بازار تهران شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:00 به مدت 35 دقیقه

رادیو تهران

بازار تهران

مدیركل صنایع حمل و نقل وزارت صمت: طرح تحول صنعت خودرو در 9 محور به زودی ابلاغ می‌شود+فایل صوتی



مدیركل صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: بنا به دستور وزیرصمت به منظور اجرای هركدام از محورهای طرح تحول صنعت خودرو یك مسئول در نظر گرفته شده است. برخی از مفاد این طرح در حال اجرا است ولی زمان اجرای رسمی این طرح به‌زودی ابلاغ خواهد.

1400/09/29
|
10:42
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سهیل معمارباشی مدیركل صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره طرح تحول خودرو در گفتگو با بازار تهران رادیو تهران گفت: صنعت خودرو به دلیل عدم تناسب بین هزینه‌های تولید و قیمت‌گذاری دستوری و همچنین ناكارآمدی در مدیریت شركت‌ها و عدم تعامل در زنجیره تامین در وضعیت خوبی قرار ندارد.

وی افزود: با حضور آقای فاطمی امین در وزارت صمت جلساتی با ذینفعان این صنعت برگزار شد و طی یك جمع‌بندی برنامه‌ای با 9 محور و با عنوان برنامه تحولی صنعت خودرو طراحی و به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: اجرای محورهای این برنامه مدتی است كه آغازشده و اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش صنعت خودرو،اصلاح ساختار مالكیتی و مدیریتی و سهام‌داری شركت‌های عمده خودروسازی و همچنین رعایت رویكرد صادراتی در ارائه محصولات ازجمله محورهای این طرح است.

معمارباشی در پاسخ به این پرسش كه ضمانت اجرای این طرح چیست و چه زمانی شاهد اجرای این طرح خواهیم بود؟ تصریح كرد: بنا به دستور وزیرصمت برای اجرای هركدام از این محورها یك مسئول در نظر گرفته شده است. برخی از مفاد این طرح از ابتدای سال و برخی دیگر از مهرماه آغاز شده است اما اجرای رسمی این طرح به‌زودی ابلاغ خواهد شد. برخی از این پروژه‌ها باید تا پایان سال، برخی تا 6 ماه نخست سال 1401 و برخی دیگر كه زمان‌بر است تا 2 سال آینده اجرایی خواهد شد.

مدیركل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در پاسخ به این پرسش كه چرا بین قیمت خودروهای داخلی كه صادر می‌شوند باقیمتی كه مصرف‌كننده داخلی پرداخت می‌كند اختلاف وجود دارد؟ تصریح كرد: اظهارنظرهایی می‌شود مبنی بر اینكه قیمت‌های صادرات خودرو پایین است و با تخفیف صادر می‌شود، من این موضوع را تكذیب می كنم زیرا خودروساز با زیان خودرو صادر نمی كند. صادرات برخی از محصولات به كشور آذربایجان یا سایر بازارها به نفع تولیدكننده است و باقیمت بالاتری صادر می‌شود. در برخی موارد دولت‌ها مشوق‌های صادراتی برای صادركنندگان در نظر می‌گیرند و فارغ از قیمت محصولی است كه برای مصرف‌كننده تمام می‌شود.

وی افزود: شركت‌های خودروساز شركت‌های بورسی هستند یعنی صورت‌های مالی آنها به تایید حسابرس‌هایی می‌رسد كه از قوه قضاییه مجوز دارند. در صورت‌های مالی این شركت‌ها گزارش‌هایی وجود دارد كه خودروسازها قطعات مورد نیازشان را 100 تومان خریداری می‌كنند ولی بر اساس قیمت شورای رقابت باید 85 تومان به فروش برسانند متاسفانه این عمق فاجعه در صنعت خودروسازی زمانی اتفاق می‌افتد كه این مساله ناكارآمد به‌هیچ‌وجه به چشم نمی‌آید. قبول داریم در صنعت خودرو كارآمد و بهره‌ور نیستیم ولی اتفاقی كه افتاده است به‌هیچ‌وجه در مقیاس این ناكارآمدی‌ها نمی‌گنجد.

معمارباشی در پاسخ به پرسش شنونده برنامه مبنی براینكه خودرویی ثبت‌نام كرده است و هنوز قیمت فعلی آن خودرو مشخص نیست، چطور ممكن است خودروسازها قیمت جدید را پنهان كنند و بازهم از ضرر و زیان صحبت كنند؟ تصریح كرد: خودروسازها یا خودرو را به‌صورت قطعی و به‌روز واگذار می‌كنند و یا به‌صورت پیش‌فروش و در قراردادهای پیش‌فروش قید می‌شود قیمت خودرو در روز تحویل مشخص خواهد شد و افزایش قیمت‌ها قانونی است. تقاضا می‌كنم مشتری‌ها به این نكته توجه كنند كه خودروسازها چاره‌ای جز افزایش قیمت نداشتند.

وی در پاسخ به پرسش شنونده برنامه در این‌باره كه مگر قیمت دلار تعیین‌كننده نرخ خودرو نیست؟ پس چرا با كاهش قیمت ارز قیمت خودرو كاهش پیدا نمی‌كند؟ بیان كرد: از هر خودرویی كه در كشور تولید می‌شود حدود 1700 دلار آن به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به دلار است. وقتی خودروساز قطعه‌ای را از قطعه ساز می‌خرد بر اساس یك نرخ مشخصی از دلار توافق می‌كنند.

هم‌اكنون قراردادی كه خودروساز با قطعه ساز دارد بر مبنای دلار 18 هزارتومانی است و خودروسازها این توان را ندارند كه با هر تكانه‌ای در قیمت دلار 60 تا 70 هزار قرارداد را با قطعه ساز به‌روز كنند. لذا بر اساس نرخی توافق كردند كه با نرخ دلار در بازار فاصله زیادی دارد، در برخی موارد نرخ ارز در بازار كاهش پیدا می‌كند ولی خودروسازها نمی‌توانند روند كاهشی قیمت خودرو را باقیمت دلار متناسب كنند چون قیمت تمام‌شده خودرو با دلار 18 هزار تومان محاسبه‌شده است نه قیمت ارز 28 هزارتومانی.

مدیركل صنایع حمل و نقل وزارت صمت با تاكید براینكه وزارت صمت هیچگاه مخالف واردات خودرو نبوده است تصریح كرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی واردات 1400 قلم كالا را ممنوع كرده بود كه خودرو هم جزو این اقلام بوده است.

این مقام مسئول در پایان درخصوص فروش خودرو به صورت قرعه كشی و ادامه این روند در سال آینده گفت: به‌احتمال‌زیاد قرعه‌كشی حذف خواهد شد ولی به نظر ما عادلانه‌ترین روش برای توزیع 4 هزار دستگاه خودرو بین 4 میلیون متقاضی قرعه‌كشی است ولی اگر مردم پیشنهاد بهتری داشته باشند از آن استقبال می‌كنیم.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.


دسترسی سریع
بازار تهران