه ارزی خوب باشد 30 تا 40 شركت خودرو وارد میكردند و سال 1396 در بازار خودرو تعادل وجود داشت. طرح واردات خودرو متاسفانه برای مردم هیچ منفعتی ندارد.
عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: وكلای مجلس یكقدم مثبت برای رفع موانع تولید یا پشتیبانی از تولید برنداشتهاند یا به دنبال واردات هستند و یا تمام اقداماتشان یا برای تولیدكننده مانع ایجاد میكند.
وی اذعان داشت: فاطمی امین وزیر صمت در دولت سیزدهم حداقل در حد حرف به دنبال توسعه و رفع موانع تولید است، سال 94-93 با توجه به اینكه تحریم بودیم تولید افزایش پیداكرده بود و ما در بازار خودرو تعادل داشتیم. اگر اظهارات وزیر صمت در خصوص تولید 1 میلیون 350 هزار خودرو در سال جاری و 1 میلیون و 600 هزار دستگاه در سال آینده محقق شود شك نكنید تعادل به بازار خودرو بازمیگردد و دلالی در این بازار از بین میرود. وضعیت فعلی ناشی از كمبود خودرو و قیمتگذاری دستوری است.
كاكایی گفت: ما حدود 30 خودروساز داریم كه از این تعداد تنها دو شركت خودروساز بزرگ هستند و 28 مورد دیگر بیشتر مونتاژكار هستند ولی تنوع زیادی در عرضه خودرو به بازار داشتند.
عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران بیان كرد: مشكل اصلی ما در بازار خودرو به دلیل مشكلات ارزی و تحریم است سال 97 تولید خودرو به 800 هزار دستگاه هم نرسید ولی هماكنون 1 میلیون خودرو بهصورت ثابت تولید میشود كه این میزان رو به افزایش است.
صنعت خودرو در 10 سال گذشته صنعت زیان ده شده است و متاسفانه سرمایهگذاری در این حوزه بهخصوص تولید قطعات خودرو كاهش داشته است. بهطور مثال بخشی از ورق موردنیاز برای تولید خودرو در سال 96-95 از فولاد مباركه و بخشی دیگر از كشور كره و با كیفت بالا تامین میشد ما هماكنون محدودیت داریم و فقط تولید داخلی داریم ضمن اینكه وقتی تولید داخل با حداكثر ظرفیت تولید میشود نوسان كیفی هم دارد.
اگر تولید باثبات و باكیفیت داشته باشیم بسیاری از مشكلات حل میشود. كه خوشبختانه وزارت صمت به دنبال تحقق این امر است و عجیب است كه در هیچكدام از طرحهایی كه مجلس ارائه میدهد رد پایی از حمایت از تولید داخل وجود ندارد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.