فرحزاد پنجشنبه و جمعه از ساعت 17:00 به مدت 2 ساعت

رادیو تهران

فرحزاد

خودروهای سنگین گازوئیلی از مهمترین عوامل آلوده كننده هوای تهران هستند+فایل صوتی

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران گفت: 300 هزار خودرو سنگین گازوئیلی در كشور داریم كه بیش از خودروهای سواری و موتورسیكلت‌ها آلودگی ایجاد می‌كنند.

1400/09/07
|
15:26
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حسین شهید زاده مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در گفتگو با برنامه فرحزاد گفت: ترافیك نقش مهمی در آلودگی هوا دارد اما تنها دلیل در بروز آلودگی هوا نیست.
وی با اشاره به اینكه منابع تولید آلاینده در تهران به دودسته منابع متحرك و ثابت تقسیم می‌شوند گفت: منابع متحرك خودروهای گازوئیلی، بنزینی و موتورسیكلت‌های سطح شهر هستند و منابع ثابت نیروگاه‌ها، صنایع مختلف، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها هستند. هركدام از این موارد در آلودگی سهم متفاوتی دارند.

شهید زاده افزود: در فصول سرد سال آلاینده اصلی كه باعث تغییر شاخص آلودگی هوا می‌شود و هوا را برای تمام گروه سنی و یا گروه سنی حساس ناسالم می‌كند، ذرات معلق است كه با چشم دیده نمی‌شود و اندازه ای به قطر 2.5 میكرون دارد.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با تاكید بر اینكه بخش اعظم آلودگی هوای تهران ناشی از حمل نقل است، گفت: 61 درصد ذرات معلق موجود در هوای پایتخت متعلق به سیستم حمل‌ونقل است و قسمت اعظم این مقدار به دسته كوچكی از خودروها كه خودروهای دیزلی هستند مربوط می‌شود. تعداد این خودروها كم است اما میزان سهمشان بیش از نصف ذرات معلقی است كه به‌طوركلی از سامانه حمل‌ونقل كشور تولید می‌شود. 300 هزار خودرو سنگین گازوئیلی در كشور داریم كه بیش از خودروهای سواری و موتورسیكلت‌ها آلودگی ایجاد می‌كند. نوسازی این تعداد خودرو چند ده هزار میلیارد تومان هزینه دارد. این خودروها معمولا مالك شخصی دارد و دولت نمی‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری كند هرچند اگر این خودروها دولتی هم بود در شرایط فعلی اقتصادی كشور دولت هم نمی‌توانست به‌سرعت نوسازی را انجام بدهد.

این مقام مسئول افزود: این‌كه راه‌حل رفع مشكلات مشخص است به این معنی نیست كه راه‌حل ساده است سالهاست كه راه‌حل این معضل مشخص است. خیلی از شهرهای بزرگ دنیا نیز همین مشكل را داشتند آنها مشكلاتشان را حل كردند راهكار ما متفاوت از راهكار آنها نیست ما هم می‌توانیم راهی كه آنها طی كردند و به موفقت رسیده‌اند را طی كنیم.

شهید زاده افزود: متاسفانه در حل این مشكلات اولویت‌بندی صورت نمی‌گیرد. به‌طور مثال سهم آلودگی كه پس از سوختن گاز در منازل ایجاد می‌شود بسیار بسیار كمتر از میزان آلودگی است كه یك خودروی گازوئیل سوز و یا كارخانه‌ای كه سوخت گازوئیل دارد ایجاد می‌كند. اگر در چنین شرایطی بگوییم در مرحله اول باید موتورخانه ساختمان‌ها را تنظیم كنیم شاید راه درستی را طی نكرده باشیم چون سهم اندكی از آلودگی هوا دارند.

وی در ادامه اظهار داشت: البته تنظیم موتورخانه‌ها هم لازم است چون اگر تنظیم نشود موتورخانه‌ها گاز بیشتری مصرف می‌كنند و كارایی كمتری دارند و گازی كه باید به صنایع اختصاص داده شود تا جایگزین گازوئیل شود به مصرف خانگی اختصاص داده می‌شود.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران افزود: سال 1396 قانون هوای پاك در مجلس تصویب و طبق این قانون برای حدود 19 دستگاه در این حوزه وظایفی در نظر گرفته شد كه برخی از دستگاه‌ها بر اجرای این قوانین نظارت می‌كنند. گزارش‌های به‌عمل‌آمده از این نظارت‌ها حاكی از این است كه این وظایف یا اصلا اجرانشده یا درست اجرا نشده است. وقتی یك‌نهاد خاصی مسئولیت اصلی دارد و رسیدگی به معضلات آلودگی هوا هم جزو وظایف فرعی آن محسوب شود آن نهاد در ابتدا به وظایف اصلی خود می‌پردازد و در انتها اگر بودجه‌ای باقی ماند آن را صرف معضل آلودگی هوا می‌كند این مشكل عمده در كشور ماست.

وی در پاسخ به این پرسش كه از دیدگاه شما این تلاش‌ها باید متمركز شود و به عهده یك‌نهاد واحد قرار بگیرد؟ اظهار داشت: شاید این هم راهكار مناسبی نباشد چون ما نمی‌توانیم تمام وزارتخانه‌ها را در یك محل متمركز كنیم ناظر كنونی این قانون سازمان حفاظت محیط‌زیست است. وقتی در قانون آمده كه 19 دستگاه در حل این معضل دخیل هستند و وظایفی برای هركدام در نظر گرفته است باید به وظایف خود عمل كنند. به‌طور مثال صنعت خودروسازی تنها نباید به دنبال افزایش میزان تولید خود باشد بلكه باید كیفیت خودروهای تولیدی نیز درروند تولید قرار بگیرد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
فرحزاد