رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: بازار لوازمخانگی راكد است.اگر كارخانهای در شرایط فعلی بخواهد كالای خود را گران كند، خودزنی كرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، پازوكی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با بازار تهران رادیو تهران گفت: بازار لوازمخانگی راكد است چون مردم قدرت خرید ندارند. قیمت تمامشده كالا بالاست و اگر افزایش حقوق كارمندان را با میزان تورم مقایسه كنیم متوجه میشویم كه چرا بازار راكد است.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا طی یك سال گذشته افزایش قیمت لوازمخانگی غیرمعمول بوده است؟ گفت: انجمن تولیدكنندگان لوازمخانگی و سازمان حمایت از مصرفكنندگان و تولیدكنندگان باید درصد دقیق افزایش قیمت را اعلام كنند. اگر كارخانهای در شرایط فعلی بخواهد كالای خود را گران كند بهنوعی خودزنی كرده است.
چرا مواد اولیه داخلی باقیمت بالا به دست تولیدكننده میرسد؟
وی با تأكید بر اینكه باید مشكلات تولیدكنندگان را رصد كرد گفت: چرا 70 درصد مواد اولیه تولید داخل كه در ساخت 5 قلم كالای اساسی خانگی كاربرد دارد باقیمت بالا به دست تولیدكننده میرسد؟ این گرانی منجر به افزایش قیمت نهایی تولیدشده است. طی دو ماه گذشته چند كارخانه تولید لوازمخانگی افزایش قیمت داشتند ولی بازار كشش خرید نداشت و آنها مجبور شدند قیمتهای خود را دوباره كاهش دهند.
موتور یخچال و یا پمپ یخساز در كشور تولید نمیشود ولی میگوییم 70 درصد مواد اولیه در كشور تولید میشود؟ چرا كسی سوال نمیكند همان 70 درصدی كه در كشور تولید میشود افزایش قیمت داشته است یا خیر؟ باید قیمت مواد اولیه و هزینههای كارخانه را جمع كنند بعد به كارخانهدار بگویند چرا افزایش قیمت داده است. باید صفرتا صد تولید یك محصولات در كارخانه را رصد كنند و دلیل چرایی قیمت كالا را از تولیدكننده بپرسند.
وی با تاكید بااینكه قیمت نهایی كالای تولیدی را سازمان حمایت از مصرفكننده و تولیدكننده باید استخراج كند گفت: چهار سال است لیست سه ستونه شركتها در سامانه 124 وجود ندارد. چرا این شركتها این لیست را ارائه نمیدهند؟
درج قیمت تمامشده تولید بر روی لوازمخانگی به ضرر فروشندگان است
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی تصریح كرد: درج قیمت تمامشده تولید بر روی لوازمخانگی فروشندگان لوازمخانگی را دچار مشكل كرده است، بنكدار لوازمخانگی را از تولیدكننده خریداری میكند و با 3 درصد سود و 9 درصد مالیات بر ارزشافزوده به فروشندگان لوازمخانگی میفروشد ولی مصرفكنندگان به این سود توجه نمیكنند و قیمت روی كالا را مدنظر قرار میدهند. اگر قیمت مصرفكننده روی كالا درج میشد فروشندگان دچار مشكل نمیشدند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.