عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: با تلاش مافیای خودرو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اولین بار بر اجرایی شدن طرح واردات خوردو ورود كرد و رسما اعلام كرد كه اجرای این قانون با روح سیاستهای كلی نظام در تعارض است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مجتبی یوسفی عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح واردات خودرو و معضلات این بازار در گفتگو با بازار تهران رادیو تهران، گفت: وظیفه خودمان میدانیم از تولید داخلی حمایت بكنیم اما متاسفانه به بهانه حمایت از تولید ملی، از سوء مدیریت و رانت دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا حمایت میكنیم.
عضو هیات رئیسه كمیته تحقیق و تفحص از دو خودروساز بزرگ دولتی ایران خودرو و سایپا در ادامه گفت: مدیریتهای تودرتو در این دو خودروسازی وجود دارد بهعنوانمثال یك قطعهساز، عضوهیات مدیره و سهامدار خودروسازها شده است در این هشت سال گذشته سهم دولتی كاهش پیدا كرد و سراغ قطعه سازانی رفته است كه حرفوحدیث بسیاری نیز در خصوص كیفیت قطعات تولیدی آنها وجود دارد.
عضو كمیسیون عمران مجلس گفت: قبل از اینكه ارز گران شود ادعای تولید ملی مطرح میشود، وقتی ارز گران میشود ادعا میكنند 70 درصد قطعات ساخت خودرو وارداتی است و با گران شدن ارز خودرو را گران میكنند، ارز كاهش پیدا میكند بهانهای مطرح میكنند كه بدهیهای انباشت داریم.
وی با تاكید بر اینكه میگویند در صنعت خودروسازی و قطعهسازی حدود 700 هزار نفر مشغول به فعالیت هستند گفت: همه شركتهای دنیا در یك فضای شفاف كار میكنند ولی در كشورمان نمیتوانیم متوجه بشویم كه خودروسازها چه تعداد نیروی كار دارند و چه میزان بدهی انباشته دارند.
یوسفی تأكید كرد: چطور میشود كه خودروسازها یك سال زودتر قرعهكشی میكنند و پول را از مردم میگیرند ولی پول قطعه ساز را نمیدهند؟
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: در این دوره از مجلس تلاش شد وضعیت فعلی خودروسازها ساماندهی شود و قانونی در كمیسیون صنایع آماده و بخشی از آن نیز در صحن علنی مجلس بررسی شد.
یوسفی در ادامه تاكید كرد: قیمت كف هرم بر رأس هرم و رأس هرم بر كف هرم تاثیر میگذارد اگر پژو پارس در رأس هرم خودروهای ایرانی بیش از 300 میلیون تومان به فروش برسد، پراید هم كه در كف این هرم بیش از 100 میلیون تومان به فروش خواهد رسید این معادله و تناسبی است كه در بازار بهصورت نانوشته اجرا میشود.
این نماینده مجلس با تاكید بر اینكه با به میان آمدن طرح واردات خودرو قیمت خودروهای خارجی حداقل 40 درصد در بازار كاهش پیدا كرد گفت: ما به دنبال از بین بردن انحصار در این بازار بودیم. اجاره بدهید این را بگویم پیش از اینكه طرح واردات خودرو توسط شورای نگهبان رد شود، مافیای خودرو اقدامی كردند كه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اولین بار بر اجرایی شدن این طرح ورود كند و رسما اعلام كند كه اجرای این قانون با روح سیاستهای كلی نظام در تعارض است و اجاره ندهد واردات محدودی كه قرار بود در راستای حذف انحصار خودروسازهای دولتی بر بازار خودرو صورت بگیرد را اجرا كنیم.
او گفت: نمیخواهم بحث سیاسی كنم و بگویم مجمع زیر سلطه مافیا بوده، بلكه مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان میكند 700 هزار كارگر در این مجموعه فعالیت میكنند و برای اینكه معیشت این 700 هزار نفر به خطر نیفتد مجبور به مخالفت با اجرای این طرح است. متاسفانه كارگرانی كه بهسختی امرارمعاش میكنند را در مقابل تصمیمگیران قرار میدهند و مجمع مجبور میشود به موارد اینچنینی ورود كند.
یوسفی در ادامه تصریح كرد: قطعهسازی داریم كه به برخی كشورهای مطرح قطعه صادر میكند و هیچ ارتباطی به سیستم دولتی قطعه سازها ندارد و یكی از دلایل رشد این قطعه ساز این است كه خودروسازهای داخلی از او حمایت نكردند و او برای صادرات قطعات خود مجبور شده است تا كیفیت و تكنولوژی خود را ارتقاء دهد.
عضو كمیسیون عمران مجلس گفت: اینكه بگوییم طرح مجلس كل مشكلات خودروسازی را حل میكند درست نیست، اینكه كسی بگوید پراید قابلیت صادرات دارد و از سوی دیگر می توانیم خودرو روز دنیا را وارد كنیم شبیه به طنز است. با همه مخالفتهایی كه صورت گرفت مجلس برای اولین بار بخشی از تابوی انحصار را شكسته است.یقینا این روند را ادامه خواهیم داد.
وی با تاكید بر اینكه وزیر صمت خلف وعده كرده است تصریح كرد: حذف قرعهكشی درفروش خودرو تا پایان سال و ارتقاء كیفت و(ثبات) قیمت خودرو وعدهایی بودند كه آقای فاطمی امین داده بود كه هیچكدام محقق نشده است و ایشان خلف وعده كردهاند. به دنبال خلف وعده ایشان در ماههای ابتدایی دولت سیزدهم مجلس از قدرت نظارتی خود استفاده میكند.
این نماینده مجلس در پاسخ به اظهارات گوینده برنامه مبنی بر اینكه طرح مجلس در بحث واردات خودرو به نوعی دایره انحصار را گسترده میكرد و در این طرح خودروسازها و قطعهسازها میتوانستند خودرو وارد كنند یعنی هم بازار خودروهای وارداتی و خودروهای داخلی را به آنها میداد، گفت: این دید بدبینانهای است ما قطعهسازی داریم كه از رانت دولتی استفاده نمیكند و قطعات خود را به كشورهای مطرح دنیا صادر میكند. آنهایی كه مافیای واردات خودرو در اختیارشان بود هماكنون نیز كار خود را انجام میدهد و نیازی به طرح واردات خودرو مجلس نداشتند. ما دایره واردات را گسترده كردیم و در این طرح قطعهسازی كه توانسته با ارتقاء كیفیت صادرات انجام دهد نیز میتواند واردات خودرو را انجام دهد درصورتیكه پیشازاین اینطور نبود.
عضو هیات رئیسه كمیته تحقیق و تفحص از خودروسازهای داخلی در پایان تاكید كرد: خودروسازهای دولتی باید در یك بازه زمانی كوتاه دو تا سه سال از انحصار فاصله گرفته و در بازار خودرو رقابت ایجاد كنند، اگر این مساله محقق نشود مجلس انحصار خودروسازهای داخلی در بازار را از بین میبرد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.